באבחה של נאום אחד הרג המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, את המושג "החלום האמריקאי" – המושג המחמיא ביותר שניתן לארה"ב ומושא גאוותם של דורי-דורות של אמריקאים. הצעדים הגורפים והאמצעים השרירותיים שהציע טראמפ בנאומו בפניקס במטרה להדק את חוקי ההגירה, מאיימים להפוך את המוניטין של ארה"ב בתור מדינה המבטיחה "אפשרויות בלתי מוגבלות", לרפובליקת האפשרויות המוגבלות.



כדומה במקרים קודמים של מאמצים לסגת ממעידות לשוניות וניסיונות לתקן כשלים וטעויות בנאומים שרק החריפו והעצימו את תדמיתו הקיצונית והמנותקת, גם בנאומו בפניקס – מבחינתו מאמץ עליון להסביר ולשווק מהדורה מתוקנת ומשופרת של נאומים שכללו דברים הסתה נגד מהגרים ממקסיקו, מארצות אמריקה הלטינית וממדינות מוסלמיות – טראמפ רק הקצין והרעיל עוד יותר את תדמיתו כאויב המוצהר של מהגרים וכמי שחולם לשמור ולהבטיח את אמריקה רק לאמריקאים.





טראמפ בפגישה עם נשיא מקסיקו. צילום: רויטרס
טראמפ בפגישה עם נשיא מקסיקו. צילום: רויטרס



מומחים לנושאי הגירה ופרשנים שונים הביעו ספקות קשים בנוגע לפרקטיות של מדיניות ההגירה שהציג טראמפ בנאומו. "עוזריו ויועציו טוענים כי בנאומו הוא הסביר בפרטי פרטים את מדיניות ההגירה שלו", כתבה מומחית לענייני הגירה, טסה ברנסון באתר השבועון "טיים": "אבל האמת היא שנשארו שאלות וספקות רבים אם אכן ייבחר לנשיא ויבקש ליישם את מדיניותו", הוסיפה ותהתה: "למשל, מה יהיה אורך החומה שהוא מתכנן לבנות בגבול עם מקסיקו? מה יהיה דינם של מיליוני מהגרים בלתי חוקיים, שלא הפרו שום חוק ונאמנים לחוקי ארה"ב? הוא לא הזכיר בכלל ולא התייחס למעמדם ולגורלם של נושאי אשרות כניסה ספציפיים כבעלי מקצוע הנחוצים למשק האמריקאי".




"טראמפ חזר להיות טראמפ"





אבל הביקורת הקשה במיוחד נגד נאום ההגירה הגיעה מאישי ציבור ומפוליטיקאים, שהתרכזו באופי הקיצוני, בהתנהלות הפרועה ובגילויי המגלומניה שטארמפ הפגין בנאומו: "בפגישה עם נשיא מקסיקו, טראמפ נראה מיושב, מאופק והצליח להראות נשיאותי", טען בשיחה עמו בסוף השבוע, בכיר יהודי, רפובליקני ותיק ומראשי הקואליציה הרפובליקנית יהודית. "אבל שעות אחדות אחרי כן בנאום בפניקס, טראמפ חזר להיות טראמפ  המתלהם, המאיים, חסר המעצורים".


לדברי אותו בכיר, "אחרי הנאום הזה, אני מפחד יותר מטראמפ".



בכירים יהודים בניו יורק , שהתייחסו לנאום ההגירה ש לטראמפ הגיבו בשאט נפש. לדבריהם, הליכי הסינון והבדיקה של מהגרים ומבקשי מקלט בארה"ב שטראמפ מציע ודורש דומים "באופן מבהיל" למדיניות ההגירה שיושמה בארה"ב בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, שתוכננה והונהגה על ידי בכירים אנטישמיים בצמרת הממשל האמריקאי ומטרתה המוצהרת הייתה למנוע כניסת יהודים לארה"ב. "אם הליכי הסינון, החקירה והבידוק של מהגרים שטראמפ הציע בנאומו היו מיושמים בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, הקהילה היהודית בארה"ב לא הייתה פורחת ומשגשגת", אמר בשיחה עמו מנהיג יהודי בניו יורק. "אני ורבים מעמיתי כלל לא היינו קיימים היום".