בחשבון הטוויטר של מייק מקפול הופיע אתמול ציוץ מעניין: ״כאזרח אמריקאי אני מזועזע מהבחישה הרוסית, ורוצה שהיא תיחקר ותיבלם. כפרשן ותיק של רוסיה, אני מתרשם. הם טובים״. למי שלא מכיר: מקפול אינו סתם אזרח, וגם לא סתם פרשן. הוא היה יועצו הבכיר של הנשיא אובמה לענייני רוסיה, ואחר כך גם שגריר ארה״ב במוסקבה. העובדה שהוא מתרשם מעידה על שני דברים: האחד – גם הוא, כמו הילרי קלינטון ורבים אחרים – משוכנע שהמבוכה שנגרמה למפלגה הדמוקרטית בהדלפת אלפי מיילים פנימיים ערב הוועידה היא מעשה ידיו של ולדימיר פוטין. השני – הוא חושב שפוטין מצליח לא רע, מה שלא קשה לומר לנוכח המהומה הגדולה שפרצה לאחר ההדלפה, ובעקבותיה הפתיחה הצולעת של ועידה דמוקרטית שאמורה הייתה להיות תמונת המראה הרגועה של ועידה רפובליקנית צולעת.



למה שפוטין יתערב בבחירות באמריקה? כי דונלד טראמפ נראה מועמד ידידותי יותר מבחינתו, או שאולי הוא סבור שאת טראמפ יוכל לתמרן ביתר קלות, או שאולי הוא נהנה לראות את אמריקה משתגעת. כך או כך, הוועידה של קלינטון נפתחה אתמול בצל האירועים הבאים: חום כבד בפילדלפיה ולחות בלתי נסבלת. פקקי תנועה ומחסור במוניות. התפטרות של בכירת המפלגה דבי וסרמן שולץ מתפקידה כראש הוועדה הדמוקרטית הלאומית – הגוף שמנהל את המפלגה. עצבנות של תומכי ברני סנדרס שגילו, ולא הופתעו, שהמפלגה אכן פעלה נגד המועמד שלהם כדי להבטיח את כישלונו. מגמה נמשכת של שחיקה בכוחה של קלינטון בסקרים.



מועמדת לא מרשימה. הילרי קלינטון. צילום: Getty images
מועמדת לא מרשימה. הילרי קלינטון. צילום: Getty images



מכל הדברים הללו, האחרון הוא המדאיג ביותר כמובן מבחינת הדמוקרטים. אם ציפו שהוועידה הרפובליקנית, על שלל בעיותיה ועל נאום הסיכום המשונה שלה, תפגע בטראמפ – נראה שזה לא קרה. להפך, בעלי הטורים, הפרשנים, המנתחים, האליטות, ממשיכים לתקוף את טראמפ על עמדותיו ועל התבטאויותיו, אבל הציבור, לפחות בינתיים, מגלה סימני עצמאות. בממוצע הסקרים המשוכלל של האתר "ריל קליר פוליטיקס" הוביל אתמול טראמפ לראשונה לאחר חודשים שבהם הובילה קלינטון. הוא במגמת עלייה, היא במגמת ירידה.



הוועידה הדמוקרטית אמורה לשנות את המגמה כמובן. זו הציפייה וזו המטרה: להפנות את תשומת הלב הלאומית למפלגה שמשמאל, ולהקפיץ את הפופולריות של המועמדת הכל־כך לא מרשימה שהעמידה לבחירה. תותחים כבדים גויסו למטרה הזאת. אם בוועידה של טראמפ הבכירים לא הופיעו, או שהופיעו וביזו את המועמד, לוועידה של קלינטון כולם מתייצבים. אתמול צפויים היו לנאום סנדרס ומישל אובמה, רעיית הנשיא.



לסנדרס יש הרבה אוהדים בוועידה הזאת, צעירים ונרגשים. פגשתי כמה מהם על הרכבת לפילדלפיה, ואפשר לומר שההתלהבות שלהם מהמועמדת האמיתית – זאת שנבחרה – אינה גדולה. הנה טעימה ממה שאמר אחד מהם, חסן אל־טייב, שהוא ציר מסן פרנסיסקו, אמריקאי ערבי שאביו מירדן, מוזיקאי, מחברו של ספר שיצא זה עתה: "היא מועמדת איומה. פשוט גרועה״. אבל תצביע עבורה, שאלתי אותו. ״איזו ברירה יש לי? אני לא רוצה כאן פאשיזם, אז אם זו הדרך לעצור את טראמפ, אין לי ברירה, נכון? אקח שקית הקאה ואצביע בשבילה״. הנה משפט שכל אישה ודאי הייתה שמחה לשמוע.