אתמול שרר שקט מתוח בגבול ישראל־עזה. הפלסטינים לא ירו וצה"ל לא הגיב בירי טנקים, תותחים או בתקיפות מהאוויר, כפי שקרה בשלושת הימים שקדמו. התקריות האחרונות שנרשמו היו ירי שלשום לקראת חצות של פגזי מרגמה לעבר שטח ישראל שבעקבותיו הופעלו האזעקה (צבע אדום) בחלק מהיישובים. בתגובה תקף חיל האוויר בשבת לפנות בוקר מטרות של חמאס.

אחת הסיבות לשקט אתמול היא המסרים ששני הצדדים מעבירים זה לזה בפומבי וגם באמצעות גורמים שלישיים כמו מצרים, שלפיהם אין להם עניין בהגברת המתיחות, בוודאי שלא במלחמה. ראש ממשלת חמאס בעזה אסמעיל הניה אמר זאת במפורש בדרשתו שלשום.
 
סיבה נוספת לשקט היא העובדה שצה"ל סיים את העבודה על המנהרה ברצועה של מאה מטרים הצמודה לגדר בתוך רצועת עזה ויצא משם. זו רצועה שעל פי ההסכמות שהושגו בתיווך מצרי בין ישראל לחמאס לאחר צוק איתן, צה"ל רשאי לפעול בה במקרים מסוימים, כשמתעורר חשד לכוונות הצד השני לפעול נגד ישראל.
 

התקריות החלו על רקע פעילות מואצת של צה"ל שמפעיל ציוד הנדסי כבד ומכשור טכנולוגי חדיש לאיתור מנהרות. פעילות זו אפשרה לחשוף בחודש האחרון שתי מנהרות התקפיות לכיוון ישראל בדרום הרצועה. מנהרה אחת נחפרה לפני צוק איתן, אך תוחזקה לאחריו. חמאס עבר בשקט על חשיפתה. אך משהודיע דובר צה"ל על גילוי המנהרה השנייה, בשבוע שעבר, הגיב חמאס בירי. הארגון ביקש לאותת לישראל כי לא יסכים לפעולות צה"ל לאיתור מנהרה ברצועה הצרה בתוך שטח עזה ובתוך כך ניסה לעצב קווים אדומים חדשים בין שני הצדדים.
 
ירי חמאס היה מדוד וכך גם התגובות של צה"ל. אך בסופו של דבר במערכת הביטחון מעריכים שארגון הטרור הבין כי צה"ל לא יירתע מפעולות לחישוף מנהרות בשטח הצר סמוך לגבול, אם ימצא לנכון.
 
כך גם מדגישים במערכת הביטחון. אם יתקבל מידע מודיעיני או המכשור הטכנולוגי יגלה סימנים למנהרה נוספת, צה"ל לא ירתע להיכנס שוב לאותו שטח. בצה"ל מבינים שאסור להניח לחמאס לנסות להכתיב חוקי משחק חדשים במשוואה שמרכיביה הם: אנחנו נחפור לעבר שטח ישראל, אך אתם לא תוכלו לפעול לסיכול או לחשיפת פעולות אלה.
 
כך שאפשר להניח שכנראה סיבוב ההתכתשות הזה הסתיים, גם אם היו או יהיו עוד ספיחי ירי אמש או היום, שיובילו לתגובות של צה"ל. אולם, הבעיה העקרונית לא נפתרה. חמאס מבין שהוא מאבד את הכלי האסטרטגי שלו, המנהרות, לאחר שגם הכלי השני, ירי רקטות לעורף הישראלי בצוק איתן, לא השיג את מטרותיו ולא ענה על הציפיות הגבוהות של הארגון, שקיווה שהן יגרמו לנפגעים רבים.
 
חמאס ימשיך לחפור מנהרות, אך בסך הכל הוא ארגון מוחלש. הבידוד של הארגון שאין לו "ספונסר" מדיני, נמשך. וכל זאת כשברקע המצוקה הכלכלית של מיליוני הפלסטינים ברצועה שחיים בתנאי עוני מחפירים. בסופו של דבר, במוקדם או במאוחר, חבית הנפץ של המצוקה הכלכלית תתפוצץ לישראל בפנים.
הקבינט ידון בקרוב בהקמת נמל ובכך להסיר את מה שחמאס מגדיר "מצור". ברעיון תומכים לפחות ארבעה שרים - ישראל כץ, נפתלי בנט, יואב גלנט ואבי גבאי - וכנראה שיש יותר. גם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש המינהל האזרחי וראש השב"כ בשלים לקבל את הרעיון, כל עוד יוטל פיקוח הדוק כדי לוודא שלא יוברחו לרצועה מהנמל נשק, חומרי לחימה, ציוד ומלט שישמשו להתעצמות הצבאית.
 
אך ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון מתעלמים מעמדתם, כפי שהם מתעלמים מההמלצות הדרג הביטחוני ליזום מהלך מדיני מול הרשות הפלסטינית.