השמיים אמנם לא נפלו היום (ראשון) ברמת הגולן, אך באוויר יש תחושה של פספוס, תרתי משמע. כלי טיס בלתי מאויש – כטב"ם בלשון צה"ל – חדר לשטח ישראל במרכז רמת הגולן. מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר שיגר לעברו מסוללה המוצבת בגליל שני טילי פטריוט, אך הם החטיאו את מטרתם. מתחקור ראשוני עולה גם שכלי טיס שיגר לעברו טיל אוויר-אוויר, וגם הוא לא פגע.



הפספוס הפעם כואב במיוחד, משום שבאוגוסט 2014 הצליחה אותה סוללת פטריוט לפגוע במטוס ללא טיס שחדר לרמת הגולן. זה היה כטב"ם של צבא סוריה, שכנראה נשלח למשימת סיור נגד עמדות המורדים באזור וטעה במסלולו.



חודש לאחר מכן, בספטמבר 2014, הצליחה סוללת הפטריוט לפגוע במטרה גדולה ונוחה יותר – מטוס סורי מדגם סוחוי, שהתקרב לעבר גבול ישראל.



גורמים צבאיים לא ידעו לומר למי היה שייך כלי הטיס ומה הייתה משימתו. אפשר שזה היה מל"ט רוסי שחדר בטעות לאזור. אפשרות אחרת שהיה זה מל"ט סורי, או אולי אף מל"ט של חיזבאללה, שנשלח למשימת צילום ואיסוף מודיעין, או כדי לבדוק את ערנות מערכות ההגנה האוויריות של ישראל ומוכנותן.



חיל האוויר מקיים תחקור, וכדרכם של תחקוריו הוא יהיה יסודי ביותר. במקביל הפעילו צה"ל וחיל האוויר את מנגנון התיאום עם רוסיה, שנועד כדי למנוע תקריות מסוג זה. ישראל מבקשת לדעת מהרוסים האם הכטב"ם היה שלהם, והאם טעה בניווטו.



כמובן שגם אם הכוחות הרוסיים שלחו אותו למשימת ריגול או בדיקת ערנות הם לא יודו בכך. בעבר כבר התקרבו מטוסי קרב רוסיים לקרבת הגבול של ישראל, אך בצה"ל חרקו שיניים והבליגו, כדי שלא ליצור חיכוך מיותר. זאת, בניגוד למה שקרה לרוסים מול חיל האוויר הטורקי, שהפיל את אחד ממטוסיהם בסוריה.




אירוע נדיר



הגורמים הצבאיים הדגישו כי מערכות ההגנה של ישראל הבחינו בכלי הטיס העוין ממרחק של עשרה קילומטרים, עקבו אחריו, וכשחדר למרחק של כמה מאות מטרים בשטח רמת הגולן - שוגרו לעברו הטילים. לדברי הגורמים, על אף שהטילים החטיאו את המטרה, הצד ששיגר את הכטב"ם הבין את הרמז, הסב אותו על עקבותיו והחזירו לתחנת המוצא.



על פי אותם גורמים, אילו הכטב"ם היה ממשיך במעופו, היו מוזנקים לעברו מטוסי קרב שהיו צריכים להפילו. זה כבר קרה בעבר. מל"ט של חיזבאללה שחדר את מערכות ההגנה של ישראל טס לו במשך זמן רב יחסית עד לדרום המדינה, ואז הוזנקו לעברו מטוסי חיל האוויר, ובאירוע די נדיר שיגרו לעברו טילי אוויר-אוויר והפילו אותו. אך כאמור הפעם גם טיל ששוגר מכלי טיס לא פגע. בכל מקרה, ברור שהתקרית היא מקור לדאגה ובעיקר סיבה להפקת לקחים כדי שהדבר לא יחזור על עצמו.