אם דונלד טראמפ ייבחר לנשיאות ארצות הברית, תהיה זו מכה אסטרטגית קשה לישראל. האיש גזען, שונא זרים, מיעוטים, מהגרים, אסלאמופוב שמאיים שלא לאפשר למוסלמים להגר לארצות הברית; בפנים לבו הוא מאמין בעליונות האדם הלבן, או יותר נכון הגבר הלבן. מדוע טראמפ מהווה אסון לישראל? כי האיש פרו־ישראלי מובהק, המאמץ את כל עמדות הימין הקיצוני בישראל, כולל לגבי בנייה בהתנחלויות, סיפוח שטחי סי והתנגדות למדינה פלסטינית. אם ייבחר לנשיא ארצות הברית, פרו־ישראליות תהיה מזוהה בעולם איתו, ומדינות רבות בעולם יתרחקו מישראל. הוא וארצות הברית יהיו שנואים בעולם הערבי והמוסלמי. זה גם יחליש את הקואליציה הערבית הפרגמטית נגד דאעש.



איך קרה שטראמפ נבחר להיות המועמד הרפובליקני לנשיאות? טראמפ הוא ביטוי לשלילת הממסד הוושינגטוני, הנתפס כמושחת, בראשות שתי שושלות של המשפחות בוש וקלינטון. בחירתו מבטאת את הימין הרדיקלי האמריקאי הסולד מהעובדה שארצות הברית נשלטה במשך שמונה שנים על ידי נשיא שחור.



אוונגליסטים, שמרנים, תומכי בדלנות הדרום ויוצאי הקו קלוקס קלאן. כמו כן, רבים במעמד הביניים האמריקאי רואים עצמם נפגעים מהמדיניות הכלכלית של ממשלי אובמה. אומנם זו הצילה את ארצות הברית מהמשבר הכלכלי העמוק של 2008, אך לא שיפרה את מצבם הכלכלי. אוכלוסייה לבנה, לא משכילה, לא אמידה וגזענית יכולה בנובמבר להמליך את דונלד טראמפ לנשיא הראשון ללא כל רקע בחיים הפוליטיים האמריקאים: בעלים של נדל"ן, בתי קזינו ומנחה תוכנית ריאליטי.



מבחינה בינלאומית, אמריקה של טראמפ תיחלש. הוא יערער על הסכמי הסחר של ארצות הברית עם קנדה ומקסיקו מצד אחד, ועם יפן וסין מצד אחר. הוא מבטיח להגביר את הנוכחות הקרקעית האמריקאית בעיראק, מה שיביא להתנגשות עם העולם הערבי. כבר כיום אירופה מביעה חשש מנשיאותו של טראמפ, כפי שהתבטאו שרי החוץ של צרפת וגרמניה.



על רקע בדלנות אמריקאית מצד אחד, וסלידה ממנה מצד שני, תבלוט ישראל כבת ברית של ארצות הברית של טראמפ; כנראה לצד רוסיה של פוטין. נתניהו וטראמפ מדברים אותה שפה ערכית. שניהם בונים את הפופולריות שלהם על דמגוגיה לאומנית גזענית, לשניהם יש כבוד מוגבל מאוד לדמוקרטיה, שניהם מאמינים בשימוש בכוח לפתרון סכסוכים בעולם ובאזור, ולשניהם יש חבר ששמו שלדון אדלסון. לא מקרי הוא שטראמפ הקים את המטה הראשון שלו מחוץ לארצות הברית - בישראל.



תחת נשיאותו של טראמפ, ישראל תהיה עוד יותר מבודדת בעולם, הסכסוך הישראלי־פלסטיני יהפוך לבלתי פתיר, המאבק בטרור הפונדמנטליסטי ייחלש והמזרח התיכון יחווה יותר אלימות, גם אצלנו. שורש הבעיה הוא לא אינטרסנטי, אלא ערכי. מרבית העולם המערבי, וכל החוגים הליברליים בארצות הברית, מזועזעים מתופעת טראמפ, בעוד ראש ממשלתנו מלקק את האצבעות. טראמפ מגלם את השפל המוסרי בארצות הברית: גזענות, לאומנות, שנאת נשים, זרים, מהגרים, ערעור הדמוקרטיה. הבעיה היא שהאיש שמוביל את ישראל הוא אחיו התאום הערכי. החדשות הטובות הן שככל הנראה הילרי קלינטון תהיה הנשיאה הבאה. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה – מנהיגים צעירים"