כדאי שתארזו: הגסטפו פורץ כאן לבתים באישון לילה ועוצר אנשים ללא סיבה או הליך חוקי. פחד אלוהים לומר משהו, כי אם תדבר, תיזרק למרתפים ויהיו עינויים, רצח בני משפחה, מכירה לעבדות, מלקויות בכיכר העיר. שכחתי משהו?



הילד הסורי שאיבד השבוע בהפצצה מחצית ממשפחתו, את ילדותו ואולי גם את שפיותו, אינו זקוק למקלט מדיני; מי שזקוק לסיוע הוא עורך דין ישראלי שהגיש בקשה למקלט מדיני בקנדה בגין רדיפה פוליטית בארצו. כן כן, שמעתם היטב. הוא פעיל BDS, ומכיוון שגלעד ארדן אמר שהוא יאסור כניסה של פעילי חרם זרים לישראל, הפעיל המקומי נורא נבהל, המסכן! כי מה זה אומר לגבי עתידו? עובדה, מרוב השתקה, כל התקשורת קפצה על הסיפור כמוצאת שלל רב משום שבאוגוסט, עונת המלפפונים, כל שטות הופכת לסיפור לגיטימי.



אנחנו חיים בעידן הספינים. הכמיהה הבוערת להצטייר כ"גיבור" מעבירה אנשים על דעתם. ההיגיון פשוט: בלי ספין אין רייטינג, ובלי אפיון ה"גיבור" והכוחות האנטגוניסטים שנגדם הוא פועל, לא יהיו לייקים או שיתופים. אז כולם עושים ספינים - הימנים, השמאלנים, הערבים, היהודים, עורכי הדין, הנאשמים, ראש הממשלה, הקואליציה, האופוזיציה, פעילי זכויות אדם - כולם תמיד ה"גיבורים" במסגרת הספין שלהם, והאחרים הם אלה שמקרבים אותנו בזדון לקצו של העולם.



כולם רוצים להיות גיבורים, אבל בשביל זה הם צריכים נבל


הבעיה בתחביב החדש היא שגם כמה מהעיתונאים נגררו אליו. אם גם העיתונות חוטאת בספינים, מי אמור למצוא את האמת?  השבוע, למשל, לעג עורך בכיר מעיתון "הארץ" לסטודנטים יהודים בארצות הברית שסובלים מאנטישמיות. "מסכנים הציונים, מיעוט נרדף, עלק", הוא צייץ על כתבה של ה"וושינגטון פוסט", משום שבסרט שלו רק הפלסטינים מסכנים, והוא הגיבור שמציל אותם. האירועים האנטישמיים נגד יהודי התפוצות אינם חלק מהסרט, ואם העיתונאי הליברלי המוביל בארצות הברית יחשוב אחרת, גם הוא מיד יצורף ל"כוחות האופל" שיש להוקיעם. כנראה שום דבר לא נראה הזוי או מגוחך כשאתה שוחה בשלולית שבה שוחים עוד כמה כמוך, וכולכם משוכנעים שאתם באמצע אוקיינוס סוער ומצילים את העולם.



כך התחוללה לה סערה נוספת בשלולית, כששני עיתונאים יצאו בקמפיין ספורדי על כך שפייסבוק העלימה להם פוסטים בזדון, וקמה עוד תיאוריית קונספירציה שאף אחד לא טרח לבדוק אותה עד הסוף. בשביל מה? העיקר שאנשי פייסבוק רשעים ושהם בצד של הגיבור. האם היו דברים מעולם או שמדובר בתקלה טכנית או סיבה אחרת? ואם זה אכן המצב, האם צפוי תחקיר רציני בעניין פייסבוק, או שאת האמת לעולם לא נדע?



בעולם החופשי החדש כולם רוצים להיות גיבורים, אבל לכל גיבור פוטנציאלי דרוש איש רע כלשהו. לכן הגבורה היחידה של העיתונות אינה טמונה בהמצאת איש רע משלה, אלא ביכולת להוות מגדלור. בתוך כל הסערות דרוש מישהו שיפגין שיקול דעת ויחקור בלי שיחליט מראש על תוצאת התחקיר, לעתים על חשבון "להיות ראשון" או על חשבון מספר הלייקים והשיתופים; מישהו שיזכור שזכות הציבור היא לדעת את העובדות, לא את השקפת עולמו. מישהו שמדי פעם גם יגיד לציבור: תשמעו, בדקתי ומתברר שאין דברים בגו.