בשבוע שעבר חשף השב"כ, בהפרש של מספר ימים, את דבר סיכולן של שתי התארגנויות טרור אשר ביצעו פיגועים קשים בתקופה האחרונה. הראשונה היא התארגנות חמאס של תושבי מזרח ירושלים ואזור בית לחם, שעמדה מאחורי ביצוע הפיגוע באוטובוס קו 12 בבירה במהלך חודש אפריל האחרון. השנייה כללה שני קטינים תושבי מזרח ירושלים שביצעו פיגוע דקירה בירושלים בערב יום הזיכרון האחרון.



איך מצליח הארגון פעם אחר פעם לחשוף את התארגנויות הטרור העומדות מאחורי הפיגועים, בלוח זמנים קצר וביסודיות רבה? האם מדובר במקריות או במזל? ובכן התשובה לכך שלילית. רק במקרים ספורים נחשפו פיגועים וסוכלו התארגנויות כתוצאה מהצלחה מקרית או מזל. התוצאות הללו דורשות השקעה רבה מאוד, מקצועיות מוחלטת ובניית תשתיות איסוף מודיעין לאורך זמן, היודעות לתת את פירותיהן בזמן ובמקום הנכונים.



שאיפתו הראשונה ובסיס פעילותו של השב"כ הוא סיכול פעילות טרור, ריגול או חתרנות מדינית עוד בטרם התרחשו וגרמו תוצאות קשות של פגיעה בביטחון המדינה. כלומר, להגיע אל תשתיות הטרור כבר בשלבי התכנון ולפני ההוצאה לפועל של פיגועים. הצלחות כאלו נרשמו ונרשמות למכביר, גם בחודשים האחרונים.



אולם המציאות מציבה אתגרים לא פשוטים: התארגנויות מקומיות, פיגועים מאולתרים, יוזמות פרטיות ואישיות של טרוריסטים מתוסכלים שאינם מחוברים לתשתיות טרור מוכרות. כל אלו אינם מאפשרים בחלק המקרים לשב"כ להגיע אל מבצעי הפיגוע, עוד לפני שביצעו את זממם. ועדיין, עם התרחשותו של פיגוע, על חוקרי השב"כ להגיע בהקדם האפשרי למבצעיו ולחשוף את ההתארגנות העומדת מאחורי ביצועו, גם כדי להביאם לדין ובעיקר כדי למנוע פגיעות עתידיות נוספות.



מעצר מחבל ע"י כוח דובדבן, צילום ארכיון מסך



כל פיגוע או אירוע מקבלים שם קוד


עם התרחשותו של פיגוע בשטח מופעלים מיד כל המערכים הרלוונטיים בשב"כ, המתחילים לעבוד סביב השעון כמו במבצע לכל דבר. כל פיגוע או אירוע מקבלים שם קוד, וכל המודיעין הרלוונטי בעניינו מגיע לצומת וירטואלי ממוחשב, המשותף לכל העוסקים במלאכה באופן שמאפשר לארגון לפעול ביעילות מרבית ותוך שקיפות מלאה בין כל דרגי הפיקוד והעבודה.



השלב הראשון הוא ביצוע חקירה בשטח. איסוף ממצאים, הכרת הזירה, הבנת המאפיינים וריכוז כל הממצאים הפורנזיים, אלו המאפשרים למומחי החקירה, החבלה והזיהוי הפלילי לזהות חשודים או למצוא פרטים שיעידו באופן ודאי על מבצעי הפיגוע. במקביל מתחילים רכזי השב"כ וחוקריו לבצע תחקורים של עדי ראייה, של חשודים, של מקורות סמויים וסוכנים.



לתחקור העדים בשטח חשיבות רבה בזיהוי דפוסי הפעולה של המחבלים טרם ביצוע הפיגוע, באיתור מקום מוצאם ועוד. לאיסוף המודיעין ממקורות השטח חשיבות עליונה. לאורך שנים בונה השב"כ ומתחזק מערך יומינט רחב, המסוגל לספק מודיעין סביבתי ונקודתי בכל נקודת זמן, תוך הצבעה על חשודים ועל פעילות חשודה או סימנים המעידים על פעילות חשודה. בנוסף לכל אלו מופעלים כלים ואמצעים טכנולוגיים רבים ושונים המאפשרים לחוקרי השב"כ למפות את הזירה ואת הנוכחים בה ולהתחיל לבנות מאגר חשודים ראשוני.



הדסק המקצועי, המקבל ומרכז את כל המידע, יודע לעבד אותו ולהפיק ממנו תובנות מודיעיניות המאפשרות לאנשי השטח להתמקד בכיווני חקירה מסוימים או באזורים גיאוגרפיים. הדסק גם יודע לאתר מידע מודיעיני קודם העשוי להיות רלוונטי לפיגוע ספציפי, ולקשר בין ידיעות שונות באופן שמאפשר קבלת תמונת מודיעין ברורה. הדסק בונה בסופו של דבר תמונת מודיעין מלאה הממשיכה להתעדכן כל הזמן, גם על בסיס הממצאים הטכנולוגיים.



ברוב המקרים מסוגל השב"כ כבר לאחר שעות ספורות להתמקד באזור גיאוגרפי מסוים ולסמן חשודים ראשונים או מעורבים בתכנון וביצוע הפיגוע. הערכות מצב תכופות מאפשרות למפקדים להתעדכן ולתת הנחיות מיידיות להמשך טיפול בנוסף להנחיות ולהחלטות המתקבלות באופן שוטף עם התקדמות החקירה.




מהו סוד ההצלחה?


הרעיון המרכזי הוא לצמצם את רשימת החשודים למינימום ולמזער את מעגל הפוטנציאל החקירתי ככל הניתן. המיקוד הזה מאפשר לחוקרי השב"כ לסמן מועמדים לחקירה. כאשר ההצבעה הראשונית מדויקת, ההישגים בחקירה מוצלחים. תכליתה של חקירת השב"כ אינה רק העמדה לדין וסיכול הפיגוע. מטרתה להפיק מהנחקרים את מרב המודיעין על מנת להביא לחשיפה מלאה של כל התשתית העומדת מאחורי תכנון וביצוע הפיגוע ואלו המתוכננים אחריו.


החיבור בין חוקרי השב"כ, הרכזים, אנשי הטכנולוגיה ואנשי הדסק הוא מלא ומתמשך ומתבצע באופן שוטף, גם באמצעים טכנולוגיים וגם בנוכחות פיזית בשטח, בחדרי החקירה, בהערכות המצב, במעצרים ועוד. העדכון של המפקדים עד ללשכת ראש השב"כ מתבצע תוך דקות בודדות, מה שמאפשר קבלת החלטות מהירה, זמינות מלאה וגמישות מרבית במהלך ביצוע המעצרים, החקירות ומבצעי השטח.



סוד ההצלחה טמון ביכולת המהירה של השב"כ לבצע סנכרון בין כל המערכות, להצליב מידע, לבנות במהירות תמונת מודיעין ממכלול סוגי המידע המגיעים, ליצור קשר בין כל דרגי העבודה, להפיק תובנות ולממש מעצרים וחקירות באופן מהיר ומקצועי. ועדיין, כל מפקד בשב"כ יעדיף לחתום על סיכול שבוצע טרם יציאת פיגוע אל הפועל, מאשר אחריו.



הכותב הוא סגן ראש אגף בשב"כ לשעבר ומומחה למודיעין ולטרור


[email protected]