ליצרן המכוניות המיתולוגי הנרי פורד מיוחסת האמירה שהלקוחות רשאים להזמין את מכונית הפורד דגם T בכל צבע, ובלבד שיהיה שחור. באותו המטבע ניתן לומר שמתנגדי ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד האירופי היו מוכנים לקבל כל תוצאה במשאל העם, ובלבד שבריטניה תישאר באיחוד.



את משאל העם בסוגיה הוביל ראש הממשלה דיוויד קמרון משיקולי הישרדות או שמא נאיביות פוליטית. אצלנו נהוג לומר שפוליטיקאי הבטיח, אבל לא הבטיח לקיים. בדמוקרטיה הבריטית מבטיחים ומקיימים.



ראש ממשלת בריטניה הגיע עם רעיון המשאל כדי שישרוד בתפקידו וגם מתוך הנחה או תקווה שתוצאות המשאל ישביעו את רצונו. אלא שקמרון המנומס לא קרא את הלכי הרוח שבאזורי הפריפריה שמחוץ לבירה לונדון. הוא גם לא קבע שהתומכים בהתנתקות מסתערים על הקלפיות, בניסיון להטות את הכף לטובתו.



אוכלוסיות רבות חשבו שחיבור בריטניה לאיחוד הוא מיותר


התברר ששכבות אוכלוסייה רחבות שאינן נמנות עם המעמד העליון חשבו שחיבור בריטניה לאיחוד הוא מיותר ומזיק והצביעו בעד הברקזיט. אזורים רחבים בבריטניה אינם מכניסי אורחים, בוודאי שהמדובר על מהגרים. מזכיר משהו? גם בבחירות האחרונות אצלנו רבים מאזור המרכז הלכו לישון בידיעה שבנימין נתניהו הולך הביתה. בפועל התברר שהליכוד זכה ב־30 מנדטים בזכות הפריפריה ונתניהו הסתער מחדש על השלטון.



גם אצלנו קיים הנוהג הנלוז להבטיח להביא למשאל עם כל החלטה שנויה במחלוקת. בפעם האחרונה זה קרה בסוגיית המשך כיבוש רמת הגולן: האם להמשיך להחזיק במה שכונתה פעם “הרמת הסורית” או להחזירה לסורים כחלק מהסכם שלום. בינתיים קרה מה שקרה והסוגיה ירדה מהפרק.



משאל העם הוא הפתרון הנוח של הפוליטיקאי לחמוק מסוגיות פוליטיות שנויות במחלוקת העומדות על הפרק. מי שפוחד מקבלת החלטות אמיצות בורח אל הקונצנזוס של משאל העם, בהנחה או בתקווה שההחלטה ממילא לא תגיע למימוש, ואם כן, התוצאה תשביע את רצונו.



למשאל עם אין ממילא תוקף חוקי, אלא כולו תוצאה של אילוץ פוליטי מסוים. משאל העם הרלוונטי היחיד לגבי הציבור אמור להיות מה שנקבע בקלפיות אחת לארבע שנים. זו טיבה של דמוקרטיה.



מפלגה עם סופרמרקט של רעיונות


לא תמיד יש לציבור היכולת לקבל את ההחלטות “הנכונות” מהראש ולא מהבטן. בשביל זה הוא בוחר במפלגה עם סופרמרקט של רעיונות המכונים מצע, שמנהיגיה אמורים לבצע.



לו היו מביאים למשאל עם את תוכנית החלוקה של האו”ם ערב הקמת המדינה, שאומצה בסופו של דבר על ידי דוד בן־גוריון, לא בטוח שהייתה לנו היום מדינה. אם יביאו למשאל עם הצעה להפחית במחצית את מס ההכנסה, רוב המצביעים יהיו בעד. מי רוצה לשלם מסים שחלקם הולכים להתנחלויות השנויות במחלוקת? לכן השימוש במשאל הוא כלי חמקמק ומסוכן. כשסוגיות הרות משקל עומדות על הפרק, התחליף הראוי הוא ההליכה לבחירות מוקדמות ולאו דווקא משאל.



המתנגדים לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי דורשים כעת לקיים משאל חוזר וכלושה מיליון בני אדם כבר חתמו על עצומה. אבל אין לזה סוף: אז אולי שיקיימו משאל נוסף על השאלה האם לקיים משאל חוזר?



המהלך הרצוי לפתרון הבעיה טמון בפוליטיקה הבריטית. מפלגות האופוזיציה כמו הלייבור מוזמנות לקבוע שהסעיף המרכזי במצע המפלגה שלהן, אם וכאשר יעלו לשלטון, יהיה החזרת בריטניה לאיחוד האירופי.



אם הבריטים יעלו את הלייבור לשלטון, תהיה לה מלוא הלגיטימציה לבטל את תוצאות המשאל. אף אחד לא יטען שמדובר בהפרה של התחייבות כלשהי.