שר הביטחון אביגדור ליברמן החזיר אותנו בשבוע שעבר למדינת ה"סמוך", למושג שנולד ב"ילקוט הכזבים" של דן בן אמוץ וחיים חפר מנוחתם עדן, בזכות אנשי הפלמ"ח שמואל ושמשון רבינוביץ' שהיו "סמוך הגדול” ו"סמוך הקטן", שעל כל מה שעורר אז דאגה ופחד נהגו לומר: "אל תדאג, סמוך".



כך לפני כמה ימים, כשהתבקש ליברמן הנחרץ להביע את עמדתו בנושאים ברומו של עולם, כמו גורלו של החייל אלאור אזריה, שיחת הנזיפה שהוא קיים עם מפקד גל"צ ירון דקל והגיבוי שהוא העניק להחלטה למנות את הרב אייל קרים לרבצ"ר. על כל אלה השיב השר: "אני סומך על הרמטכ"ל ועל מנכ"ל משרד הביטחון שבוחן את הנושא. אני סומך על שיקול דעתם של שניהם". בקיצור, למי שעדין לא הבין, יש על מי ועל מה לסמוך, ושר הביטחון סומך.



להבדיל, יצחק רבין ז"ל, שגדל על תרבות והווי הפלמ"ח, הבין היטב את משמעות הסמוך וביטא זאת בנאום הכואב שלו בעקבות אסון צאלים ב': “לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם פרטי ושם משפחה, זהו צירוף של שתי המילים 'יהיה בסדר'. מאחורי מילים אלה חבוי כל מה שלא בסדר: יהירות ותחושת ביטחון עצמי מופרז, כוח ושררה שאין להם מקום. ה'יהיה בסדר' הוא סממן לאווירה הגובלת בחוסר אחריות ברבים מתחומי החיים".



באותה נימה, אפשר להוסיף שביוני 1967, כאשר האיום על קיומה וביטחונה של מדינת ישראל היה משמעותי ומדאיג, הרמטכ"ל רבין, שהכיר היטב את עוצמתו של צה"ל, לא סמך על נסים ונפלאות ומרוב אחריות ודאגה עישן עד להרעלת ניקוטין שהשביתה אותו ערב המלחמה ליממה. כך גם ראש הממשלה באותם ימים, לוי אשכול, שאומנם סמך על צה"ל אבל רעד וגמגם מול גודל השעה, כאשר ניסה להרגיע את העם באמצעות נאום הרגעה ברדיו שהפך לנאום דאגה. כך, בלי "סמוך הגדול" ו"סמוך הקטן", ובלי סמוך בכלל, מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה הרואית שהסתיימה בניצחון אדיר. לעומת זאת, ב־1973, נולד מרוב "סמוך" מחדל יום הכיפורים, עם מחיר הדמים היקר ששילמנו. וכשנדמה היה לנו ש"סמוך" כבר לא איתנו, פגשנו אותו שוב במלחמת לבנון השנייה ב־2006, כאשר אמרו לנו שאפשר לסמוך על חיל האוויר ועל הפלזמות של המפקדים, והתוצאות ידועות.



ליברמן עצמו הביע לא אחת ביקורת על ה"סמוך" של מבצע צוק איתן, ורק לפני כשלושה חודשים, כשעדיין היה באופוזיציה, אמר בעקבות דוח מבקר המדינה על המבצע: "כמו לפני המבצע, גם היום ישראל רק מגיבה לפעולות ולאיומים של החמאס ולא נוקטת שום יוזמה אמיתית על מנת לשנות את המצב". מעניין מה אומר ליברמן בימים אלה, כשהוא לובש את מדי שר הביטחון, להורים השכולים של צוק איתן, שדורשים להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי המבצע. האם גם להם הוא יאמר "אני סומך על דוח המבקר?”. האם הוא יישר קו עם ראש הממשלה נתניהו, שדחה את דרישת ההורים השכולים להקמת ועדת החקירה?


כך, או כך, "סמוך" עדיין כאן. הוא בעוטף עזה, הוא בגבול הצפון מול נסראללה, וכמסתבר, גם שר הביטחון סומך עליו בשעה שהוא ממשיך בשלו.