כדאי לממשלת ישראל להתעורר, התבטאותו של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בגנות מדיניות ההתנחלות של ישראל היא רק ספתח למפגן של גינויים נגד ההתנחלויות שיהדהדו בקרוב באולם מליאת עצרת האו"ם. ואם דברים אלו עוררו תגובות של מחאה וזעם בישראל, צריך להתחיל לחפש ולמצוא ביטויי מחאה וזעם בוטים וחריפים הרבה יותר לתוכן הנאומים שצפויים להישמע מעל דוכן אולם מליאת האו"ם במסגרת ה'ויכוח הכללי' הפותח את עצרת האו"ם השנתית ה-71 בשבוע הבא.



אם הצהרת המזכ"ל ש"ההתנחלויות הן מכשול לשלום" הרגיזה - הדברים שיישמעו בגנות ההתנחלויות בנאומיהם של ראשי ארצות חברות, ראשי ממשלות ושרי חוץ באולם המליאה יהיו חריפים פי כמה וירתיחו את דמם של בכירים בירושלים.



הקביעה שההתנחלויות אינן חוקיות היא המדיניות המקובלת בעולם


ראשית, אין צורך להתרגש מדי ולקחת ללב את דברי באן קי-מון. הוא על סף סיום כהונתו ופורש מתפקידו כמזכ"ל בסוף השנה. להופעותיו כבר אין אותה תהודה והשפעה שהיו להן . שנית, המזכ"ל בעצם לא חרג מהמדיניות המקובלת במועצת הביטחון, באו"ם ובקהילה הבינלאומית הקובעת שההתנחלויות הן הפרה של החוק הבינלאומי. מאז ממשל הנשיא רייגן, כל ממשל אמריקאי אישר שההתנחלויות הן בניגוד לחוק הבינלאומי.



אבל בכל פעם שעולה במועצת הביטחון יוזמה להחלטה נגד ההתנחלויות, ארצות הברית מסכלת את ההחלטה. התבטאות המזכ"ל נגד הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנכללת בסרטון "הטיהור האתני" שהיא "לא מקובלת ושערורייתית" גם היא תחזור, תישמע ותהדהד בקול רם בנאומים שיינשאו במליאת העצרת בשבוע הבא.



 


בשיחות עם שגרירים ודיפלומטים בניו יורק כבר נשמעו תגובות קשות נגד דברי ראש הממשלה, שאמר כי מי שמתנגדים להרחבת ההתנחלויות תומכים בטיהור אתני. גם נציגי ארצות חברות המזוהות כאוהדות לישראל הגיבו באופן בוטה נגד השוואת התנגדות להתנחלויות כאל טיהור אתני. המושג "טיהור אתני" מעורר באו"ם רגשות לא נוחים וזיכרונות מציקים. יתכן כי ההתבטאות של ראש הממשלה נתניהו אף תניב יוזמה מצד קבוצת מדינות להחלטה מיוחדת שתועלה להצבעה במליאת הערצת ושתגנה את השימוש שעשה ראש הממשלה במונח.