כל דיפלומט זוטר שמגיע לכהן במשלחת ארצות במרכז האו"ם בניו יורק מקבל מהממונים עליו הוראה כמו פק"ל עם הנחיה שאסור לו להפר אותה. אל תריב עם אמריקאים ואל תרגיז אותם. כי גם אתה צודק, האמריקאים תמיד יוצאים המנצחים. לא תמיד ולא כל דיפלומט אכן שומר באופן מוקפד על ההוראה הזאת. הפיתוי להתגרות במעצמת העל הוא לפעמים בלי ניתן לכיבוש. אבל ותיקי האו"ם בניו יורק מספרים, שבכל המקרים המתועדים שהיא לא קוימה - המדינה המפרה יצאה בשן ועין.



דיפלומטים ותיקים מספרים על יפן שבשנות ה-80 (של המאה הקודמת) נקטו בהזדמנויות שונות מהלכים שהתפרשו כהתרסה כלפי ארה"ב ולבסוף נסוגו מהיוזמות בבושת פנים. משרד החוץ של צרפת אוהב לנצל את השגריר והמשלחת באו"ם וליזום הצעות הנוגעים לאזורים ולנושאים שארה''ב שומרת בקנאות על המעורבות הבלעדית שלה בהם. רוסיה בהנהגת ולדימיר פוטין מציקה לארה''ב בזירת האו"ם אבל סופגת עיצומים שהורסים לה הכלכלה ופוטין הוא היום מנהיג מבודד. 



מבין הדמוקרטיות המערביות רק ישראל מתעלמת באופן עקבי ושיטתי מהדיברות הראשונות בקוד הדיפלומטי המקובל בזירה העולמית - לא תרגיז את אמריקה, לא תחלל ברבים את כבודה, לא תישא לשווא את שמה, כבד את הבית הלבן ואת היושב בו. דווקא ישראל הנחשבת בזירת האו''ם ובקהילה הבינלאומית כבת היקירה של ארה''ב ודווקא ישראל שמשלחת ארה"ב באו"ם שומרת עליה, מגינה עליה ולוחמת כנמרה נגד המתנכלים לה – דווקא ישראל מועדת מדינית לעתים תכופות מדי וחושפת הצהרתית יחס מזלזל, לעגני וקנטרני כלפי ארה"ב.



מועצת הביטחון של האו''ם. צילום מסך
מועצת הביטחון של האו''ם. צילום מסך



ההוכחה המבישה האחרונה להתנהלות ההתרסה כלפי ארה''ב היא הודעת משרד הביטחון שהשוותה בין הסכם הגרעין עם איראן להסכם מינכן עם המשטר הנאצי. ההכחשה וההבהרה, שפורסמו באיחור מביך כשלעצמו, רק הנציחו את נוהלי ההתגרות בארה"ב המאפיינים מנהיגים ובכירים בצמרת השלטון בישראל. הפעם זה שר הביטחון אביגדור ליברמן שזה לא כבר הצטלם בחיוך גאה בתא הטייס של מטוס הקרב החדיש בעולם, שארה"ב מספקת לישראל.



דיפלומט מערבי בכיר (שלא כבר חזר לארצו) אמר פעם בשיחה, לאף דמוקרטיה מערבית מבין ידידותיה של ארה"ב אין 'חור שחור' ביחסים עם ושינגטון בעומק


והיקף שהשאיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו בנאומו לפני שנה במושב משותף של הקונגרס והסנאט. נאום שכלל ביקורת בוטה על מדיניות הבית הלבן מול איראן. מה שלא קולטים בירושלים המדינית, שהתגרויות כלפי הבית הלבן נרשמות ומתועדות בקרב פוליטיקאים כולל סנטורים וחברי קונגרס גם רפובליקנים.



מורת רוח, כעס וטינה על זלזול והתנשאות כלפי הבית הלבן אינם בלבדיים לנשיא המכהן הנוכחי אלא נחשבים וזכורים בזירה הפוליטית האמריקאית כעלבון ופגיעה במוסד הנשיאות במיוחד שהמעליבה והפוגעת היא מדינה שחסה ומוצאת מקלט מדיני תחת המטרייה האמריקאית. אם דונלד טראמפ יהיה הנשיא הבא, על הצהרה כזאת מצדו של שר הביטחון תגובתו היתה להורות לשגריר האמריקאי מישראל לחזור לוושינגטון להתייעצויות.