כשטיפש זורק אבן לבאר, אומר הפתגם, אלף חכמים לא יוכלו להוציא אותה. זה בדיוק מה שקורה מאז פרסם משרד הביטחון שלשום את הודעתו מעוררת הסערה. ההודעה פורסמה בתגובה לדברי נשיא ארה”ב ברק אובמה, שאמר כי הסכם הגרעין עם איראן מצדיק את עצמו, ושאפילו במערכת הביטחון והמודיעין של ישראל מודים בכך.



הודעת משרד הביטחון הזכירה (כן, שוב) את השואה, וממנה משתמע כי אובמה משול לנוויל צ’מברליין, ראש ממשלת בריטניה שחתם על הסכם מינכן ב-1938 עם אדולף היטלר, הסכם שפירק את צ’כוסלובקיה ושהיה נקודת השפל של פייסנות המערב כלפי גרמניה הנאצית. הניסיונות לברר מי אחראי לנוסח ההודעה החריפה נתקלו בהתחמקות. מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו רמזו כי הוא לא ידע על הנוסח שנבחר ופורסם. עוזרת ליועץ התקשורת של שר הביטחון אביגדור ליברמן מסרה כי את ההודעה פרסמה דוברת המשרד. היא מסרה עוד כי שר הביטחון אישר את הנוסח.



אם כך, הרי שמתברר כי בחלוף חודשיים וקצת מאז שנכנס לתפקידו ומאז שאמר כי עבר ניתוח להארכת הפתיל הקצר שלו - הפתיל המפורסם שוב התקצר. וכך, הניסיון של ליברמן לשנות באחת את תדמיתו ולהראות כי הוא מנהיג אחראי ושקול - ספג מכה קשה. ואם היוזמה הייתה של נתניהו, וליברמן נכנע או הסכים, זה לא פחות חמור.



עיתוי של פרסום ההודעה הוא אומלל במיוחד. בשבוע שעבר ניהלו משא ומתן בוושינגטון יעקב נגל, ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי (מל”ל), ואלוף עמיקם נורקין, ראש אגף התכנון, על הסכם סיוע ביטחוני חדש. רוב הנושאים סוכמו, והחתימה תהיה בקרוב. יצוין שבשבוע שעבר גם הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ערך ביקור רשמי בארה"ב כאורח עמיתו האמריקאי.



התנהלות מטופשת




גם במגעים על ההסכם נהגה ישראל, בעיקר ראש הממשלה, בטיפשות. עוד לפני כשנה וחצי, חודשים לפני שנחתם הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, הציעה ארה”ב להתחיל בשיחות על פיצוי לישראל כדי לשמר את יתרונה הביטחוני. נתניהו סירב, ובמקום זאת העדיף להמשיך להתריס ולהתנצח עם הממשל. הוא הגדיל לעשות כשנאם בקונגרס ותקף את ההסכם.



ההתגוששות המיותרת הזו פגעה ביחסי שתי המדינות והעלתה את נתניהו לנתיב התנגשות עם אובמה. התוצאה היא שההתנהלות של נתניהו גורמת נזק כספי של כמה מיליארדי דולר לישראל, ובסופו של דבר תפגע גם בתעשיות הביטחוניות. ההסכם שייחתם יהיה טוב פחות ממה שישראל הייתה יכולה להשיג לפני שנה וחצי או אפילו בחודשים האחרונים.



אגב, לנתניהו מגיעות זכויות היוצרים על השוואת איראן לגרמניה הנאצית ועל השוואת הסכם הגרעין להסכם מינכן. כעת החרה החזיק אחריו שר הביטחון, דווקא בשעה שנתניהו נרגע מעט ומנסה לשקם את היחסים עם הממשל.



הסערה החדשה מערפלת את האמת. אובמה אמר דברי אמת. מומחים ובכירים בצה”ל, באמ”ן ובמוסד מודים בשיחות רקע כי ההסכם בין המעצמות לאיראן נשמר ככתבו וכלשונו וכי הוא לא כל כך גרוע. נכון, הם אומרים, אפשר היה להשיג הסכם טוב יותר, אך מה שהושג הוא הרע במיעוטו, ותוכנית הגרעין של איראן עוכבה בעשר שנים לפחות.



אפשר שאובמה לא היה צריך לומר את מה שאמר בפומבי. אולם תגובת משרד הביטחון חרגה מכל פרופורציה וכמוה כסטירת לחי לפניו של ממשל אוהד וידידותי לישראל, ממשל שנוכח לדעת כל פעם מחדש עד כמה ישראל נוהגת כקבצנית כפוית טובה בבעלת בריתה החשובה ביותר.