הבולמוס התקשורתי סביב פרשת החייל היורה, הוויכוח בנושא צוק איתן, ועוד כמה פנינים חסרות ערך מבית היוצר של הממשלה השכיחו את העובדה שבישראל נפלה נבלה: ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החינוך ושר האוצר מכרו את תלמידי ישראל המחויבים ללמוד על פי חוק חינוך חובה בעבור אינטרסים פוליטיים ציניים שאין כדוגמתם. זהו מעשה חמור האמור להדליק נורה אדומה בקרב העם. אך העם עייף ומוטרד מקשיי היומיום שפוקדים אותו, אז הוא פסיבי, אפילו אפתי. מצב זה הוא אידיאלי עבור הפוליטיקאים.



אין לי כל טענה לחרדים ולנציגיהם בכנסת. הם פועלים לטובת המגזר שלהם, ולמען האמת הם עושים עבודה מצוינת. הנה חובת הגיוס בוטלה וגם חובת לימודי הליבה. ההקצבות הייחודיות הוחזרו ואף הוכפלו. הישג מרשים ביותר. ברם, ישנה שאלה קטנה שמציקה בכל זאת: אם בממשלה הקודמת הגיוס לצה"ל היה כה חשוב, אתוס מכונן בישראל, ואם לימודי הליבה נחשבו לכרטיס הכניסה לשוק העבודה עבור החרדים, איך זה שלאחר שנתיים כל הערכים המקודשים הללו הפכו לבלתי רלוונטיים בעיני נושאי התפקידים הציניקנים שהוזכרו לעיל?




פער בין התוכנית למעשה. שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90



איבדו כל סמכות מוסרית


לשמע תשובותיהם של השרים, שאישרו את ההחלטות המבישות הללו, ושל נושאי כליהם הח"כים הציניים, מתעוררת תחושת קבס. בשם איזו זכות מוסרית שר הביטחון אביגדור ליברמן יבוא לדרוש מנערי ונערות ישראל הלא חרדים להתגייס לצה"ל, בה בשעה שהרים את ידו בעד ביטול חובת הגיוס למגזר שלם? מה יאמר לתלמידי ישראל מר ביטחון, שר החינוך נפתלי בנט, בבואו לעסוק בחשיבות השירות הצבאי וההגנה על המולדת, בה בשעה שהרים את ידו למען ביטול גיוס החובה לחרדים? אומר זאת כך: שר הביטחון ושר החינוך איבדו כל סמכות מוסרית לקרוא לגיוס לצה"ל, כי הם פטרו מגזר שלם מלעשות זאת אך ורק מטעמים אידאולוגיים ותו לו.



מאז מינויו לשר חינוך, קבע בנט שקציני צה"ל ייכנסו לבתי הספר כדי לשכנע את התלמידים להתגייס. המהלך לא עבר ללא ויכוחים, אך בסופו של דבר במרבית בתי הספר התיכוניים התוכנית של בנט מתבצעת. אולם האם כעת יש לתוכנית השר תוקף מוסרי? התשובה היא לא רבתי. יכולה שרת המשפטים להאדיר את שר החינוך מכאן עוד עולם, את השרץ הזה לא ניתן להכשיר.



גם סוגיית ביטול חובת לימודי הליבה בקרב החרדים חייבת לעורר שאלות קשות. שר החינוך יצא בתוכנית גרנדיוזית להעלאה משמעותית במספר לומדי חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית, מתוך דאגה עמוקה לעתידה המדעי של ישראל. והנה, אותו שר מצביע בעד ביטול חובת לימודי מתמטיקה ואנגלית אפילו ברמה של שלוש יחידות במגזר החרדי. אם יש מישהו שמוצא היגיון בפער בין התוכנית לבין המעשה המביש של השר, שיקום.



איך לימודי מתמטיקה ואנגלית קשורים לצה"ל? הצבא משקיע מאמצים עצומים בגיוסם של נערים ונערות ליחידות העילית של צה"ל, שעוסקות בהפעלת טכנולוגיות מן המתקדמות ביותר. חוסנה הביטחוני של ישראל תלוי תלות מרבית ברמת ההשכלה, אבל שר החינוך פוטר מגזר שלם ממקצועות הליבה.


אם כך הדבר, מדוע מגזרים אחרים לא יבטלו את לימודי התנ"ך או התושב"ע? מה יאמר להם שר החינוך? למזלנו נערי ישראל חכמים יותר ממנהיגיהם. הם חדורי מוטיבציה והבנה ברורה שלימודים ברמה גבוהה וגיוס לצבא הם המפתח לקיומנו כאן. לעומת זאת המנהיגים פועלים למען קיומם הפוליטי בלבד.