אחד ממאפייני גל הטרור הנוכחי הוא פיגועי הבודדים שמופנים כלפי לוחמים שמאבטחים צירים ביהודה ושומרון. כחלק מהפקת לקחים בצה”ל החליטו להוסיף לאימוני הלוחמים הכשרה מיוחדת לקראת התעסוקה שלהם באיו”ש. בין היתר הוסיפו אימונים של הגנה עצמית תחת מתקפה, קליעה וירי ממוקד מטווח קצר והגנה עצמית מפני דקירות וניסיונות חטיפות נשק.



"לאור העובדה שתגברו את הגזרה בלא מעט כוחות, ובשל אירועי הטרור שחווינו, הוספנו להכשרה של הלוחמים שלושה מרכיבים מרכזיים, וזאת מתוך הבנה שצריך להכין את הכוחות טוב יותר להתמודד עם המשימות", מספר מפקד בית הספר ללחימה בבסיס ההכשרות, סא"ל איתמר קוהלי, “היום אנחנו מאמנים את הלוחמים אימוני הגנה עצמית ברמה מאוד גבוהה, בין היתר להתמודדות עם מחבל בטווח מגע ידיים במצב שבו הוא לא יכול או בוחר שלא להשתמש בנשק שלו”.



נושא ההגנה העצמית הוא תחום שרק בעקבות האירועים האחרונים ורמת החיכוך הגבוהה עם האוכלוסייה נכנס להכשרה ומלמדים בו את הלוחמים עבודה עם מינימום מגע ללא פציעה אלא רק נטרול. "כל הכוחות שנכנסים לכאן עוברים הכשרה גם בהגנה עצמית וגם בקרב מגע", מסביר סא"ל קוהלי, "בעבר היו מלמדים את הלוחמים בהכשרה סטנדרטית והיום יש דגש על ירי מטווח קצר, כניסה מהירה למצבי ירי, דימוי עמידה במוצב והכל על בסיס אירועים שהתרחשו בגזרה. שינינו מאוד את שיטות אימון הקליעה והירי שלנו. היום מאמנים לוחמים לבצע ירי מטווח מאוד קצר. הלוחם לומד לבצע ירי על מטרה שבתנועה, מטרה שרצה לכיוונו, ולא פחות חשוב - ביצוע ירי שהתכלית שלו היא לא להרוג אלא לנטרל".



גל הטרור "סייע" גם לשיפור תחום הרפואה בצה"ל: אם בעבר היו מלמדים את הלוחמים עזרה ראשונה וטיפול כללי באירועים, בעקבות גל הטרור הלוחמים עוברים הכשרה בטיפול רפואי בפצועים שנדקרו על ידי מחבל או נורו מטווח קצר, והלוחם שאיתם נמצא בחוליית אבטחה קטנה מאוד כשכוח הרפואה נמצא במרחק רב מהזירה. 


 


השבוע לפני: אסון צאלים, 17.7.1990



השבוע לפני 26 שנה אירע אסון צאלים א' בבסיס צאלים שבנגב, ובו נהרגו חמישה חיילי מילואים של חטיבת עודד כתוצאה מירי של פגז ארטילרי על החיילים במהלך התרגיל.



במהלך האימון התאמנו הכוחות על תרחיש של כיבוש שני מתחמים אורבניים שכלל ירי פגזים לגזרה. על פי תוכנית האימון, מתחם אחד נכבש בהצלחה והכוח שכבש אותו התמקם על הגבעה. בהמשך, כוח נוסף ירה אש על מתחם נוסף שנועד לכיבוש, אבל בשוגג השתמש במילת ההפעלה הלא נכונה. קצין עמדת התותחים בסוללה הארטילרית וקצין הבקרה לא עקבו אחר מהלך התרגיל, ולכן לא הבחינו בטעות. נוהל הבקרה לא כלל בדיקה ואימות של נקודת ציון המטרה כתנאי לביצוע הירי, ולכן הטעות לא אותרה בעוד מועד. כתוצאה מכך, האש נחתה על הכוח שהיה ממוקם על הגבעה. בתאונה נהרגו חמישה חיילי מילואים ועשרה נפצעו, שלושה מהם קשה.



אסון צאלים א', צילום: ארז ציץ ינוב
אסון צאלים א', צילום: ארז ציץ ינוב



ועדת חקירה בראשות אלוף אורי שגיא קבעה שהתאונה הייתה תוצאה של טעות קצין האש ולא של משגה בנוהלי הבטיחות, בתכנון או בביצוע. לאחר מכן, ועדת חקירה נוספת בראשות האלוף עמוס ירון מצאה ליקויים רבים בשגרת האימונים של הבסיס בצאלים, בפיקוד ובבקרה בנושאי בטיחות שונים. הוועדה קבעה כי מערכת הבקרה של בסיס האימונים הייתה צריכה למנוע את האסון ולאתר את טעות האנוש של קצין הסיוע הארטילרי.



הוועדות נזפו בקצינים שפיקדו על האימון, בהם מפקד הבסיס. שמונה קצינים עד דרגת תת־אלוף הודחו מתפקידם ושלושה נוספים עד דרגה זאת ננזפו. שלוש שנים לאחר מכן, הטיל בית הדין הצבאי עונשים קלים על המג"ד ועל שני קצינים נוספים.



הפאנצ'ר מאכער משתחרר


משרד הביטחון החליט להפריט את ה"פנצ'ריות" בצה"ל ולהעביר את טיפול החלפת הצמיגים ברכבים צבאיים לחברה אזרחית. לפנצ'ריות האזרחיות יקראו מעתה 'התקריות' – שירות תיקון הצמיגים של כלי ההובלה בצה"ל. ההערכות הן כי משרד הביטחון יחסוך מאות אלפי שקלים במהלך השנים ויאפשר שירות מהיר יותר ויעיל יותר.




נותנים להם כנפיים


הכנף העשירית של מטוס הקרב המתקדם F־35 נמסרה השבוע על ידי התעשייה האווירית לחברת לוקהיד מרטין. עד סוף השנה יימסרו עוד 18 זוגות כנפיים בשווי שמוערך בתעשייה הביטחונית ב־2 מיליארד דולר. הכנפיים יחוברו בעתיד לגוף המטוס במפעל בארצות הברית.