במשא ומתן על כניסת אביגדור ליברמן ומפלגתו ישראל ביתנו לממשלת נתניהו - שר האוצר משה כחלון בעמדת עליונות. האיש שבשנה האחרונה פיזר כספים כמו כספומט מקולקל (אומנם לא סקטוריאליים) החליט לעצור את הברז כשמדובר בדרישות של ליברמן. שר הביטחון המיועד מבין שאין כאן שום עניין אישי. להיפך. הוא וכחלון במערכת יחסים מצוינת, וזה קרה גם כשליברמן היה באופוזיציה (חוץ מהברז שליברמן תקע לכחלון כשהחליט שלא להצטרף לממשלה). שר האוצר הגדיל לעשות ואף שלא התבקש, קיבל בברכה את מינויו הצפוי של ליברמן לשר ביטחון כשהבהיר שאין סיבה לפסול אותו אישית.



אבל חברות לחוד ופוליטיקה לחוד. כפוליטיקאי משופשף מבין שר האוצר שראש ישראל ביתנו בלחץ. ליברמן כבר עשה צעד מהותי לקראת כניסתו לממשלה ומשתוקק בכל כוחו להשלים את המהלך, עם או בלי אורלי לוי אבקסיס. יתר על כן: שר הביטחון המיועד חושש מכרסום בסיס כוחו בקרב העולים מחבר העמים. את עבודת הכרסום בשטח עושה היטב השר זאב אלקין מהליכוד, השושבין של המהלך כולו.



אבל אצל ליברמן, כמו ליברמן, אף פעם אי אפשר לדעת. הייתכן שממש ברגע האחרון הוא יתחרט וכנגד כל הסיכויים יוליך את נתניהו ביגון שאולה עם כל ממשלתו? זאת הסיבה שביבי בלחץ אטומי. הוא לוחץ ומלחיץ את הסביבה. אתמול בבוקר זימן את כחלון ואת ליברמן כדי להבין מה מעכב את חתימת ההסכם ומדוע חילוקי הדעות טרם נפתרו.



במצב העניינים הנוכחי הזמן פועל לטובת כחלון ואין לו מה למהר, מה גם שהוא צודק מבחינה פוליטית: לא ייתכן שסיעה של חמישה חברי כנסת כמו ישראל ביתנו תגיע עם דרישות תקציביות כפולות ומכופלות מאלה שניתנו לפני שנה לכולנו של כחלון, בת עשרת המנדטים. לכן שר האוצר יכול להרשות לעצמו לשחק את המבוגר האחראי. לא, הוא לא ייתן לפרוץ את מסגרת התקציב רק כדי לשפר את תנאי הפנסיה לעולים חדשים. תזכורת למצב המשק התקבלה מחברת דירוג האשראי מוד’יס.



וחוץ מזה, מדוע רק העולים? ומה עם 240 אלף הקשישים האחרים המקבלים הבטחת הכנסה? כחלון גם לא יאפשר לבצע מהלך, שלדבריו, יגדיל את הפערים בין העולים לבין קשישים עניים שאינם עולים. העלאת הקצבה בצורה גורפת אינה הוגנת, שלא לומר הגיונית.



מי שחסך כל חייו ולא התפתה “לשבור” את הפנסיה מרגיש כיום מקופח ביחס לאותם אזרחים שנהגו בחוסר אחריות ומשכו את הכסף בתקווה ש”יהיה טוב”. הדרישה אינה הגיונית מכיוון שקצבת השלמת הכנסה לקשישים גבוהה (יחסית) ממילא ועומדת על 3,000 שקל לחודש. כחלון כבר העלה אותה במסגרת התחייבותו ליישם את המלצות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. כעת מדובר בהעלאה נוספת של כ־500 שקל. עוד רגע והקצבה תגיע לשכר המינימום ותהפוך את מי שיוצא לעבודה לפראייר.



אם ההטבה תינתן בסופו של דבר, היא תחולק בצורה אחידה ותתפרס על פני כמה שיותר שנים. מדברי כחלון מאתמול השתמע כי עלות מתן הקצבה נאמד ב־1.3־1.4 מיליארד שקל (נוסף ל־350 מיליון שקל שכבר הובטחו). במילים אחרות: מדובר בתוספת של כ־400 שקל לפנסיה לכל הקשישים ולא רק ליוצאי מדינות חבר העמים. התוספת תהיה אחידה בדיוק כמו התוספות לחיילי צה”ל ולשוטרים שניתנו ביוזמת כחלון, שלא על בסיס מוצא עדתי. התשלום יתפרס לאורך שנים ספורות ולא בבת אחת.



על רקע זה אין סיכוי בעולם שמישהו באוצר ייענה לדרישותיו הנוספות של ליברמן כמו שיפור תנאי המשכנתאות או הסיוע בשכר דירה לעולים חדשים. נזכיר שליברמן כבר נסוג מדרישה ל־90% משכנתא לקוני הדירות. שר הביטחון המיועד נקלע למצב של חוסר ודאות שלא אפיין אותו כשהיה שר ביטחון וירטואלי. הוא בלע ביס גדול שתקוע בגרון ועוד לא ברור אם יוחלק פנימה. הסבירות שהוא ימצמץ ראשון וייכנע לעמדתו של שר האוצר גבוהה מאוד. ייתכן שההסכם בין הצדדים ייחתם עוד היום, כפי שלוחץ ומקווה נתניהו.