צרפת מסתבכת. התוכנית לכנס ועידת שלום בינלאומית נראית ונשמעת יפה, אבל עוד לפני יישומה, היוזמה הזאת נושאת מטען של קשיים ותסבוכות מדיניים. נשיא צרפת פרנסואה הולנד הודיע על דחייה נוספת של מועד כינוס מפגש שרי חוץ מכ-20 ארצות, שאמור לגבש ולהתוות את סדר היום של הוועידה. הולנד נקב מועד אלטרנטיבי למפגש שיתקיים "בקיץ הקרוב". ההסבר הרשמי לדחייה הוא למצוא תאריך מתאים שיתיישב עם לוח הזמנים של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ויאפשר לו להשתתף במפגש. נוכחותו של ג'ון קרי במפגש המכין ואולי גם בוועידה, מוסיפה חשיבות מדינית ליוזמת צרפת ובאותו זמן גם מדליקה תמרור אזהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו שמתנגד לוועידה ושולל אותה מכל וכל.



אבל הצרפתים, למרבה התמיהה, לא הביאו בחשבון את העיתוי השגוי של יוזמות שלהם למפגש ההכנה ולכינוס הוועידה. בקיץ יגיע המירוץ לנשיאות בארצות הברית לשיאו, אחרי כינוס הוועידות הארציות של שתי המפלגות ביולי שבהן ייבחרו סופית המועמדים לנשיאות. המאבק לכיבוש הבית הלבן יכנס לישורת האחרונה שלו ויקבל אופי של התכתשות וחילופי מהלומות שכל מה שנראה עד היום במירוץ ייראה כהתמודדות ידידותית.



קרי לא יעשה דבר העלול לסכן את מועמדות קלינטון לנשיאות


זה הזמן הכי לא מתאים, הכי לא מבטיח והכי לא רצוי למהלך מדיני עם מטרה בסדר גודל של שבירת הקיפאון בתהליך השלום ושיקום מאמצים לחידוש ההידברות בין ישראל לפלסטינים והשגת פתרון מדיני לסכסוך. גם אם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ייענה להזמנת צרפת וישתתף בוועידה, הוא יישא נאום נמלץ על הצורך בשלום ויציע איך להגיע לשלום, אבל יזהר וישמר מכל צעד ומהלך אמריקאי שיישאו משמעות אופרטיבית. הבחירות שיקבעו אם המפלגה הדמוקרטית תמשיך להחזיק בנשיאות או שאחרי שמונה שנים של ממשל דמוקרטי הרפובליקנים יתפסו את הגה השלטון של מעצמת-העל, בכיר דמוקרטי ברמה של שר חוץ לא יעשה שום צעד ועוד על במה בינלאומית שעשוי לסבך את עמיתתו המועמדת הדמוקרטית ולהעכיר את יחסיה עם מגזר המצביעים היהודים. ארצות הברית בכלל לא מתלהבת בלשון המעטה מהיוזמה הצרפתית. הבית הלבן וצמרת משרד החוץ אינם אוהבים מעורבות פעילה של גורמים זרים, גם אם הם ידידותיים, בתחום הסכסוך הישראלי-פלסטיני שהאמריקאים רואים אותו כתחום בלעדי ובלבדי שלהם. נוכחות פסיבית של ג'ון קרי בכנס ההכנה לוועידת השלום וזהירות מוצהרת מצדו לא להראות מעורב מדי ושותף ביוזמה הצרפתית יחלישו מלכתחילה את מעמד הוועידה ויערערו את השפעתה.



נוכחות פסיבית בכנס. ג'ון קרי. צילום: רויטרס
נוכחות פסיבית בכנס. ג'ון קרי. צילום: רויטרס



אין זו הפעם הראשונה שצרפת מסתבכת בתחום מדיניות המזרח תיכונית שלה עם עיתוי שגוי. לפני קרוב לשנתיים הפיצה צרפת במועצת הביטחון טיוטה של הצעת החלטה לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ההצעה "נתקעה" ולמעשה גוועה בגין התנגדות אמריקאית שאחד מנימוקיה היה שיש להמתין לתוצאות הבחירות לכנסת בישראל. הבחירות לנשיאות ארצות הברית חשובות לא פחות ויקבעו את גורלה של יוזמת השלום של צרפת.