אין מדינה שיודעת כמו ישראל מהן הדילמות ומהם הקשיים במלחמה בטרור הפועל מתוך אוכלוסייה אזרחית ומשתמש באוכלוסייה זאת כמגן אנושי. כל אימת שישראל עומדת בפני מצב שבו אזרחים חפים מפשע נהרגים בהפצצות חיל האוויר או מירי ארטילרי, זוכה האירוע לתהודה עולמית. תמונות של הרוגים, לפעמים נשים וילדים, מופיעות על כל מסך בעולם ונשמעים גינויים מכל עבר שמאשימים את ישראל בפשעי מלחמה וברצח עם.



בישראל עצמה ישנה תחרות בין ארגוני "זכויות אדם", מי ישמיץ את צה"ל הכי הרבה. ואז הצבא פותח בחקירה, וההסברה הישראלית מנסה להסביר שהייתה טעות, או שהבניין שהופצץ שימש לירי נגד אזרחי ישראל. יהיה אשר יהיה, אוי לה לישראל מעולמנו הנאור. זאת המציאות שהפכה לתופעת טבע קבועה.


ובכן, מי יודע שב־19 ביולי בשעות הבוקר, מטוסי הקואליציה נגד דאע"ש (ובראשם ארצות הברית) הפציצו קבוצת בתים בכפר אל־תוחאר שליד העיירה מנביג' שבצפון סוריה, והרגו 117 אזרחים סורים? בוודאות זוהו רק 75 גופות, מתוכם 35 ילדים ו־20 נשים. שאר הגופות לא ניתנות לזיהוי כי נשרפו כליל או שלא נשאר מהן כמעט זכר.



הסבר קצר: מזה כחודשיים ניטש קרב מר על העיירה מנביג' בין דאע"ש, המחזיק בעיירה, לבין גוף צבאי כורדי הנקרא "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" הממומן, מחומש ונתמך בהפצצות אוויר על ידי ארצות הברית. למנביג' וסביבתה חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה, מאחר שזהו ציר המעבר העיקרי לטורקיה. מה שקרה בבוקרו של ה־19 ביולי הוא שאנשי דאע"ש, ששלטו בכפר, נטשו אותו, ולמעלה מ־200 אזרחים ביקשו מקלט בבתים. האמריקאים הפציצו.



מה קרה לאחר מכן? פיקוד המרכז האמריקאי, האחראי להפצצות, הוציא הודעה שגרתית על כך שבוצעו שלוש תקיפות אוויר ליד מנביג', שבהן נהרסו עמדות לחימה של דאע"ש ו־12 כלי רכב. אף מילה על האזרחים. לא עבר יום והזוועה התגלתה. דובר אמריקאי בכיר בבגדד נדרש לנושא ומסר שהוא ער לדיווחים על האזרחים ההרוגים. הוא הוסיף שייתכן שהגורם לאבדות הוא העובדה שדאע"ש משתמש באזרחים כמגן אנושי.



תהיה חקירה? לדבריו הבדיקה תימשך חודשים. האם היה רעש בעולם, האם ברק אובמה בכה על הילדים? חלומות באספיה. כי הרג אזרחים באלפי הטונות של ההפצצות האמריקאיות הוא עניין שבשגרה. כאשר ארצות הברית מודיעה שמאז קיץ 2015 נהרגו רק 36 אזרחים זה לא אמין, ומזכיר את דיווחי השקר האמריקאיים ממלחמת וייטנאם.



צריך להבין ולהפנים: ההרג המזוויע של דאע"ש אינו מתקרב להרג שהמליציות העיראקיות מבצעות באוכלוסיה הסונית. אבל העולם מעלים עין ואין תקשורת מערבית שתסקר את הזוועה. יתר על כן, מזה למעלה משנתיים מתבצע על ידי חילות האוויר של הקואליציה, בראשות ארצות הברית, הרס שיטתי של כפרים, עיירות וערים בעיראק ובסוריה, כשהרוסים מצטרפים בברוטליות בשבעת החודשים האחרונים. לזה יידרש שיקום לדורות, אם בכלל אפשרי הדבר. אז, בואו ונהיה גאים בצה"ל, בוודאי מול צבאות המדינות הכי "נאורות" בעולם.