עשרים וחמישה חברי כנסת מהליכוד, ובהם תשעה שרים, חתמו על עצומה הקוראת לראש הממשלה לחוקק מיד את "חוק ההסדרה", שימנע, כך הם מקווים, את הריסת היישוב עמונה ועשרות בתים נוספים ביישובים אחרים ביהודה ובשומרון. חוק ההסדרה עצמו הגיוני, ראוי ועולה בקנה אחד עם חוקי המקרקעין הנהוגים במדינת ישראל. מקרקעין מופקעים במדינת ישראל לצורכי ציבור שונים כגון תכנון ובנייה עירוניים וכפריים (בידי ועדות תכנון ובנייה) להקמת מבני ציבור, גנים, מתקני נופש וספורט, כבישים, מתקני חברת חשמל ושמורות טבע. בכל המקרים הללו החוק קובע פיצוי ראוי לבעלי הקרקע המופקעת. מאות משפחות מחזיקות בשטרי בעלות כשרים על קרקעות בכרמל, למשל, שהוכרזו שמורת טבע. הקרקע אפילו לא הופקעה מידיהן, ולכן אינן זכאיות לפיצוי, אך אין הן יכולות להשתמש בקרקע כל שימוש שהוא, כי כך קבעו "צורכי הציבור".
 
מה אומר חוק ההסדרה? אם הוקם יישוב מוסדר על קרקע, אשר בספרי המקרקעין של יהודה ושומרון רשומה על שמו של פלוני, יופקעו הקרקעות ובעליהן יהיו זכאים לקבל מהמדינה קרקע בשווי זהה או גדול משווי הקרקע המקורית ובקרבת מקום מגוריהם, בנוסף על 50% פיצוי כספי משווי הקרקע. אם כן, מה לא צודק וראוי כאן? להקמת העיר כרמיאל בגליל הופקעו שטחים נרחבים מערביי הכפרים הסמוכים, מכיוון שמדינת ישראל החליטה להקים שם לפני כ־50 שנה עיר יהודית שתקטע את רצף ההתיישבות הערבית בגליל. לא שמעתי כי ח"כ בני בגין קרא לכך "גזל", אף שהערבים התנגדו ומתנגדים עד היום להפקעה זו ודומות לה ומוחים מדי שנה ב"יום האדמה" על כך.
 
אבל לא לסנגר על חוק ההסדרה באתי היום, אלא לקטרג על חברי הכנסת והשרים מן הליכוד. בנוהג שבעולם, אזרחים חותמים על עצומות כדי להניע את הממשלה לפעולות מסוימות, אולם לא שמעתי על עצומות שעליהן חותמים חברי הממשלה והמחוקקים. כי הרי הם הממשלה. בידיהם מסר הציבור את כוח ההחלטה לא כדי שינסו להצטייר יפים, צודקים, נאבקים - אלא כדי שיעשו. לא כדי שידברו. לחברי הכנסת ניתנו, בלידתם, ידיים ואצבעות לא רק כדי לחתום על עצומות, אלא - ובכוחו של הבוחר - כדי להצביע. ראש הממשלה נתניהו יודע יפה נפש בהמתו. הוא מכיר את כל הגיבורים הללו לפנַי ולפנים. הוא יודע כי יש רק דבר אחד היקר ללבם יותר מארץ ישראל והיישובים היהודיים שבה, והוא שלטון הליכוד. אותו לא יסכנו. יחתמו, יצהירו הצהרות מתלהמות - אבל את המעשה הפשוט היכול להכריע את המהלך לא יעשו. כי הוא עלול לסכן את הקדוש מכל: את שלטון הליכוד.

נתניהו יודע שהח"כים לא יסכנו את שלטון הליכוד. צילום: רויטרס

 

חברי הכנסת נאמני ארץ ישראל צריכים להודיע לנתניהו כי יצביעו נגד תקציב המדינה אם לא ימנע לאלתר את חורבן עמונה. הכוח בידו. נתניהו מבין יפה את השפה הזאת. רק אז יימצא הפתרון, בחוק ההסדרה או בדרך אחרת. אבל כיוון שאינם גיבורים, הם חותמים על עצומות. כך, הם מקווים, למצער, להיראות יפה בעיני בוחריהם. דומה כי החותמים בטוחים שתומכיהם מטומטמים. עובדה, זה הצליח להם בנסיגה מסיני, בעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון, ובמגרון. למה שייכשלו בעמונה?