תופעה ידועה ומקובלת היא שכאשר נשיא ארצות הברית בא לביקור במדינה זרה, אנשי שירות הביטחון האמריקאי מתנהגים כאילו היו בארצות הברית וכאילו המדינה שבה נחת מטוסו של הנשיא האמריקאי אינה ריבונית, ועליה לכופף ראשה לפני גחמות אנשי השירות החשאי האמריקאי והתנהגותם האדונית. דומני שגם אצלנו בארץ כמעט התפתחו לעתים תקריות בין אנשי שירות הביטחון של הנשיא האמריקאי לבין אנשי שירות הביטחון הישראלי שחשו נפגעים מההתנהגות של האמריקאים, אבל תמיד "נכנעו" לאמריקאים ונתנו להם לעשות כחפצם. ייתכן מאוד שזה נובע מהדאגה היתרה של שירות הביטחון האמריקאי לשלום נשיאם, וייתכן שזה נובע מהתחושה האמריקאית שהם מספר אחת בעולם - ושהנשיא שלהם הוא מנהיג העולם ועל כן צריך לקבל יחס מיוחד.



והנה, ביום ראשון השבוע קרה מקרה חריג בשדה התעופה של בייג'ינג בירת סין. בייג'ינג אירחה את ועידת G-20, פורום של שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של 19 המדינות העשירות והגדולות בעולם יחד עם האיחוד האירופי. בדרך כלל גם חלק מראשי המדינות מגיעים לוועידה. לסין הגיעו, למשל, ראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלת הודו, נשיא רוסיה ועוד. והגיע גם נשיא ארצות הברית, אובמה. כל ראש מדינה מתכבד ברדתו מהמטוס בכבש מדרגות מיוחד העטוף בשטיח אדום. את הכבש מביא נהג סיני בכלי רכב, והוא מוצמד לדלת היציאה הראשית. תמונות המנהיגים היורדים בכבש האדום מככבות בתקשורת אבל, ראו זה פלא, הנשיא אובמה לא ירד בכבש המטוס עם השטיח האדום.



אובמה ונשיא סין בוועידת האקלים. צילום: רויטרס
אובמה ונשיא סין בוועידת האקלים. צילום: רויטרס



אז מה בעצם קרה שם? האמריקאים אמרו לסינים כי הנהג הסיני שמביא את הכבש אינו יודע אנגלית, ולכן עלולות להיווצר בעיות. "אין בעיה", השיבו הסינים, "נושיב לידו אחד שיודע אנגלית". אלא שאנשי שירות הביטחון האמריקאי סירבו לכך. ואז, ללא היסוסים, הודיעו הסינים שאם כך, אזי נשיא ארצות הברית לא ירד בצורה המכובדת על הכבש עם השטיח האדום, אלא יצא מדלת צדדית הנמצאת בצדו האחורי של המטוס ומיועדת ליציאות ביטחוניות מיוחדות, למשל כשהנשיא מגיע לאפגניסטן. בלי שטיח אדום ועם סולם ירידה קטן. לשם כך הובא לשם משמר כבוד סיני. וכך היה.



אלא שבזאת לא נגמר האירוע. שירות הביטחון הסיני סגר את השטח שממול הירידה האחורית של אובמה בסרט פלסטי שאסור לעבור. עשרות עיתונאים אמריקאים שאצו לעמוד בקרבת הנשיא היורד לא הורשו לעבור. לא רק זאת; הגברת סוזן רייס, היועצת של אובמה לביטחון לאומי, שהגיעה לסרט עם סגנה, התכופפה תחתיו כדי לעבור אותו, אך איש ביטחון סיני לא אפשר זאת. תוך כך נשמעו כל העת ויכוחים וצעקות בין אנשי שירות הביטחון הסיני לבין עמיתיהם האמריקאים. האמריקאים רתחו, ואחד הסינים השיב להם: "כאן סין. זה נמל התעופה שלנו".



כמובן לאחר מכן ניסו האמריקאים, כולל אובמה, להמעיט במקרה ולגמדו. אבל דומני שהמסר הסיני הסמלי, ואין כסינים להקנות חשיבות לסמלים, נקלט בעולם ובא לומר: גם אנחנו מעצמת-על, ואצלנו תתנהגו אתם, האמריקאים, בהתאם.



היכן היחס לאובמה של 2009, והיכן הוא לקראת סיום כהונתו ב-2016.