צריך לקרוא את הדברים שאמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לכתבים הצבאיים כמה וכמה פעמים, עד שפתאום נופל האסימון: נתניהו חושב שניצחנו בצוק איתן. אני רציני. הוא אמר את זה אתמול לכ”צים. לא רק שניצחנו, לפי נתניהו הניצחון הושג בזכות הוראה שנתן בפברואר 2014 להגביר את ייצור מיירטי כיפת ברזל. “וזה”, אומר נתניהו בקולו, “ניצח את המלחמה”. לשמוע, ולא להאמין. רשמו לעצמכם: בעידן נתניהו - הלוחם הגדול בטרור, האיש שהבטיח להפיל את חמאס - מה שמנצח לישראל מלחמה הוא מספר מיירטי כיפת ברזל, שכולנו מסתתרים מאחוריה.



אם צוק איתן זה ניצחון, אז עופרת יצוקה זה קומבינציה בין קרב ווטרלו לאל־עלמיין. תזכורת קלה: אחרי עופרת יצוקה התייצב נתניהו בשערי אשקלון והודיע, בקול הבריטון הסמכותי שלו, שכשהוא יעלה לשלטון הוא ייתן סוף־סוף לצה”ל את ההוראה לנצח, לא יבלום אותו כפי שעשו אולמרט ולבני, ויפיל את שלטון חמאס ברצועה. עוד תזכורת: בעופרת יצוקה צה”ל ביצע תמרון קרקעי משמעותי ברצועה, מספר הנפגעים היה קטן מאוד (10 חיילים ושלושה אזרחים), חמאס הוכה מכה קשה וכל זה קרה ב־23 ימים.



חיילים של צה"ל במבצע צוק איתן. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
חיילים של צה"ל במבצע צוק איתן. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90



מיד אחר־כך הגיע נתניהו לשלטון. צוק איתן ארך 51 יום, שבמהלכם הופצצה תל אביב כשגרה יומית, שדה התעופה הבינלאומי של ישראל נסגר לשתי יממות, צה”ל איבד 67 לוחמים ועוד חמישה אזרחים. מזלו של נתניהו, שביבי לא התייצב אחרי צוק איתן בשערי אשקלון, עם הבריטון הסמכותי וכו’.



הכתבים הצבאיים הוזמנו ללשכת ראש הממשלה מעכשיו לעכשיו, בהתראה של פחות מיממה. מה הבהילות? מכתב המשפחות השכולות. נתניהו משוכנע שנרקמת נגדו קונספירציה בשיתוף המשפחות השכולות. הרי בסוף, כל מה שכולם רוצים כל הזמן זה להפיל אותו.



האמת היא שנתניהו הוא בר מזל. אלמלא אצילותן של משפחות גולדין ושאול, הוא היה גומר את צוק איתן עם שני חיילים חטופים ולא שני חללים שגופותיהם לא הוחזרו. סיום כזה היה מורח אות של קלון וכישלון על מצחו, כאקורד הסיום של צוק איתן.



תמונת ניצחון מהדהדת לחמאס


שמחה גולדין
מספר בשיחות סגורות שהם היו יכולים לא להסכים להכריז על הדר כחלל צה”ל באותו יום מר ונמהר ברפיח. זה היה תלוי בהם. אחד השיקולים שעמדו ביסוד הסכמתם הייתה הידיעה שהכרזה על הדר נעדר או חטוף הייתה מעניקה תמונת ניצחון מהדהדת לחמאס.



משפחת גולדין צודקת לגמרי בכך שממשלת נתניהו לא מפעילה מנופים להביא להחזרת הגופות. בניגוד למה שמקובל לחשוב, בני משפחת גולדין לא סבורים שצריך לשחרר מחבלים תמורת גופת בנם. הרי ביבי מסוגל לעשות גם את זה. הם כן סבורים שצריך ללחוץ על חמאס.



דוגמאות? אתמול פרסם אבי יששכרוף ב”וואלה!” שישראל הסכימה שקטאר תשלם החודש את המשכורות של עשרות אלפי פקידי חמאס ברצועה. למה ישראל צריכה להסכים למהלך כזה כשחמאס מחזיק בגופות לוחמים ישראלים? התשובה פשוטה: נתניהו מפחד להפעיל מנופים, מפחד לקבל אחריות, מפחד מהתלקחות נוספת ברצועה. הוא חזק מאוד בדיבורים כשהוא באופוזיציה. כשהוא עולה לשלטון, הוא פשוט פחדן.



אתמול הוא אמר לכתבים הצבאיים שגורמים עלומים מפעילים את המשפחות השכולות ושמדובר בקמפיין מאורגן. מדובר באמירה מחוצפת, על גבול השערורייתית. מי מפעיל את לאה ושמחה גולדין, את הרצל וזהבה שאול? מאיפה נתניהו מביא את זה? ברור מאיפה: אחרי “מלחמת לבנון השנייה” היה זה ביבי שגייס בחו”ל מיליוני שקלים כדי להפעיל ולפמפם את “מחאת המילואימניקים” במטרה להפיל את אהוד אולמרט.



נתניהו טוען כי מאחורי המשפחות השכולות עומדים גורמים עלומים. הדר גולדין ואורון שאול. צילום: דובר צה"ל ופייסבוק
נתניהו טוען כי מאחורי המשפחות השכולות עומדים גורמים עלומים. הדר גולדין ואורון שאול. צילום: דובר צה"ל ופייסבוק



המחאה, חשוב לציין, החלה באופן אותנטי לגמרי על ידי מילואימניקים שראו מקרוב את מחדלי המלחמה. מאותו רגע, השתלטו עליה אנשיו של נתניהו, שפמפמו כספים רבים ללוגיסטיקה, למודעות בעיתונים, לארגון, להסעות ולתשלומים שונים. חלק ממנהיגי המחאה גם “זכו” לפגישות אישיות עם ביבי עצמו. חלק מהכספים הולבנו על ידי עמותות הקשורות בימין. כל הפעולות הללו לגיטימיות כשנתניהו ראש האופוזיציה. כשהוא ראש הממשלה, זה מחריד אותו. תנוח דעתך, ביבי. אין היום באופוזיציה אנשים שמסוגלים לתועבה מהסוג הזה. בוז’י נמוג לתוך עצמו, לפיד לא מתעמת איתך בנושאים הללו, בוגי היה איתך על אותה סירה בצוק איתן.



דבר אחרון: נתניהו יצא אתמול מגדרו להוכיח שבניגוד לטענתם של נפתלי בנט ואביגדור ליברמן, היו גם היו דיונים בקבינט על איום המנהרות. זוהי מכת המנע של ביבי לקראת פרסום דוח המבקר. מדובר, כמובן, בלהטוט יחצ”ני חסר עכבות, שאינו מחזיק מים. אם זו הייתה מנהרה, היא הייתה קורסת לתוך עצמה בעצמה.



ראש הממשלה פתח פרוטוקולים והקריא לכתבים הצבאיים ציטוטים מתוך שמונה ישיבות קבינט. משפט שלו פה, של ראש השב”כ שם, אסופה של משפטים ומובאות שמוכיחה שבמזכירות הצבאית בלשכת ראש הממשלה יש לא מעט חיילים וחיילות שמסוגלים לבצע חיפוש יעיל בפרוטוקולים.



מכובדי ראש הממשלה: אף אחד לא טען שאיום המנהרות לא הוזכר, כדרך אגב, בדיונים שונים. הוא הוזכר פה ושם, בשולי דברים שלך או של אנשי ביטחון. חלק מהציטוטים שהבאת אתמול לא נלקחו מישיבות קבינט, חלק נלקחו מישיבות שאינן רלוונטיות לענייננו (שנערכו אחרי שבנט הטיל את פצצת המנהרות על השולחן).



נתניהו ניסה להוכיח כי הם טועים. ליברמן ובנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו ניסה להוכיח כי הם טועים. ליברמן ובנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מה שנטען נגדך שונה לגמרי: נטען נגדך שלא היה בקבינט דיון אחד שהוקדש לאיום המנהרות. דיון מסודר, עם התחלה ואמצע וסוף, והצגה מסודרת של האיום, והצעות לפעולה, והחלטות. דיון שבו יקבלו השרים את התמונה, כולל העובדה שהמנהרות אינן איזה משהו ערטילאי שקורה בעזה, אלא משהו שנחפר מתחת לחדרי האוכל בקיבוצים של עוטף עזה. דיון כזה לא היה, בדיוק מהסיבה שלא היה שום דיון על המרמרה, למרות שידעת שהיא תכף מגיעה. לא רק שידעת, גם לא הסכמת לדחות את נסיעתך לקנדה וארה”ב, שממנה נאלצת לשוב בבהילות אחרי התקלה הגדולה.



שאלה אחת לסיום, אדוני ראש הממשלה: אם אתה צודק, ובאמת היו אין ספור דיונים על איום המנהרות, ואתה זיהית ראשון, והורית, ופקדת, ואמרת והצבעת וגילית ומה לא, איך יכול להיות שבמשך שלושה שבועות רצופים בצוק איתן, עד 18 ביולי 2014, התנגדת שצה”ל ייכנס ויבצע את הפעולה לחיסול המנהרות? אתה בעצם אומר שידעת על חומרת האיום והעדפת לא לטפל בו גם כשנקרתה בפניך ההזדמנות לעשות את זה. אתה בטוח שאתה אותו האיש שהתייצב אחרי עופרת יצוקה בשערי אשקלון?



שורה תחתונה: נתניהו חושש, כמו תמיד, מוועדת חקירה ממלכתית. כפי שעשה כל מה שביכולתו למנוע ועדה כזו אחרי המרמרה, כפי שעשה כל שביכולתו למנוע ועדה כזו אחרי השריפה בכרמל, כך הוא עושה עכשיו. על הדרך, הוא מתמקח עם המשפחות השכולות, מתחשבן עם שריו ומשתחץ עם מקורביו. את כל זה הוא עושה תחת שכבת איפור ההולכת ומתעבה, הולכת ומנתקת אותו מהחיים עצמם.