גם באירוע מרכזי וקובע במרוץ לבית הלבן כמו ההודעה על המועמד לסגן הנשיא, הפעיל דונלד טראמפ את "נוהל טראמפ" והפך את המעמד למביך ונלעג. ניפוח ה'אני' והתפארות מגלומנית, השתלחות גסה ביריבה, החיוך המתריס שאומר, 'אני מצפצף על כולכם". אחרי רגע נזכר, "הו כן, רגע אחד, הנה המועמד שלי לסגן הנשיא".



בבחירת המועמד שלו לסגן נשיא, טראמפ הוכיח שוב כי מה שחשוב, קובע ומכריע אצל טראמפ הוא מה שטוב לטראמפ ולאו דווקא האינטרס של ארצות הברית. במקום לבחור בפוליטיקאי מוכר, ידוע בכישוריו המיוחדים, דמות ארצית ועם מוניטין של מיומנות ומומחיות בתחומים שטראמפ נחשף כחסר ידע בסיסי וכל ניסיון, בחר טראמפ במושל מדינת אינדיאנה מייק פנס, פוליטיקאי מקומי, דמות אפורה שבדיווחים על בחירתו שפורסמו אתמול והיום (ראשון) באמצעי התקשורת האמריקאיים, קשה היה למצוא אזכור או ציון אחד של כשרון איכותי מיוחד.



מה שקובע ומכריע אצל טראמפ הוא מה שטוב לטראמפ. דונלד טראמפ. צילום: Getty images
מה שקובע ומכריע אצל טראמפ הוא מה שטוב לטראמפ. דונלד טראמפ. צילום: Getty images



הוא נוצרי אדוק, בעל השקפות שמרניות, מתנגד להפלות וגילה התנכרות מול מהגרים במדינת אינדיאנה. "אני נוצרי, שמרן ורפובליקני. לפי הסדר הזה", הצהיר פנס. הוא נחשב 'נץ' בנושאים בינלאומיים. פנס אהוד בקרב האגף השמרני של המפלגה והשיקול של טראמפ היה שפנס יביא לו את תמיכתם של השמרנים במפלגה, שרובם מסתייגים ממועמדותו לנשיאות של טראמפ. כמי שכיהן 12 שנה כחבר קונגרס, פנס יוכל לשמש לטראמפ מדריך במסדרונות גבעת הקפיטול ויועץ ביחסים עם סנטורים וחברי קונגרס. פנס מזוהה עם ממסד המפלגה הרפובליקנית והאאוטסיידר הגדול. טראמפ, מקווה כי פנס יסלול עבורו מסילות ללב הממסד. בשנות כהונתו בקונגרס מילא פנס תפקידים בכירים מטעם המפלגה הרפובליקנית. אבל לפי סקר שקיים ה"ניו יורק טיימס", שתוצאותיו פורסמו שלשום - רוב גורף של 86 אחוזים מהנשאלים לא ידעו מי הוא פנס והוא עבורם אלמוני לגמרי.




הצהרת טראמפ כי פנס היה "בחירתו הראשונה" - שקרית


אבל זה בדיוק מה שטראמפ חיפש. מישהו שלא יאפיל עליו, מישהו שנוכחותו בקמפיין תהיה שולית ולא תסיט את תשומת הלב מהימצאותו הרועמת של המועמד לנשיאות. "מייק פנס יבחן כל מילה, ישקול כל אמירה ויבדוק כל הצהרה שלא יעוררו חלילה מורת רוח של טראמפ", אמר פרשן בערוץ ציבורי. גם ההחלטה של טראמפ במי לא לבחור כמועמדים לסגן נשיא מעידה על אופיו. הצהרתו של טראמפ שמייק פנס "היה הבחירה הראשונה שלי" היא שקרית. ניוט גינגריץ' ומושל מדינת ניו ג'רסי, כריס כריסטי, היו בראש הרשימה של מועמדים לסגן הנשיא שטראמפ שקל. לפי דיווחים רווחים, כריסטי אף קיבל הבטחה אישית מטראמפ כי הוא יהיה המועמד לסגן הנשיא - בין השאר כתמורה על שהיה הראשון מבין המתמודדים הרפובליקנים שהצהיר על תמיכתו במועמדות טראמפ.



גינגריץ' נחשב לפוליטיקאי בעל קליבר גדול, ידוע ומוכר ברמה הארצית, כיהן בעבר כיושב ראש בית הנבחרים ומוערך גם בקרב דמוקרטים. גינגריץ' הוא איש משכיל ואוהב להפגין זאת. מושל ניו ג'רסי כריסטי ידוע בפה הגדול שלו שאולי לא מגיע לקוטר של פיו של טראמפ אבל מתקרב אליו. טראמפ העדיף לבסוף את פנס. "מייק פנס הוא דמות המעדיפה להישאר בצל. אין לו את האינסטינקט להידחף ולהיות איש תצוגה כמו גינגריץ' וכריסטי", כתב ה"ניו יורק טיימס".



זה לגיטימי שמועמד לנשיאות מבקש שותף ל"טיקט", מישהו שנראה בעיניו טוב ונוח. אבל המושג לגיטימיות פשוט לא נדבק לטראמפ. יועץ פוליטי ואסטרטג ותיק ששתי המפלגות משתמשות בשירותיו סיפר לי כי סנטורים ומחוקקים כבר מגלגלים רעיון שאם טראמפ ינצח בבחירות ויבחר הם יפעלו להדחתו.