ציון 15 שנה לקריסת התאומים, היום (ראשון), חל השנה בעיתוי לא נוח וקצת מטריד. שני המתמודדים על כהונת הנשיא - הילרי קלינטון ודונלד טראמפ - הם תושבי ניו יורק ומזוהים כמי שמסמלים את האפשרויות הבלתי מוגבלות הצפונות בתפוח הגדול. ההתמודדות ביניהם, המאופיינת בעיקר בחילופי האשמות וגינויים, ובמיוחד גידופים ועלבונות מצדו של טראמפ, היא לא בדיוק הרקע המכובד ליום זיכרון לאסון כזה.



אירוע הטרור הגדול והקטלני בתולדות ארה"ב פגע במיוחד בניו יורק, והוא זכור כטראומה שהזמן לא עמעם ולא ריכך כמלוא הנימה. אתמול התקיימו טקסי זיכרון ליד האתר במורד מנהטן שבו התנשאו שני המגדלים, שבמשך שנים היו סמל לעוצמת הכרך הגדול, למטרופולין המפורסם, ובמיוחד למעמדו בעולם כמרכז פיננסים וסחר.



טקסי הזיכרון באתר ההנצחה לפיגוע התאומים. צילום: רויטרס
טקסי הזיכרון באתר ההנצחה לפיגוע התאומים. צילום: רויטרס



מלבד הטקסים הרשמיים באתר, שנשאו אופי ציבורי עם ניחוח פוליטי, נערכו בתחנות כיבוי האש ברחבי העיר אירועי זכרון נוגעים ללב לציון זכרם של 411 הכבאים הגיבורים שהסתערו על שני המגדלים הקורסים כדי להציל בני אדם ונספו במאמצים הרואיים.



הפיגוע ב-11 בספטמבר 2001 נצרב בתולדות התפוח הגדול לא רק בגין מספר ההרוגים והיקף ההרס שגרם, אלא גם בזכות ההתלכדות, האחווה ותחושת ההשתתפות בצערן של משפחות ההרוגים. כשתושבי ניו יורק מדברים על קריסת המגדלים הם מזכירים בגאווה את גילויי האחדות בימים ובשבועות שאחרי האסון. "רק ניו יורקרים יכולים היו להוכיח כזו התלכדות והשתתפות בכאב המשפחות השכולות", אמרה אתמול תושבת ברוקלין בראיון בערוץ טלוויזיה מקומי.


אבל חודשיים לפני הבחירות, אחדות ואחווה אינן באופנה באזור המטרופולין. אין להן ביקוש. הניו יורקרים, הידועים כ"חיות פוליטיות", עוקבים אחרי המרוץ לנשיאות ומגלים עניין בהתמודדות בין קלינטון לטראמפ בהיקף גדול מאשר בערים גדולות אחרות בארה"ב.




הניו יורקרים מתעניינים בבחירות




היקף הדיווחים על יום השנה ה-15 לקריסת המגדלים שפורסמו אתמול באמצעי התקשורת בניו יורק היה צנוע עד שולי והרושם הוא שהעיתונאים סבורים שאת הניו יורקרים מעניין היום המרוץ לבית הלבן יותר מאשר העלאת זיכרונות מפיגועי 11 בספטמבר. בעמוד הדעות ב"ניו יורק טיימס" פורסם אתמול מאמר שכותרתו היתה "השאלות של 11 בספטמבר נשארו בלי תשובות". הכותב, בוב גרהאם, סנטור לשעבר ממדינת פלורידה ומי שכיהן כיו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, טוען כי "סודיות גורפת מרעילה את קיומה של החברה".



במקום דיווח על אירועי יום השנה שהתקיימו בעיר העדיף "הניו יורק טיימס" לפרסם כתבה ארוכה שמתחילה בעמוד הראשון וסוקרת את התנהלותו של ראש העיר בעת הפיגוע, רודי ג'וליאני, שהנהיג עיר מלוכדת וקרא למלחמה בטרור, ומשווה את התנהגותו של ג'וליאני של היום כ"אחד היועצים הקרובים והמרכזיים של דונלד טראמפ". לא צריך להיות מומחה ופרשן כדי להבין שהעיתון המקומי היוקרתי מבקש להזכיר לקוראיו שההתלכדות והאחווה, ששלטו בכרך בספטמבר 2001, נמוגו.