לעתים נדירות יוצא לך להיות חלק ממהלך היסטורי שמשנה מציאות עבור מאות אלפי אנשים ועבור מאות אלפי משפחות, ובעיקר נותן להם תקווה. השבוע עשתה מליאת הכנסת היסטוריה ותיקנה את חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות. כעת יש חובה בחוק לשלב לפחות 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי שיש בו יותר ממאה עובדים. השילוב הזה חל על כל הדרגים בארגון, לא רק זוטרים. גם בדרגי ניהול. מדובר על עשרות אלפי משרות שייפתחו, בהדרגה כמובן, לאנשים עם מוגבלות.



החוק ייכנס לתוקף בינואר 2017, ובכל שנה חייבים להוסיף אחוז אחד נוסף. כלומר, ב-2022 נגיע לחובה לשלב 10% עובדים עם מוגבלות. החוק כולל גם אכיפה על היישום של ההוראות שלו במגוון דרכים, שיגרמו לממשלה על שלוחותיה ליישם אותו.



את הצעת החוק הגישו בין היתר איציק שמולי, יואב קיש, נורית קורן וקארין אלהרר. יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אלי אללוף קיים סדרת דיונים אינטנסיבית, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הטיל את מלוא כובד משקלו להסרת ההתנגדויות.



הנתונים מדהימים: בישראל יש 880 אלף אנשים עם מוגבלות בגילי עבודה ועוד 330 אלף ילדים עם צרכים מיוחדים. לפי הלמ"ס, 14% מגילאי 20 ומעלה הינם עם מוגבלות תפקודית חמורה. 60% מהם מובטלים. ומתוך 130 אלף ערבים עם מוגבלות, 70% מובטלים. זאת ועוד, מבקר המדינה קבע שהמשק מפסיד כתוצאה מאבטלה של אנשים עם מוגבלות 5 מיליארד שקל כל שנה.



החוק הזה, שמחייב לתת סיכוי שווה ולשלב 5% עובדים עם מוגבלות, משווה את ישראל לרמה האירופית והאמריקאית בשילוב של אנשים עם מוגבלות.



לפי החוק הקודם הייתה חובה במכרזי כוח אדם להעדיף אנשים עם מוגבלות. איני מכיר אפילו מקרה אחד שבו הועדף בעבודה אדם עם מוגבלות. להפך, אנחנו שומעים רק על מקרים שבהם הם לא מתקבלים לעבודה בגלל נכותם.





את הצעת החוק הראשונית ניסח עבור הח"כים עו"ד ולאדי גור-ארי, הסובל משיתוק מוחין ומשתמש בכיסא גלגלים. גור-ארי עובד בחטיבה שבניהולי בחברת החשמל. הוא עובד מצוין, שמוכיח שמוגבלות בכלל לא מגבילה. ולאדי קיבל את הסיכוי השווה שלו בחברת החשמל. כך גם אייל נייפלד, שנפצע בפיגוע לפני 14 שנים ואיבד את מאור עיניו ואת שמיעתו. כמוהם יש 300 עובדים עם מוגבלות בחברת החשמל, המעסיק הגדול ביותר של עובדים עם מוגבלות.

יצאנו לדרך הזו לפני שנתיים. הקמנו דף פייסבוק בשם "סיכוי שווה", שבו מתפרסמות מאות משרות וסיפורים של אנשים עם מוגבלות שמחפשים עבודה (זה עובד! 120 אנשים התחילו לעבוד בזכות הדף הזה). תקראו בדף הפייסבוק על מאות אנשים מוכשרים עם מוגבלות, שלא מצליחים למצוא עבודה ולא מקבלים סיכוי שווה והעדפה מתקנת, בניגוד לחוק. אורטל דיין; עו"ד דורית חן, עיוורת ואם חד-הורית לשניים; ציקי גולדשטיין; מתן אלג'ם. נשמע לכם הגיוני שאנשים לא עובדים רק כי יש להם נכות?

אז החוק הזה הוא בשבילם, ובשביל עוד מאות אלפי אנשים עם מוגבלות שמשתוקקים לעבוד וכעת ייפתחו בפניהם עשרות אלפי משרות בגופי ממשלה. אלה עובדים נפלאים, מסורים, חרוצים, עם נאמנות ארגונית יוצאת דופן, מלאי הכרת הטוב, מוטיבציה גבוהה ורצון להוכיח עצמם. אני מדבר מניסיון אישי: זכיתי להעסיק חמישה עובדים עם מוגבלות והם נכס אמיתי לארגון.

תזכרו, יש עבודה שמתאימה לכל עובד עם מוגבלות: עורך דין או אשת מכירות, שוטף כלים או כלכלנית, מוקדן או מנהלת. אין משרה שלא ניתן לאייש אותה על ידי עובד עם מוגבלות.

הכותב הוא סמנכ"ל בחברת החשמל ומייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה", לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה

[email protected]