1. בליל שלישי, כשאושפז הנשיא לשעבר, שמעון פרס, התחילו, באופן טבעי וצפוי, להסתובב הודעות וואטסאפ המבכות את מותו בטרם עת - בטרם עת. באחת מהן הוא אף כונה "זצ"ל", כלומר – זכר צדיק לברכה.



"חייבים לו תודה על המפעל האדיר", שמעון פרס. צילום: פלאש 90
"חייבים לו תודה על המפעל האדיר", שמעון פרס. צילום: פלאש 90



אומר זאת בעדינות: בקרב ציבור רחב מאוד בעם - פרס לא היה צדיק, אבל ראוי להזכיר את צדקותיו. בימים שאורי אריאל היה חבר כנסת פשוט, כיהנתי כדוברת שלו. בכל פעם שעלה לנאום במליאת הכנסת בנוכחות פרס, הוא היה נהנה "להטריל" אותו בהזכירו את זכויותיו הענפות והזכורות לטוב בהתיישבות ביהודה ושומרון. כשכיהן פרס כשר הביטחון, הוקמו ההתנחלויות הראשונות, או כמו שהוא ציין בכנסת ב 1975: "הוויכוח המתנהל היום איננו ויכוח על עצם הצורך בהתיישבות, ואפילו לא על המפה ועל הממדים של ההתיישבות, אלא על סדרי עריכתה... אני כשלעצמי אינני מודע לשום עיקרון שקבע מניעת זכות התנחלות ביהודה ושומרון". ב -76 פרס אף טען: "צריך לדאוג לכך שבחמש השנים הבאות תוכפל האוכלוסייה היהודית מעבר לקו הירוק. אלה שסבורים שהתיישבות כזאת תדחה את השלום, טועים". אנחנו מודים לך, שמעון פרס, על המפעל האדיר הזה, שעזרת להניע.




דין יהודי כדין ערבי? לא בישראל




2. בתחילת השבוע שעבר, נאם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מול סטודנטים באוניברסיטת אריאל. אחת מהשאלות שנשאל עסקה בפינוי עמונה. השר ענה נחרצות: "יש פסק דין חלוט של בית המשפט ולכן אין שום סיכוי להשאיר את עמונה כפי שהיא בנויה היום. רוב הבתים בנויים על קרקע פלסטינית. אבל כל אותם כללים שחלים על עמונה חלים גם על מקומות אחרים. לא יכול להיות שחלק מהחברה הישראלית וגם הקהילה הבינלאומית, שמדברים על מדינת חוק, יכבדו רק פסקי דין נגד מתיישבים יהודים, וכשמדובר בפולשים פלסטינים כולם נעמדים על רגליהם האחוריות. דין עמונה הוא כדין הפולשים לסוסיא. לא יהיה דין אחר בין יהודים לפלסטינים. אנחנו מדינת חוק נכבד החלטת בית המשפט גם לכיוון הזה וגם לאחר".



באיזשהו מקום זה מרגיע לדעת שאנחנו מדינת חוק, ושכולם שווים בפניו, ואם מישהו פולש לקרקע לא לו ובונה עליה בית, הוא יפונה ממנה. יש רק כשל אחד בסיפור היפה הזה. הוא לא נכון. כשערבי פולש לקרקע, כמו במקרה של שבט נווג'עה בסוסיא הערבית למשל, בצלם, תעיו"ש, המנהל האזרחי ובג"צ מתייצבים לצידו במאבקו הצודק. עמותות השמאל מגייסות דעת קהל עולמית, מפיצות שקרים וקוראות לדגל אפילו את מחלקת המדינה האמריקאית, על מנת שתלחץ על ישראל לבל תעז לגעת בכנף אוהל קדוש באדמה אליה פלשו הערבים, כחלק מתוכנית פיאד להשתלט על שטחי C ולמנוע רצף טריטוריאלי יהודי ביהודה ושומרון. בית המשפט, לעומת זאת, ייתן למדינה עוד ועוד ארכות על מנת שתואיל ותענה מדוע אין היא אוכפת את החוק. בינתיים ימשיכו הערבים לבנות, והשמש לזרוח, והשיטה לפרוח והשוחט לשחוט את מה שנותר מהציונות ומהצדק.



אדמות היישוב סוסיא
אדמות היישוב סוסיא



ביקום מקביל, כשיהודי פולש לקרקע (ואני בכוונה משתמשת באותו פועל למרות שבדרך כלל לא זאת המציאות. בדרך כלל מדובר באדמות סקר, או בשטח שהובטח לו שהוא בהליכי הסדרה. אני לא מכירה מקרה אחד שיהודי פלש ביודעין לקרקע של ערבי ושבעלותו של האחרון מוכחת.) באים ארגוני השמאל (שלום עכשיו, יש דין, שומרי משפט, תבחרו אתם), ועותרים לבית המשפט בטענה כי על היהודים לפנות את השטח. גם אם אין בעלים לקרקע, גם אם מדובר מצילום אויר מטושטש מלפני חמישים שנה, גם אם רוב השטח הוא בבעלות המדינה וניתן בנקל להסדיר את השטח בפיצוי הולם לערבי, לו היה אחד כזה, בית המשפט יקשיב רוב קשב לטענות העמותות המייצגות אדם שאינו קיים, ויפסקו ויחליטו ויחלטו פסק דין שאין עליו עוררין: יש לגרש את היהודים.



אז שר הביטחון אמר שכולם שווים בפני החוק ושדין סוסיא הערבית כדין עמונה? אז הוא אמר. יתכן והוא באמת מאמין בזה, ואם הוא לא יכול להציל את עמונה, אז לפחות שייאכף החוק בנוגע לבניה בלתי חוקית פלסטינית. רק מה, כשהוא סירב להיכנע ללחץ המעצמות ולקבע את שבא נווג'עה במקום אליו פלש, אלא רצה להעתיק אותו לגבעה אחרת, צמודת דופן לשטח B, נטל נתניהו את הסמכות להחליט בכל הנוגע להריסת בתים בלתי חוקיים פלסטינים בשטחי C מליברמן, וניכס סמכות זו לעצמו.



אז ליברמן אומר שדין עמונה כדין סוסיא? הצהרת כוונות ראויה, רק שסוסיא לא בסמכותו. סמכותו של ליברמן להפעיל את המנהל האזרחי האמון על שמירת החוק ביהודה ושומרון ולפיכך גם על בניה בלתי חוקית יהודית וערבית, מוגבלת כעת ליהודים בלבד. מקסימום דין עמונה כדין נתיב האבות. מישהו אמר טיהור אתני?




ישראלים, צאו להצביע!



3. לאחר הראיון השערורייתי שערכה יונית לוי עם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, בה זכתה זו לראיון אוהד שכולו הרמות להנחתה, ולזמן מסך בלתי מוגבל, בשיא הפריים-טיים בו יכלה לדבר ישירות עם שלוש מאות אלף בעלי זכות הבחירה החיים בישראל ללא ניסיון או אפילו שבב של מראית עין כאילו מתכוונת מנחת חדשות ערוץ 2 לספק את אותו שירות תעמולת בחירות גם ליריבה, התחרפנתי טוטלית.



זה כל כך לא אתי, וכל כך אופייני לחדשות ערוץ 2 להתערב התערבות כה גסה בפוליטיקה בחוסר יושרה ויושר. כמה ימים לאחר מכן, כשהתמוטטה קלינטון, הביעה יונית "דאגה" (כך במקור). טראמפ, מבחינתה ומבחינת המערכת של הערוץ הנצפה ביותר בישראל אינו קיים, אינו רלוונטי ואינו ראוי להתייחסות, למרות הסקרים המראים בדיוק את ההפך.



קלינטון עוזבת את בית בתה צ'לסי לאחר שחשה ברע. צילום: רויטרס
קלינטון עוזבת את בית בתה צ'לסי לאחר שחשה ברע. צילום: רויטרס



רוב בעלי זכות הבחירה בארץ נוטים ימינה, אבל רובם מעולם לא טרח להצביע. כנראה שעצם העובדה שעלו לארץ נתנה להם פטור מנטאלי מהחובה האזרחית הזאת. והחובה האזרחית הזאת אינה לארצות הברית, אלא לישראל. בחירת נשיא אמריקאי אוהד חשובה מאוד לאיך תראה המדינה שלנו, לצערי, תשאלו את ראש הממשלה שלנו.



בשנת 2000, ג׳ורג׳ בוש זכה בנשיאות מול אל גור בזכות 537 קולות בדרום פלורידה. 537 קולות. זה היה הפער הזעום שבזכותו זכה בכס הנשיאות. באותן בחירות, למעלה מ-1200 ישראלים מדרום פלורידה הצביעו כאן בארץ עבור בוש. אם הישראלים האלה היו נשארים בבית - בוש היה מפסיד.



אז כל הצעירים בעלי אזרחות אמריקאית שנולדו כאן, או שעלו בגיל צעיר מאוד: אני יודעת, לא חשבתם אפילו להצביע. אז תחשבו שוב. כל מה שאתם צריכים לעשות בשבועיים הקרובים הוא להירשם לבחירות ארה"ב באינטרנט, לפני שההרשמה נסגרת. מי שלא ירשם – לא יוכל להצביע. תחשבו על זה כמו על מילואים, רק בלי המדים, הזיעה והחלבה.