הרשעתו הפלילית של נוחי דנקנר באשמת השפעה בדרכי תרמית על מניות אי.די.בי היא אקורד סיום עצוב עבור מי שנחשב עד לפני חמש שנים למלך הביצה העסקית המקומית. מאז 2011 מצבו העסקי הלך והתדרדר עד שלפני שלוש שנים הוא איבד את השליטה בקונצרן.



זה אקורד סיום עצוב מכיוון שדנקנר לא הורשע בכך שההשפעה בדרכי תרמית נועדה להפקת רווח או תועלת אישית ישירה. כפי שהשופט חאלד כבוב אמר בפסק הדין שלא היה כאן ניסיון "עוקץ" של המשקיעים באי.די.בי.



אני מכיר את דנקנר אישית. עבריין הוא לא. בהלכותיו העסקיים הוא הקפיד תמיד שלא לעבור על החוק. שמו הטוב היה מבחינתו הנכס העיקרי.



דנקנר ניסה להציל את הקונצרן ואת השליטה בו, אלא שעל פי הפסיקה מהיום (שני) הוא עשה את זה "בדרכי תרמית" תוך שיתוף פעולה עם איתי שטרום שלהטט במניות הקונצרן. והיו כאלה במערכת הפוליטית ששמחו לאידו. ח"כ מיקי רוזנטל אמר על הרשעתו: "טוב שבית המשפט הוציא תמרור עצור לאדם המסוכן הזה". ח"כ שלי יחימוביץ: "אסור שנפילתו של דנקנר תישאר בגדר סיפור אישי צבעוני. מעשיו זכו לגיבוי מקיר לקיר של כל הרשויות".



האקדח המעשן לא נמצא


פסיקת השופט כבוב מעניינת ותקדימית. הוא הרשיע את דנקנר בסעיף החמור של השפעה בדרכי תרמית על סמך מצבור של ראיות נסיבתיות. השופט קבע שגם ללא עדי שלג, עד המדינה השנוי במחלוקת, הוא לא היה משנה את פסיקתו.



האקדח המעשן המקשר במישרין את דנקנר לפרשה לא נמצא. למעט העובדה שהמדובר בנפילתו של נוחי דנקנר, לפסק הדין מהיום אין משמעות כלכלית משקית. הסדרי החוב הפכו לשם דבר. הבנקים הפיקו את הלקחים ומונעים רכישת ממונפות. רגולציית היתר הרגה את הבורסה יחד עם חוק שכר הבכירים.



דנקנר איבד את השליטה בקונצרן אי.די.בי והבעלות עבור לאיש העסקים אדוארדו אלשטיין. נוחי דנקנר הפסיד מאות מיליוני שקלים מהונו האישי שאותו יאלץ להעביר לבנקים.



דנקנר הוא הטייקון האחרון ברשימה של אלה שכונו פעם אילי הון או ראשי המשק. הוא אינו היחיד. נפלו אתם אחרים. הבולטים בהם הם מוטי זיסר המנוח, אילן בן דב, אליעזר פישמן ויוסי מימן. כולם איבדו את הונם ואת מעמדם הציבורי.



דנקנר הוא היחיד שהועמד לדין פלילי והורשע. הרשעה על מוטיבציית יתר להצלת אי.די.בי שבה דנקנר הלך צעד אחד רחוק מדי.