קשה להיות אמריקאי בימים אלה. זהו תואר מאוד לא מחמיא, זהות מעיקה ומעצבנת, מעמד אישי לא נעים ומציק. ארץ האפשרויות הפכה לארץ אויבת תושביה. הדמוקרטיה הגדולה והגאה מתפתלת בתוך גל גואה של גילויי גזענות ושנאה על רקע של צבע עור והשתייכות פוליטית. חופש האזרח שהרפובליקה כל כך מתהדרת בו מחולל ונרמס. "בשם האלוהים, מה קרה לנו?", שואלים מיליוני אמריקאים.



זה היה אירוע דמים שזעזע את ארה"ב. רצח חמשת השוטרים בדאונטאון דאלאס בידי שחור בשם מיקה ג'ונסון, בן 25, שלמד את מיומנות הצליפה כששירת כחייל בחיל המשלוח האמריקאי באפגניסטן, טלטל את המדינה הענקית מחוף לחוף. התקשורת האמריקאית, שאוהבת את הפיקנטי והעסיסי, ציינה כי מדובר בתקרית ירי בשוטרים הקטלנית ביותר מאז מתקפת הטרור על מגדלי התאומים ב־11 בספטמבר 2001, שגרמה למותם של 72 שוטרים, ומאז קריסת בניין הממשלה באוקלהומה ב־1995 בפיגוע טרור שבו נהרגו שמונה שוטרים.



מה שהעצים את החרדה, הגביר את הזעם והתסכול והזין את תחושות חוסר האונים בקרב האזרחים היא החשיפה האדירה שקיבל האירוע ברשתות החברתיות, בפייסבוק ובציוצים בטוויטר - אמצעים ודרכים, הנגישים לכל, לביטויי חרדה ודאגה שלא היו קיימים בעבר בעת שאירעו תקריות ירי שגבו את חייהם של אזרחים ושוטרים. סרטוני וידאו שהופצו בפייסבוק חשפו והראו לרבבות אמריקאים את הרגעים האחרונים של צעיר שחור שנורה למוות מטווח אפס על ידי שוטר במינסוטה - אירוע שאירע יממה לפני הירי בדאלאס.




בדיווחים על ירי השוטרים בדאלאס, במיוחד בעיתונות הכתובה, הובעו ובאו לידי ביטוי דעות והשקפות על הגורמים והסיבות לגידול המתמשך בשיעור תקריות הירי ברחבי ארה"ב שבהן נהרגים אזרחים, רובם צעירים שחורים. לפי נתונים שפורסמו, בשנת 2015 בלבד נהרגו כתוצאה מירי של שוטרים 1,200 אזרחים, בחלקם הגדול שחורים. לפי דיווח שפורסם ב"וושינגטון פוסט", שוטרים מגיבים מהר יותר ובלי היסוסים בירי בתקריות שמעורבים בהן שחורים או היספנים מאשר בתקריות שמעורבים בהן לבנים.

מהדיווחים וממאמרי הפרשנות עולה כי אין ויכוח ששוטרים מגלים זריזות בלחיצה על ההדק מול שחורים, אבל אין עוררין גם על הנתונים שלפיהם צעירים שחורים מעורבים במעשי פשע ואלימות בשיעור גבוה פי כמה מאשר צעירים לבנים. זאת ועוד, אף לא מקרה אחד של הרג מירי שוטרים, שנחקר במסגרת רשמית, לא הסתיים בהרשעה של שוטרים.

מה שכמעט לא הוזכר ולא נדון בדיווחים היא העובדה שבארה"ב קיימת נגישות חופשית לחלוטין לשוק של כלי נשק מכל הסוגים - ומהמתקדמים ביותר. עיתונאים ופרשנים בכלל לא מתייחסים למציאות שבה כל אזרח ואזרחית בארה"ב יכולים לרכוש כלי נשק כאוות נפשם ובלי שום הגבלה. לא עולה על דעתם של הכותבים שייתכן שהיכולת החופשית והגורפת הזאת לרכוש ולהחזיק כלי נשק היא אחד מהגורמים לגידול המתמשך והנורא בתקריות של ירי שמבצעים אזרחים נגד אזרחים אחרים ונגד שוטרים – כולל פיגועי הטרור שבוצעו על ידי טרוריסטים מקומיים בסן ברנרדינו ובאורלנדו, שגרמו למותם של עשרות אזרחים חפים מפשע. כל הניסיונות שנעשו להגביל את מכירות הנשק נבלמו. אפילו הצעות להשעות מכירת נשק לאזרחים עד לבדיקות שיוכיחו את שפיותם, נדחו.

גם העיתוי של רצח השוטרים בדאלאס, בעיצומו של מרוץ לנשיאות, חידד את תחושות הזעזוע והחרדה. פתאום, בלי הכנה מוקדמת, התברר לאזרחי ארה"ב כי ההתמודדות שתקבע מי יהיה הנשיא או הנשיאה הבאים של ארה"ב היא עניין הרבה יותר מהותי ומשמעותי, וזה בא לידי ביטוי בדיווחי אמצעי התקשורת. פתאום קולטים האמריקאים כי התמקדות העיתונים וערוצי הטלוויזיה בסיפורים על התנהלותו ההזויה של דונלד טראמפ, והתחרות על חדשות בנוגע לתוצאות חקירת ה־FBI על השימוש באי מיילים שעשתה הילרי קלינטון, הסיטו את תשומת הלב מנושאים, בעיות ומצוקות שדורשים את תגובותיהם של המתמודדים על כהונת הנשיאות. מתברר עכשיו שחמורה העובדה שלדונלד טראמפ לא היה משהו רציני ומעורר עניין מיוחד לומר על רצח חמשת השוטרים בדאלאס, ומה שחשוב עכשיו הוא אם תצליח הילרי קלינטון להעמיד את בעיית החופש במכירת כלי נשק בראש רשימת הנושאים שתציג להכרעת הבוחרים. מעניין וחשוב לראות ולהיווכח איך שני המתמודדים לנשיאות 2016 יתייחסו, אם בכלל, לנוכחות של תופעת הגזענות בארה"ב, שהרצח בדאלאס חשף את ממדיה.

ובינתיים נמשכות ההפגנות נגד שוטרים ברחבי ארה"ב. זה לא יניב שום מהלך משמעותי ופריצת דרך במישור הארצי בתחום היחסים בין האזרח לשוטר ובין הקהילה המקומית למשטרה. במקרה הטוב, יחול שינוי חיובי מורגש באזור עירוני מוגבל. אגב, דאלאס צוינה לשבח על השינויים החיוביים שנעשו במדיניות המשטרה המקומית ונהליה מול אזרחי העיר. אמצעי התקשורת השולטים בארה"ב שלטון ללא מצרים יאבדו בתוך יומיים־שלושה עניין בתופעת תקריות הירי. גם לרשתות החברתיות יימאס מהר. דונלד טראמפ יפריח אמרה מטורפת חדשה, שחקן בייסבול מפורסם עבר ניתוח בברך, הבריא וחזר לשחק, זוג שחקנים ידועים החליט להיפרד ושחקנית אהודה בסדרה טלוויזיונית פופולרית נכנסה להריון.