כלי התקשורת בסוריה "חגגו" הבוקר (שלישי) עם כותרות שיצאו מלשכתו של נשיא סוריה בשאר אסד על הפלת מטוס קרב ומל"ט ישראליים. הנשיא ששולט בתקשורת בסוריה, יצא הבוקר למלחמת תודעה. אסד יודע שהעולם כולו עוקב ביממה האחרונה אחר המתרחש על אדמתו והחליט לשלוח מסר ברור שמשמעותו, אני עוד כאן ואין לי כוונה ללכת לשום מקום. זליגת פצצת המרגמה שנפלה אתמול סמוך להר אביטל, הייתה ככל הנראה חלק מהלחימה בסוריה עם המורדים. צה"ל המשיך במדיניות חוסר ההבלגה להפרה ריבונית, והלילה תקף בסוריה עמדות של צבא אסד בו הוא רואה כריבון ואחראי על הנעשה בשטחו.



זו הפעם הרביעית בעשרה ימים שפצצת מרגמה זולגת לשטח ישראל וצה"ל תוקף, אך זו הפעם הראשונה שעיני העולם נשואות לסוריה. אסד לא מוכן להיתפש כחלש וכאחד שסופג תגובה מזרוע פיקוד הצפון ושותק. הפעם, חיכו הסורים לחיל האוויר, ועם הגעת כלי הטיס שגרו שני טילי קרקע אוויר לעבר המטוסים ומיד רצו לספר לעולם שהפילו מטוס קרב ומל"ט. ספירה מהירה בהאנגרים של חיל האוויר העלתה שלא חסר שם ולו בורג ובטח שלא כלי טייס. אולם בכך הצליח אסד לגרור את ישראל למלחמת תודעה.



גבול סוריה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
גבול סוריה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



ישראל שנמנעת מלהתייחס לדיווחים זרים, בחרה הפעם לחרוג ממנהגה ודובר צה"ל הוציא הודעות הבהרה במטרה לענות למשטר בסוריה על פרסומיו השגויים. השאלות הגדולות הנשאלות כעת היא האם אסד רצה להעביר מסר ופספס בכוונה תחילה או שאכן נכשל ביירוט כלי הטייס? וכמו כן, האם סוריה פספסה בגדול או שאין ביכולתה להגן על השמיים שלה מול כלי הטייס הישראלים?



כך או כך נדמה שאסד בוחר בהתנהלותו להעביר מסר לפיקוד הצפון. אני כאן, ואין לי שום כוונה ללכת מפה בקרוב. ובנוסף הוא משדר, קחו בחשבון ישראלים יקרים, שבפעם הבאה שתבחרו להעניש אותי על זליגות של מורדים המנסים להפיל אותי, לא אבליג יותר. בכך בעצם מסיים אסד את סבב השיחות הראשון בעידן המודרני בין ישראל לסוריה. הפעם שני טילים חלפו ליד, מי יודע מה יקרה בפעם הבאה.