בעוד סערת השבת מסתחררת סביבנו, הפסקנו לשים לב לאבסורד, שבמסגרתו הפך הציבור החרדי בארץ לאזרחים סוג א' - מורמים מעם. הם ניצבים בצומתי ההכרעה הלאומית, בלי שיידרשו לקיים את דרישות היסוד מהאזרחים. הם מכריעים בעניינים שלא קשורים לקהילות שלהם, אף שמרביתם לא תורמים דבר לכלל הציבור - לא ממיתים עצמם באוהלי הצבא והשירות הלאומי, ורבים מהם אפילו לא משלמים מסים.



כך הפכה החברה הישראלית למורכבת מקסטות: יש בה פלח בעל זכויות יתר, שלא נדרש לתרום דבר לחברה, אבל לוקח חלק מרכזי בשלטון, מקבל משאבים ואפילו מכריע בעניינים כלליים. ספק אם מצב שכזה יכול להימשך, ספק אם מי שאינו משתתף בהגנה על המדינה והובלת המשק הוא בעל זכות דיבור והכרעה. הגיע הזמן שהציבור החרדי יקבל החלטה אם הוא עדה שולית שיש להניחה בקרן זווית או שהיא גורם בעל משמעות, בעל זכות לטלטל קואליציה בגלל עבודות תשתית או פתיחת בתי עסק בתל אביב.



כל יום שעובר מגדיל את החלק היחסי של החרדים באוכלוסייה, כל יום שכזה מחדד את האבסורד שבמצב הנוכחי. לירושלמי כמוני קשה שלא להבחין כיצד החרדים הולכים ותופסים חלק גדל במסחר, בעסקים, בשירותים, בהייטק, בתחומים רבים ומגוונים שאינם קשורים כלל לאוהלה של תורה. ולמרות זאת, האנשים המוכשרים האלו הרגילו אותנו לפטור אותם מכל חובה ואחריות. להקנות להם זכויות יתר.



עוד דור, וקרוב למחצית הציבור תרכב על המחצית השנייה. כל מי שיצטייד בכיפה שחורה ובחולצה לבנה יוכל לחיות ולהתפתח באין מפריע. והיתר, אם יש להם כיפה או שביס, ואם הם גלויי ראש - כל הסכנות והחובות יוטלו עליהם. הראשונים יוכלו אפילו להרכיב ממשלה ולהכריע בין חיים למוות, אבל הם ובני משפחתם לא יידרשו לבלות לילה אחד של חרדה, דואגים לבן המשפחה שנמצא בצבא, שלא לדבר על לבלות בבתי החולים ובבתי העלמין הצבאיים. הם לא ייאלצו לעצור את חייהם לשנתיים־שלוש ולהפקיד את כל מעשיהם בידי המדינה, למען כלל הציבור. שלא לדבר על שנות המילואים הרבות שייחסכו מהם. האם תיתכן חברה כזו?



מי שאשם במידה מכרעת בסחיטה החרדית הם דווקא אנשי מחנה השמאל שמוכנים לקפל את כל הדגלים שלהם כדי לרצות את החרדים ולאחוז במושכות השלטון. שימו לב למשל לשתיקה הזועקת של יאיר לפיד, שלי יחימוביץ' ובוז'י הרצוג בדרמת השבת הנוכחית. החרדים משביתים את התנועה בתל אביב בגלל השבת, וללפיד ויחימוביץ' אין מה לומר? לפיד הרי שינה כיוון, והוא משוטט בחצרות רבנים כדי לנסות להבטיח לעצמו קואליציות עתידיות. יחימוביץ' לא


מסתירה את הנכונות שלה לשלם מחירים כבדים לחרדים.



הכל בדרכה של שולמית אלוני, מי שהציבה בעבר את קו ההשחתה של השמאל, כאשר הסבירה שהיא מוכנה ללבוש שטריימל אם זה יבטיח הקמת מדינה פלסטינית.



אבל המספר ההולך וגדל של החרדים באוכלוסייה לא מאפשר להם להמשיך ליהנות מכל העולמות, והם ייאלצו בקרוב להחליט. יש בין החרדים הרבה אנשים וציונים טובים שיקלטו בסוף כי החברה הישראלית לא תתקיים ללא שוויון זכויות וחובות - הם ייאלצו להתחיל לשאת בנטל, אם ירצו לעבור גם לעמדות השפעה והנהגה. ד