עשרות מקרים של כשל הנדסי מתרחשים מדי שנה, אבל רק בודדים מהם מגיעים לתודעת הציבור, וזה כאשר ישנן אבידות בנפש. מקרים שבהם יש רק נזק כספי לרוב לא מתפרסמים, כי הם לא מעניינים בדרך כלל את הציבור. הם מעניינים רק את אלה שניזוקים. הכשל עלול לקרות בשל תכנון לקוי. בדרך כלל כל מהנדס שעוסק בתכנון מבטח את עצמו בפני טעויות, כי אם המהנדס טעה עלולים לתבוע אותו ואז הביטוח משלם את הנזק בהתאם לגבול האחריות.



אם הנזק גדול יותר מהגבול העליון של הפוליסה, המהנדס משלם את ההפרש מכיסו. כאשר קורה אסון שבו נהרגים אנשים, זה כבר עניין פלילי והביטוח לא מכסה את זה. אם האחראים לרשלנות יורשעו, הם גם צפויים להישלח לתקופות מאסר. יש לנו שתי דוגמאות בולטות מהעבר: אסון ורסאי ואסון גשר המכביה, שבהם האחראים ריצו תקופות מאסר.



קשה לדעת מה קרה באסון קריסת החניון. זה לא מבנה שבונים ללא מהנדס ובוודאי שהוא לא בוצע ללא מהנדס. אבל לא כל מהנדס יודע לתכנן היטב. התחום פרוץ, מחירי התכנון של מבנים מאוד נמוכים והתחרות גדולה וכל משרד שמכבד את עצמו דורש סכום מתאים כדי שיוכל לתכנן.



קריסת החניון ברמת החייל בת''א. צילום: דוברות כבאות והצלה
קריסת החניון ברמת החייל בת''א. צילום: דוברות כבאות והצלה



אני לא יודע מי תכנן כאן, אבל ייתכן שלקחו מהנדס לא מנוסה והוא שגה. אפשרות אחרת היא שהביצוע לא נעשה כפי שצריך ולא בהתאם לתוכניות. תיתכן גם סטייה מהתוכנית.



מוקדם להסיק מסקנות. במשטרה יודעים לחקור מקרים כאלה, כפי שראינו בחקירת אסון גשר המכביה.



הכותב הוא מומחה לתכנון מבנים מאוניברסיטת אריאל ובעל משרד תכנון