אם היה סר אייזק ניוטון מסיק בכעס, מהתפוח שנפל על ראשו ב־1666, שיש לכרות את העץ שהצמיח את התפוח, ספק אם תיאוריית כוח הכבידה המהפכנית הייתה נכתבת, קובע פרשננו לענייני מדע ומודעוּת. הנמשל: מה שמעולל רה"מיהו ליחסינו עם ארצות הברית והאיחוד האירופי - ואולי משל מתאים יותר למעשיו הוא כריתת הענף המדיני־ביטחוני, שעליו הוא וכולנו יושבים.



האם האוריינטציה שלנו משתנה, אחרי 68 שנה והרבה אינטואיציות שגויות שלו? רה"מיהו אוחז בגרזן, פוטין יושב למטה, והמטרה, אולי, לכרות את הענף ולצנוח כתפוח לחיק הרוסי ולהביא "נא!" לאובמה ולאירופים. הביבי יודע מה הצד שעליו מרוח הכוח. אולי לכך כיוון ראש הממשלה ושר הביטחון בעבר ברק, כשטען שנתניהו מסכן את ביטחוננו באורח חמור. כזכור, האשמתו לא נבדקה עדיין במקומות הראויים.



הרבה נזקים ביטחוניים גרם מנהיגנו במעשיו, נזקים שלא נבדקו וספק אם ייבדקו: עלות האופנסיבה, לפי מקורות זרים, שהכין (עם ברק) לתקיפה של איראן (הערכה: 12־14 מיליארדי שקלים), הנאום המתייהר שלו באו"ם עם ציור הפצצה, ההתערבות המכוונת בבחירות בארצות הברית לצד הרפובליקנים, הנאום החצוף בקונגרס על ההסכם עם איראן, הסירוב לקבל את ההסכם הביטחוני הנדיב שהציעה ארצות הברית וההשהיה בקבלת ההסכם הפחות נדיב בהרבה.



מעולם לא אמר רה"מיהו מילת ביקורת על רוסיה ומנהיגה, על קשרי החימוש וכורי הגרעין שלו עם איראן, על מעשיו בגיאורגיה ובאוקראינה, מידידותיה של ישראל, ועל סיוע מטוסיו לרצח עם (טיהור אתני?) נמשך בסוריה. להפך: הוא יוצא ובא אצל פוטין, מסכים להעביר את התיווך מול אבו מאזן למוסקבה - ואולי מגיע שם להסכמים עלומים, על חשבוננו, בלי שנדע בכלל מה הוא נותן ומה הוא מקבל ולאן זה יוביל. במקביל ימשיך אסד לשלוט ולבצע טיהורים, בהשראת רוסיה ואיראן וכוחן להשחית, וחיזבאללה יתחזק שוב לכיוון ישראל.



ועכשיו רה"מיהו, המאיים המאוים והמפחיד המתקרבן, משתמש שוב בכישוריו הרטוריים ומפרסם וידיאו הקובע שהדרישה לפינוי התנחלויות היא "טיהור אתני" וגוער ב"מדינות נאורות" על תמיכתן ב"טיהור" כזה. והרי כראש ממשלה וכבן של היסטוריון הוא יודע שלישראל הנאורה יש ניסיון במעין טיהורים כאלה, מהכרח או ממשיחיזם יוקד. אפשר היה להיווכח בכך בערוץ 1, בדרמה העזה מלפני כמעט 40 שנה, "חרבת חיזעה", לפי סיפורו של ס. יזהר ובבימוי רם לוי, ולהקיש על אירועים דומים במלחמת העצמאות ואחריה.



גם ההתנחלות, מראשיתה, קשורה ב"פינוי" שטחים כבושים ובשאיפות לממש את אידיאולוגיית הטרנספר של האלוף המנוח גנדי: העלאת אוכלוסיות של כפרים ערביים לאוטובוסים וסילוקם. אז רה"מיהו, מעריצו של האלוף, יודע דבר או שניים על טיהור אתני ועקרון אי הכבוד והכבדת היד.



התגובות מארצות הברית ומאירופה על דברי מנהיגנו, שממחזר שוב את איום השואה, לא איחרו. וזה אותו רה"מיהו שב"הארץ" פורסם כיביקש מארצות הברית ומהאירופים לעזור לסודן, שקשרים סמויים נטווים בינה לישראל; אותה סודן שנשיאה מבוקש על רצח העם שביצע בדארפור. כלומר, רה"מיהו הנאור תומך במי שביצע בפועל טיהור אתני. רציונל שיריב לוין והשטייניצים ייטיבו בטח להסביר אותו. ד