הימים הקרובים יהיו רגישים במיוחד בדרום. חמאס וישראל עומדים בנקודה המסוכנת ביותר שהגענו אליה מאז צוק איתן. שני הצדדים לא רוצים בעימות, אבל הקרב שנפתח השבוע על המנהרות יכול בקלות להוביל אותם למדרון הזה.



בחודש האחרון נתקף ראש הממשלה שלנו בבולמוס של חשיפת סודות ביטחוניים. מילא שחילץ מכל העולם הצהרות שהגולן לא שייך לישראל, ניחא שחשף עשרות תקיפות שנעשו בחשאי בסוריה; ההצהרה המתרברבת שחשפה את מה שנחשב לאחד הסודות הכמוסים של ישראל - פיתוח הטכנולוגיה לגילוי מנהרות - גרמה לנו נזק ביטחוני מיידי.



האמירה הזאת הדליקה את כל נורות האזהרה של אנשי חמאס וגרמה להם להבין שגילוי המנהרה לפני כמה שבועות לא היה מקרי. הם פתחו עיניים וראו מאה כלים הנדסיים של צה"ל עובדים על גבול הרצועה. עשו אחת ועוד אחת והבינו שיכול להיות שיש בידי ישראל פתרון טכנולוגי למנהרות שלהם.



זה הכניס את הזרוע הצבאית של חמאס לדילמה: האם לשבת מנגד ולצפות בישראל מגלה בזו אחר זו את המנהרות שחפרו מעזה? או למהר ולממש את המנהרות האלה ולהוציא דרכן פיגועים לתוך ישראל? במערכת הביטחון מעריכים שמאז צוק איתן השלים חמאס חפירה של מספר לא מבוטל של מנהרות שמגיעות לשטח ישראל, ושיקם עוד כמה מנהרות שנהרסו חלקית בצוק איתן.



גם בחמאס וגם בישראל מבינים בדיוק מה תהיה המשמעות של הוצאת פיגוע כזה: סבב לחימה נוסף, שיכאיב לישראל יותר משהכאיב לנו צוק איתן, אבל יביא על עזה חורבן שספק אם תוכל להתאושש ממנו. חמאס של היום נותר כמעט בלי חברים ופטרונים - טורקיה וקטאר עוד תומכות בו, הוא מנהל גישושים עם איראן שלא מבשילים, אבל רוב העולם הערבי לא ממש מתעניין בעזה.



לכן ההנהגה המדינית של חמאס כופה ריסון על הזרוע הצבאית ומפקדיה - מוחמד דף, יחיא סינוואר ומרוואן עיסא - שמרגישים כבר בשלים לחידוש לחימה מול ישראל. ההנהגה המדינית - חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק ואיסמעיל הניה - מבהירים להם שזה לא הזמן.



איסמעיל הנייה המלך מפגן אנטי ישראלי בעזה בחודש שעבר. ההנהגה המדינית של חמאס כופה ריסון על הזרוע הצבאית ומפקדיה. צילום: רויטרס
איסמעיל הנייה המלך מפגן אנטי ישראלי בעזה בחודש שעבר. ההנהגה המדינית של חמאס כופה ריסון על הזרוע הצבאית ומפקדיה. צילום: רויטרס



עכשיו יש לזרוע הצבאית טיעון חזק הרבה יותר: מיליוני דולרים ואלפי שעות אדם שהושקעו במנהרות עלולים לרדת לטמיון אם ישראל למדה לחשוף אותן. בינתיים בחרה הזרוע הצבאית באיתותים: ירי של פצצות מרגמה בסמוך לכוחות צה"ל, כדי לסמן שישראל עומדת לחצות כאן קו.



ישראל מודעת לחלוטין לדילמה של חמאס, אבל אין לצה"ל שום כוונה לעצור את המאמץ לאתר את המנהרות. להפך: זו המשימה הראשונה במעלה שהגדיר הרמטכ"ל לצבא לשנה הנוכחית, והמאמץ יימשך ביתר שאת. מבחינתו של איזנקוט, צה"ל חייב לאתר ולהשמיד את כל המנהרות, גם בסיכון של הידרדרות לעימות בעזה.



***



אבל בפני ישראל יש אופציה נוספת: בצד המקדח שחופר עכשיו כדי לחשוף את המנהרות אפשר להושיט לעזה יד הומניטרית שתיתן לה תקווה. בקרוב יכונס הקבינט לדיון רציני ראשון בהצעה לאפשר לעזה להקים נמל. צה"ל תומך במהלך הזה בפה מלא, גם השרים נפתלי בנט, יואב גלנט וישראל כץ. מולם ניצבים בהתנגדות עיקשת ראש הממשלה ושר הביטחון. אם יגבר קולם של התומכים - ישראל תוכל להציב מול חמאס פיתוי שיגבר על קולם של מחרחרי המלחמה מהזרוע הצבאית.



נמל בעזה ישחרר סוף־סוף את ישראל מהאחריות להאכיל את תושבי הרצועה, או לספק להם בטון (שחלקו מופנה למנהרות) וברזל (שחלקו מופנה לייצור רקטות). הוא ייתן לעזה עצמאות וייצור בידול בינה לבין הגדה - מה שרק ישרת את ישראל, שכן מדובר בשתי אוכלוסיות, טריטוריות ובעיות שונות בתכלית שדורשות מדיניות שונה ונפרדת.



הסכמה ישראלית לנמל יכולה להעלות את היחסים שלנו עם עזה על פסים אחרים. לדיבור בין שני הצדדים יש דינמיקה משלו, והוא משנה מציאות. צריך להשתחרר כבר מהאמירה החלולה שלא מדברים עם מי שלא מכיר בנו. מדברים גם עם אויבים וגם עם מנוולים - אם אלה הם השכנים שאיתם צריך להשיג שביתת נשק. האלטרנטיבה היא עימות נוסף שיוביל אותנו בדיוק לאותה נקודה, רק עם פחות כמה עשרות ישראלים שלא יזכו להמשיך בחייהם.



נמל עזה. צילום: רחים חאטיב, פלאש 90
נמל עזה. צילום: רחים חאטיב, פלאש 90



כך גם ביהודה ושומרון: צה"ל והשב"כ, יחד עם מדיניות מרוסנת שמוביל שר הביטחון, הצליחו להוריד משמעותית את מספר הפיגועים. באפריל ירד מספר הפיגועים להיקף שהיה לפני אוקטובר בשנה שעברה. תופעת טרור היחידים לא עומדת להיעלם כליל, אבל היא במגמת ירידה. גם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שבהנחיית אבו מאזן הידקו את שיתוף הפעולה עם ישראל, תרמו לכך.



אבל גם כאן, מזהירים בצבא, לא יספיקו מאמצי הסיכול. אם ישראל לא תדע להוביל צעדים שגם ייתנו תקווה לפלסטינים - התסכול יוביל להתפרצות מחודשת. לעומת צה"ל, ראש השב"כ היוצא, יורם כהן, הקפיד בדברי הפרידה שלו מהממשלה להמעיט בתרומת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ולסתור את עמדת הצבא.



כארגון שיש לו משימה עיקרית אחת - מניעת טרור - השב"כ תמיד הצטייר כבעל ראייה צרה, כזאת שמסתכלת על העולם דרך הקשית של סיכול הטרור. נדמה שבחמש שנות כהונתו של יורם כהן, הראייה הזאת הצטמצמה עוד יותר. ביום ראשון ייכנס לתפקיד נדב ארגמן, אפוף בהרבה ציפיות להחזיר לארגון את הברק וההשפעה שהיו לו בעבר.



השדרה המוסרית


על רקע החיוורון הכללי בשירות הציבורי מתבלטת צמרת צה"ל שמפגינה אומץ ועמידה בלתי מתפשרת על עקרונותיה. הציבור נחשף השבוע לסגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, שעד כה הקפיד להתרחק מהעין הציבורית, קצין אמיץ ועקשן לא פחות ממפקדו, הרמטכ"ל.



נאום התוכחה של גולן בערב יום השואה היה סדור, מנומק והיטיב לתאר את התהליכים שעוברת החברה הישראלית. מי שמכיר את גולן לא הופתע מעוצמת הדברים: הוא קצין תקיף ולוחמני, שאומנם נחשב כסמן ימני בצבא, אבל נטול גינונים פוליטיים או דיפלומטיים. זו לא הפעם הראשונה שהוא משמיע עמדה נוקבת וברורה שנשמעת צורמת לחלק מהשומעים.



נאום סדור, מנומק והיטיב לתאר את התהליכים שעוברת החברה הישראלית. יאיר גולן. צילום: דובר צה"ל
נאום סדור, מנומק והיטיב לתאר את התהליכים שעוברת החברה הישראלית. יאיר גולן. צילום: דובר צה"ל



אבל החברה הישראלית של היום מתקשה להישיר מבט כשמציבים מולה מראה צלולה, על אחת כמה וכמה כשמישהו נוטל ממנה את חדוות ההתבוססות בתפקיד הקורבן. לכן, בהמשך אותו ערב, כשראה גולן את התגובות לדברים, הבין שלא העריך נכון את גודל הסערה שיעורר ושאולי במו פיו סיכל את סיכוייו להתמנות לרמטכ"ל הבא. באופן מאוד חריג לקריירה שלו ולאופיו - גולן התקפל וחזר בו מהדברים, וחבל.



אין מועד ראוי יותר מיום השואה לדון בלקחים האוניברסליים שלה. לא נזכה כנראה לראות את החברה הישראלית עושה את חשבון הנפש שעליו דיבר גולן. הדיון הציבורי שלנו ממהר להתמקד בדובר ובמניעיו ולא במהות הדברים. אבל אם יש נחמה בימים הקודרים האלה שבין יום השואה ליום הזיכרון לחללי צה"ל, זו ההכרה שבצה"ל של היום יכולה כל אם עברייה לדעת בביטחון שמסרה גורל בניה בידי מפקדים הראויים לכך.



הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות ערוץ 10