איש חכם עלי סלאם, ראש עיריית נצרת. הוא לא מפחד לשחות נגד הזרם. יש מי שחושב שלשחות נגד הזרם פירושו לצאת נגד השלטון, אבל זאת פשטנות. לצאת נגד הזרם פירושו לשחות בכיוון ההפוך מקבוצת ההתייחסות שלך, זאת שאתה מגדיר את עצמך חלק ממנה ורוצה להמשיך להשתייך אליה, ולעשות זאת בבטחה, בשיקול דעת וללא פחד. כך עלי סלאם. עם הזמן הוא מבסס את עצמו כאדם בעל יושרה ופרגמטיסט, בעוד מרבית הפוליטיקאים הערבים מתבוססים בפרובוקציות ולא מגיעים לשום הישגים אמיתיים.



מיד אחרי סרטון ההתנצלות הפלקטי בנימין של נתניהו למגזר הערבי, קפצו האופורטוניסטים מהרשימה המשותפת כדי לרכוב על הגל. כמה צפויים הם הפכו עם הזמן. איימן עודה מיד התיישב מול המצלמה, במבט כעוס, כדי להקליט סרטון משל עצמו, מלא האשמות, שבו הוא דחה בשאט נפש את ההתנצלות. עודה מדבר על הצביעות של נתניהו? "אמשיך להנהיג בדרכי, דרך של שלום, שוויון ודו־קיום", הוא אמר לפני כמה חודשים, כשצעד שלוב זרועות עם ראאד סלאח, ומאחוריהם המון זועם שצעק שבדם ואש יפדה את אל־אקצה. אז את מי מעניינת הצביעות? הרי מדובר בפוליטיקאים, שצביעות היא מוצר צריכה בסיסי עבורם.



עודה מאכזב כי הוא מתגלה כשיבוט של אחמד טיבי, מהלך שיווקי שטחי וריק מתוכן, שבו המוצר נותר זהה ומנסים למכור אותו בשם חדש ובאריזה קצת אחרת. גם טיבי בחר לגחך בזלזול נוכח התנצלותו של נתניהו, לקרוא לה ספין ולבטל אותה לחלוטין. מה החוכמה בזה? בהנחה שהצביעות של נתניהו היא כאן כדי להישאר, עדיף לקבל אותו צבוע ומתנצל על פני צבוע ומפלג.



בניגוד לזרם הפוליטי הבולט כיום במגזר הערבי, עלי סלאם באמת יודע מה הוא רוצה. הוא לא יבזבז את זמנו על עוד השתלחות חסרת תכלית בנתניהו, גם אם הסרטון שלו הוא שיא הצביעות עלי אדמות. בשבילו השאלה היא מה אתה רוצה להשיג, מעבר לתגלית המסעירה שנתניהו צבוע. סאלם רוצה שגשוג כלכלי כי הוא מבין שכשיש פרנסה, כולם רגועים יותר. אינטרס כלכלי אינו מילה גסה. להפך, הוא מטרה וגם אמצעי. הרי זה גם מה שהח"כים הערבים המהוללים אומרים שהם רוצים, לא? שוויון בהשכלה, בהכנסה, בהזדמנויות.



רק שלעומתם סלאם אומר שהוא רוצה עתיד טוב יותר לערביי ישראל, ובאמת מתכוון. אתמול בגל"צ ניסו המראיינים לחלץ ממנו ביקורת על סרטון ההתנצלות של נתניהו, אבל סלאם לא נגרר למלכודת. הצביעות של נתניהו לא מעניינת אותו, ובצדק. זו לא המהות.



"תנו לו צ׳אנס", סלאם אמר אתמול. הוא התנצל? בואו נראה שהוא גם משנה בפועל את היחס, מגדיל תקציבים, מאשר מהלכים, ורק אם לא נבוא בתלונות. ובאמת, בשביל מה לבקר את ההתנצלות, אם אפשר לנצל את ההזדמנות לטובת מי שהוא מייצג? אולי נתניהו ירוויח מזה כמה גרושים פוליטיים, אבל למי אכפת? מה שמשנה הוא שירוויחו גם אנשי המגזר.



עם התייפייפות לא הולכים למכולת, עם זלזול תהומי לא מקבלים כבוד, ועם צעקות לא משיגים רגיעה ודו־קיום. תהיה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם, אמר גנדי, וכך סלאם נוהג. איש חכם.