למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יש אכן סיבה לדאגה מפני הסימנים על התקרבות בין ישראל לערב הסעודית. הוא נתן ביטוי לחששותיו בנאום שנשא ביום חמישי בערב, שבו הוקיע את הממלכה על שהיא מנרמלת את יחסיה עם ישראל, ועוד "בחינם". ואכן, יש במזרח התיכון יותר מתחושה שחלה התקרבות בין ירושלים לריאד. 



חימום היחסים הוא מעניין על פני השטח, אך עוד יותר מכך הוא חשוב - מתחתיו. ראש המודיעין לשעבר של סעודיה, הנסיך טורקי בן פייסל, שהיה ראש המודיעין של סעודיה מ-1979 ועד 2001, נועד בכמה הזדמנויות בפומבי עם אנשי צבא ישראליים ועם אישים אחרים בפורומים בינלאומיים. 



אנואר אשקי, גנרל בדימוס וראש מכון מחקר סעודי, נפגש עם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ועם חברי כנסת. הוא גם התראיין לכלי תקשורת בישראל. פקידים ישראליים בכירים כמו גולד ואלוף יואב (פולי) מרדכי זוכים לחשיפה בכלי תקשורת ערביים בבעלות סעודית או בהשפעת הממלכה.



אולם, בחשאי, לפי פרסומים זרים, היחסים הנרקמים הם יותר מרתקים. באינטליג'נס אונליין דווח כי ישראל מוכרת ציוד מודיעין ומרכזי פיקוד ושליטה לכוחות הביטחון של סעודיה. בעבר דווח בתקשורת הזרה כי ראשי מוסד, הארגון האחראי על הקשרים החשאיים של ישראל, נפגשו עם עמיתיהם מסעודיה. כלי תקשורת המקורבים לחיזבאללה אף דיווחו על מפגשי קצינים משתי הצבאות. 



בהקשר זה יש להזכיר גם את זהות האינטרסים בין סעודיה, מצרים וישראל, למשל כאשר חיל האוויר המצרי תוקף מטרות של דאעש בסיני. ביטוי נוסף לכך ניתן בהחלטת מצרים להחזיר לריבונות סעודית את האיים סנפיר וטיראן בכניסה לים האדום, בואכה מפרץ אילת-עקבה. הסכמה זו גובשה רק לאחר שסעודיה הבטיחה כי תכבד את הסכם השלום בין ישראל למצרים על נספחיו הצבאיים, שקובעים כי האיים יהיו מפורזים ולא יפריעו לחופש השיט לנמל אילת. בקיצור, ריבוי הדיווחים האלה מעיד כי ככל הנראה שאכן יש דברים בגו. שכן, אין עשן בלי אש.



חיזבאללה בגבול הצפון. צילום: רויטרס
חיזבאללה בגבול הצפון. צילום: רויטרס



המניע להתקרבות הוא כמובן זהות אינטרסים. ישראל וסעודיה שותפות לחשש מפני איראן ותכנית הגרעין שלה ומאמציה להגביר את השפעתה באזור. יש להן גם עניין להחליש את מעמדו של חיזבאללה, "המפקדה הקדמית" של איראן לחופי הים התיכון בלבנון. ראש הממשלה בנימין נתניהו מרבה לדבר על הקשר שיש לישראל עם "העולם הסוני" ורומז בין השאר גם לסעודיה.



עם זאת, עדיין רב המרחק בין קשרים חשאיים וכאלה בעלי אופי צבאי, שמקורם באינטרסים משותפים, לבין נרמול של יחסים, שלא לדבר על הסכם שלום בין ישראל לסעודיה, שמפניו מזהיר נסראללה. כמובן שיש למזכ"ל חיזבאללה עניין להפריז בקשר הישראלי-סעודי, כדי להבאיש את ריח הממלכה בעולם הערבי והמוסלמי.



אולם, בשורה התחתונה, למרות ריבוי הדיווחים והצהרות נסראללה, אין סיכוי שסעודיה תנרמל יחסים עם ישראל ותקים עמה קשרים גלויים ודיפלומטים ויחסים כלכליים רגילים - כל עוד לא תהיה התקדמות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטיניים.