עוד ויכוח ניטש כאן, מלווה בתלי תלים של משפטים משפטיים: האם ניתן להרוג גנב או פורץ שחדר לביתך או לחצרך או לחלקתך. עדיין אין שום ממצא חקירה מסודר באשר לאירוע הירי של נהג המשאית מבית אלעזרי בפורץ, וכבר נשמעות הקריאות להרוג כל מה שזז במתחם הפרטי. זו הרוח הרעה של הירי הפראי בשטחים, שחדרה לרקמה האזרחית. אפילו מתקיימות כאן הפגנות שתומכות בחיסול גנבים ופורצים (בתנאי שמדובר בערבים כמובן) וזה ממש מוזר. ממתי מותר להרוג גנב או פורץ שחדר לביתך או לחצרך או לנחלתך?



בהחלט אדם צריך וחייב לפגוע ואפילו להרוג את מי שמאיים לפגוע בו או בבני משפחתו - או להרוג אותם - אבל מה פתאום מישהו רוצה לתת כאן רישיון להרוג לכל מי שמנסה לגנוב את האוטו שלך או את התכשיטים המשפחתיים? זה בהחלט עניין מטורף למדי, וכל אדם סביר אמור להתנגד לו. אפילו חוק שי דרומי מציב מגבלות. החוק שמתיר לירות בפורץ מסיר אחריות פלילית מהיורה בתנאי ש"הירי צריך להיות סביר, ובנסיבות העניין".



הוויכוח הזה צף כאמור בעקבות ניסיון הגניבה במושב בית אלעזרי. לפי גרסת הנהג מפי סנגורו, "הוא שמע התנעה של מנוע המשאית, יצא החוצה, ראה כמה דמויות, צעק 'תעופו משם', הם קרבו אליו, אחד החזיק מוט או מקל, הוא רץ לאחור, אבל נפל ונחבל ביד. הם המשיכו להתקרב לעברו, הוא עמד, ירה באוויר כדי להרחיק אותם, לא זיהה פגיעה ונכנס הביתה להזעיק את המשטרה".



עורך דינו מדגיש כי "האיש פעל מתוך הגנה עצמית, ירה באוויר כדי להרחיק את תוקפיו. הוא לא ירה כדי למנוע את גניבת המשאית". הנהג עצמו טען כי לא פגע באיש מהם, אבל זמן קצר לאחר מכן התקבל במד"א דיווח על גופת אדם בשדה סמוך לצומת ביל"ו.



אין שום דרך לקבוע אם הירי מוצדק או שגוי לפני חקירת האירוע ופרסום הממצאים והמסקנות, ויש בהחלט נסיבות מקלות – מכת גניבות נוראה בצל חוסר ביטחון כללי במדינה. גם טענות על קלות העונש יש למכביר, וחשוב שיובאו בחשבון, וברור שלא מדובר ברצח. השאלה היא 'האם זה יגיע לכדי הריגה?' וזה כאמור תלוי בממצאי החקירה.



אם גרסת הנהג תאומת, והשלושה נעו לעברו ובידם משהו שהצטייר כמוט ברזל - מדובר בהגנה עצמית. בדרך כלל גנבים שהתגלו בשטח עוין לא ממהרים לתקוף, אבל אם העניין הזה יוכח, אין כל בעיה לזכות את הנהג.



נותרה רק הבעיה האמיתית, והיא הרוח הרעה שמתירה ירי חופשי בגלל "גל גניבות". לידיעת פזיזי ההדק ומשולחי הלשון: גנבים הם בני אדם כמוני וכמוכם. הם מנוולים, הכל נכון, אבל אם היינו יורים חופשי בכל גנב מזדמן, לא היה במדינה הזאת מי שיישאר כדי לאסוף ולקבור את הגוויות.