1. חברי הסניף הבינלאומי של שוחרי תיאוריות הקונספירציה מוכנים להישבע שרג'פ טאיפ ארדואן הוא האיש שעומד מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל שפקד את טורקיה בשבוע שעבר. הם מסתמכים בוודאי על מספרם של המורדים, על התכנון הכושל ועל הביצוע הכושל עוד יותר, ולא פחות, על המהירות והיעילות שבהן הפך הנשיא את הלימון שנחת בכף ידו ל"לימונדה".



האמת היא שארדואן לא היה יכול לקבל מתנה טובה יותר לצורך ביסוס שלטונו. שעות ספורות לאחר שהעולם עצר את נשימתו מול מראות ההפיכה, כבר נראה היה שמדובר בחובבנים יחסית, שלא מיפו את המדינה, לא השביתו את הרשתות החברתיות ולא צברו כוחות מספיקים לביצוע הפיכה במדינת ענק השופעת כלי תקשורת.



אפרופו תקשורת, דווקא ארדואן, שביקש רק לפני שנתיים לחסום את פייסבוק והרשתות החברתיות כדי לדכא את האפשרות של שיח, התססה והתארגנות, כלקח מההפיכה במצרים - ניצל אותן והכשיל את ההפיכה באמצעות ראיון שהעביר דרך הרשת והמכשיר הסלולרי שבו הוציא את הקהל לרחובות. לפעמים כישלונו של מנהיג מניב בסוף גם את הצלתו.



המתנה שהעניקה ההפיכה הכושלת לארדואן היא עצומה. היא תאפשר לו לבסס את שליטתו ואחיזתו ביתדות ברזל. במהלך הרפורמה הקודמת הוא ביקש להחליף את השופטים במדינה ונכשל. כעת הוא יכול לבצע את הרפורמה במהירות וביעילות: ארדואן מטהר את הצבא, מדיח 2,500 שופטים ומחליף את ראשי האוניברסיטאות וראשי ההשכלה הגבוהה.



רבבות התושבים הטורקים שיצאו לרחובות ובלמו את אנשי הצבא בגופם, לא היו בהכרח חסידיו. ב־2016 הדור הצעיר והמשכיל במדינה כמו טורקיה אינו מוכן שהצבא ישתלט על השלטון בכוח, באמצעות מטוסים וטנקים, אלא רק בקלפי או בהפגנות עממיות ענקיות.



המנהיג הטורקי הנערץ, "אבי האומה" אטאטורק, ודאי מתהפך בקברו. רק לפני 15 שנה אירחנו בישראל את הרמטכ"ל הטורקי הגנרל קרדעי. הוא הגיע לביקור בתקופת הזוהר ביחסים ואיתו לא פחות מ־40 עיתונאים, שלא התעניינו בהכרח בישראל כמו שניסו לדלות רמז מקרדעי, על אודות החלטתו הצפויה עם שובו לטורקיה - האם להדיח את הנשיא מתפקידו או להסתפק באזהרה? הצבא היה אז מגן החילוניות של טורקיה על פי מורשת אטאטורק. מאז עברו רק 15 שנה, מי היה מאמין?



ההפיכה הכושלת וביצור שלטונו של ארדואן לא אמורים להשפיע על נרמול היחסים עם ישראל. היחסים הללו בנויים על אינטרסים ביטחוניים, מודיעיניים, כלכליים ואזוריים. לכל אחד מהצדדים יש הרבה מה להפסיד מאי חידוש היחסים, בטח בתקופה שבה המזרח התיכון מתעצב מחדש, ארה"ב מפנה את מקומה לרוסיה וסוגיות הגז, הנפט והטרור משתלטות בערבוביה על סדר היום.



2. בבית הספר לקצינים של צה"ל, בה"ד 1, יש שני חדרי אירוח למשפחות, מעין צימרים אזרחיים. כמעט מדי שבת מתארחות בבסיס משפחות של רבנים, שעושות עם החיילים את סוף השבוע, בחדר האוכל, בבית הכנסת הגדול והמפואר שבבסיס ובשיחות על ענייני תורה, פרשת השבוע ואקטואליה.


בכורי, אורי, דווקא נהנה מהאירוע בבה"ד 1. לראשונה בחייו כבן קיבוץ, הוא חווה עונג שבת בחדר האוכל, הצטרף לחוויית התפילה, הקשיב לשיעור רבני. אורי וחבריו צמצמו את הבורות והדעות הקדומות וזהו מהלך מבורך.



אני כותב זאת בעקבות הקרע המאיים להתפתח בין ישיבת מכינת "בני דוד - עלי" לבין צה"ל. העניין חשוב היות שהמוסד שייסד הרב אלי סדן, חתן פרס ישראל, היה למכינה הקדם צבאית הראשונה ונחשב ל"אם המכינות", שסייע להקמת מכינות חילוניות ודתיות רבות.



צה"ל ומפקדיו העריכו ומעריכים את הרב סדן ואת "עלי". אין שר ביטחון, רמטכ"ל או אלוף, שלא הרכין ראש מול הקיר ובו חקוקים שמות הנופלים בוגרי המכינה והישיבה, בהם מותגים של גבורה והקרבה.



השבוע הסעירו את הציבור, וגם רבים בציונות הדתית, דבריו של ראש המכינה הרב יגאל לוינשטיין, שהתבטא נגד צה"ל, נגד חיל החינוך ונגד הקהילה הלהט"בית. מנגד מיהר שר הביטחון להנחות את אגף הנוער והנח"ל לנקוט צעדים נגד המכינה המתוקצבת מתקציב הביטחון, באם לא תהיה הבהרה והתנצלות של הרב.



האתגרים של רבנים ואנשי רוח כיום הוא עצום. לא בכדי נאמר: "חכמים, היזהרו בדבריכם", כרוצים לומר, חשוב יותר לומר את הדברים בצורה חכמה ומקובלת מאשר לצטט את ההלכה בחומרתה. רבנים בתוך עמם צריכים לשבת.



אולם הבעיה לא תיפתר בהתנצלות זו או אחרת. הרמטכ"ל גדי איזנקוט מבין היטב כי בפניו משימה נוספת חוץ ממלחמה בטרור והכנת הצבא למלחמה: עיצוב, קביעת וניהול שיח וגבולות גזרה בין הציונות הדתית לצה"ל.



בצבא שתי גישות לעניין: האחת גורסת שחלקים בציונות הדתית מעודדים לא רק מהקואליציה ומאחיזה גוברת בתקשורת אלא גם ממובילות בחלקים בפיקוד בצה"ל ומנסים להרחיב את השפעתם בצבא, בחיל החינוך ועוד, תוך ניסיון לשנות כללים לגבי מרצים, אתרי סיורים ועוד. אלה טוענים כי בקרב חלקים בציונות הדתית ישנה הקצנה גוברת עד כדי משיחיות.



הגרסה השנייה טוענת כי הציונות הדתית לא מוצאת כיום בצה"ל אוזן קשבת וכתף להישען עליה. הם מתבוננים בהעתקת הענף לתודעה יהודית, באיסור גידול הזקנים, בפרשת מינוי הרב אייל קרים, בהחזרת הרבנות הצבאית לתחומי הסכו"ם והכשרות.



המחזיקים בדעה זו סבורים כי אם צה"ל רוצה להישאר צבא העם עליו להבין שהחברה הישראלית השתנתה וכי יש להביא לידי ביטוי את "רצון העם". על פי גישה זו צה"ל צריך לעבור מצבא של כור היתוך לצבא של חיבורים ודיאלוג בין המגזרים השונים.



מדובר באירוע ערכי ובמשבר עמוק (שחורג ועוד יחרוג מגבולות הצבא) באופן שיחייב את הרמטכ"ל וראש אכ"א להשקיע בו זמן רב. משחר היווסדו פועל הצבא על פי הכללים שקבע והנחיל דוד בן־גוריון: ערכים של צבא יהודי, של כור היתוך ושל פשרה. ראשי הציונות הדתית וראשי הצבא יצטרכו בתקופה הקרובה לחזק את הגשר, להבטיח את המשך היותו של צה"ל גוף ממלכתי, המכבד את כלל משרתיו, צבא העם - שאינו מאפשר לשום קבוצת אוכלוסייה להסיט אותו מדרכו ומערכיו. האתגר הוא לאתר את שביל הזהב ולצעוד בו.



3. בעל כורחה ולמרות הרוחות המנשבות סביבה, הופכת שוב גלי צה"ל למרכיב מרכזי בשידור הציבורי של מדינת ישראל. העיכוב הצפוי בהשקת שידורי התאגיד, אל מול המשבר שפקד את רשת ב' ואת הערוץ הראשון, מחייב את גלי צה"ל לבצע את שליחותה העיתונאית עם מחויבות עמוקה וגוברת לאזרחי ישראל כולם.



אינני יודע מה ימליץ מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, הבוחן כעת את סוגיית התחנה, מעמדה ושיוכה, ומה יחליט השר אביגדור ליברמן. אני כן יודע שגם שר הביטחון וגם האלוף אדם היו חסידים גדולים של גלי צה"ל וגלגלצ. בעת היותו שר התחבורה התייצב ליברמן לימין התחנה במאבקיה מול פוליטיקאים, יוצרים ותחנות רדיו אזוריות. האלוף אדם עזר, כראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, לחזק את הבניין המט לנפול, לשדרג את האולפנים ולרכוש ניידות שידור חדשות. אני בספק אם שינו את עמדתם.



להערכתי, ליברמן ואדם יישענו בהחלטותיהם על המרכיבים הבאים: המשך קיומה של גלי צה"ל כתחנה חזקה תחת בעלות ממשלתית; צמצום האנומליה הכרוכה בעצם השתייכותה של תחנת רדיו לצבא, באמצעות העברתה למשרד הביטחון או לאגודה למען החייל, או באמצעות חיבורה לטלוויזיה החינוכית כרשות שידור ציבורית־חינוכית נוספת; וכינון מועצה ציבורית מייעצת למפקד גלי צה"ל, שתורכב מאנשי ביטחון וצבא לשעבר ואנשי אקדמיה וחינוך. אלה יוכלו להגן על התחנה מחד ולוודא מאידך ששידוריה ופועלה תואמים את האינטרס הציבורי של העידן החדש שבו מצויה מדינת ישראל.



הפתרון של הפרטת התחנה איננו אפשרי משפטית, וסגירתה תפגע באינטרס הציבורי. ולא דיברנו עוד על תהליך ראוי ונכון למינוי של מפקד התחנה הבא.



שבת שלום.