למרות מקרי זליגת האש מסוריה, אפשר לומר כי המתיחות הנוכחית ברמת הגולן מתפוגגת. לכן קשה בשלב זה לקבוע בפסקנות אם יש שינוי במדיניות משטרו של אסד כלפי הפעילות הצבאית של ישראל, אבל דבר אחד ברור: שיגור שני טילי קרקע-אוויר מדגם אס-200 לא היה מקרי. צבא סוריה פרסם על כך הודעה רשמית. זו הייתה הפעם השנייה בלבד - מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני חמש שנים וחצי - שצבא אסד מגיב על פעילות צבאית של ישראל בשטחה של סוריה.



זאת, אף על פי שזה כמה שנים, כפי שגם הודה ראש הממשלה, חיל האוויר פועל באין מפריע בשטחה של סוריה, תחת הפרת ריבונותה והפרת הסכם הפרדת הכוחות בין שתי המדינות שנחתם ב־1974 לאחר מלחמת יום הכיפורים. עד אתמול צבא סוריה לא הגיב. הפעם הוא הגיב באופן חמור יחסית, וזה אף גובה בהודעה רשמית של נטילת אחריות. ברור כי הירי נועד לאותת לישראל שזה לא היה ירי מקרי ביוזמת מפקד זוטר של סוללת טילים - אלא בהוראה מגבוה של הפיקוד העליון.



ביטחונו העצמי של אס התגבר



התקרית יכולה להצביע על ביטחונו העצמי ההולך וגובר של צבא אסד שמצליח, בסיוע רוסי בראש ובראשונה, להרחיב את שליטתו בסוריה ולבסס את משטרו תוך היחלשותם של גורמי האופוזיציה ותחילת הסוף של דאעש. כל זאת על רקע ההסכם הרוסי-אמריקאי להפסקת אש, שהחל אמש וככל הנראה מחזיק מעמד.


ישראל מצדה - בדילמה. היא אינה רוצה לחמם את הגבול ולהישאב למערבולת מלחמת האזרחים. אך היא גם צריכה לשמור על אמינותה והרתעתה. אתמול הועברו מסרים ברוח זו למשטר אסד, באמצעות ערוץ התיאום הצבאי בין ישראל לרוסיה.



אם ה"זליגות" ימשכו ואם צבא אסד יחזור לשגר טילים לעבר ישראל, הרי הסיכויים להסלמה ולהידרדרות לאלימות, גם בגבול השקט יחסית של רמת הגולן, גוברים. זאת, אף שלמרבית הצדדים - ישראל, משטר אסד, רוסיה, וחלק מארגוני המורדים - אין עניין בחימום הגבול ובעימות צבאי.