1. קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב גרמה לזעזוע, שחלף אחרי שכוחות החילוץ הצליחו, בתום עבודה מאומצת והשקעה עצומה, למצוא את גופות הפועלים מתחת לערימות העפר, האבנים, הברזלים, העצים ושאר הדרעק שקבר את הפועלים מתחת. היזמים, האדריכלים, המהנדסים, הקבלנים ושאר הקודקודים שאחראים על המבנה הקורס לא נעצרו, לא נחקרו ולא הריחו ליזול באבו כביר.



לאנשי פיקוד העורף, מכבי האש, מד"א ויחידת החילוץ היווה האירוע הזדמנות נפלאה להתאמן בחי על אירוע רב-נפגעים שהצריך תפקוד מהיר בזמן אמת של סגירת זירה גדולה, חילוץ, פינוי, הפעלת כלים כבדים, כלבים, עבודת כפיים, שימוש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים ועבודה סביב השעון יומם ולילה, כדי לנסות להציל חיים.



בעוד המחלצים עובדים, לעתים בסכנת נפשות, על מנת לחלץ את הנפגעים, בטווח יריקה משם - בעיר הקודש בני ברק, בישיבת “כיסא רחמים", נשא דברים הרב מאיר מאזוז, מבכירי הרבנים הספרדים במגזר החרדי, והסביר לקהל חסידיו ששתו את דבריו בצמא: “ראשי הממשלה צריכים להבין: השבת לא תמחול", אמר הרב בהתייחסו לאסון הקריסה, “מה שקרה השבוע - אף פעם לא קרה דבר כזה. בניין, יש מהנדסים, יש פקחים. עשרות אנשים קבורים מתחת לאדמה. הכל בא כיוון שמזלזלים בשבת. בשבת יש ברכה. לברוח מהשבת - זו הטעות הכי גדולה בעולם". הרב הדגול גם ייחס לחילול השבת את הפיצוץ של הלוויין הישראלי, עמוס 6.



הכתב לענייני חרדים יקי אדמקר, שפרסם את דברי הרב הגאון, מספר שהרב מרבה לשלב בדרשותיו חידודי לשון וראשי תיבות שקונים את לב הקהל שלו. מי שהשם מאיר מאזוז מצלצל לו מוכר, ישמח להיזכר שמדובר בתחליף שמצא הפוליטיקאי אלי ישי למרן עובדיה יוסף, ובברכתו הוא רץ לבחירות מול ש"ס וחטף בומבה בראש. השידוך עם מאזוז לא הביא לישי את ההמונים, הוא לא עבר את אחוז החסימה ונשאר בחוץ עם חובות אדירים.




2. אחת התופעות שרבנים בורחים מהן כמו מאש ולא מוצאים להן מיני הסברים מפולפלים היא הכמות העצומה של מעשי האונס והתקיפות הפדופיליות שלא מעט מהם נעשים על ידי “צדיקים מהמגזר".



במקרים האלה, “יציאות" כמו אי שמירת שבת, אי שמירת כשרות, אי שמירת צניעות - אינן תופסות. בשקט, בחדרי חדרים, מדברים על הנושא ומנסים להשתיקו, כדי שחס וחלילה לא יצא שם רע לקהילה, למשפחת העבריין ולמשפחת הקורבנות. עבירות מהסוג הזה עלולות להזיק לשידוך של בני המשפחה, לחרם ולשאר מרעין בישין.



המקרה האחרון במגזר היה של צעיר שמעצרו הוארך ביום שני בבית משפט השלום בירושלים והוגשה נגדו הצהרת תובע. אחת האחייניות של החשוד דיברה עם אחיינה, ואז התגלה לכל בני המשפחה שקרוב משפחתם ביצע עבירות מין קשות, בהן אונס ומעשי סדום, בארבע מאחייניותיו ובאחיין נוסף - מאז היו בני 6. בחקירתו הוא קשר את עצמו למיוחס לו.



ובינתיים, במגזר החילוני היה שבוע ארוך ומלא ידיעות שעיסוקן במעשי אונס, סדום, פדופיליה ומעשים מגונים. השבוע, אחרי שנתיים של חקירה, הוחלט בפרקליטות להגיש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר של בית המשפט המחוזי בנצרת, השופט יצחק כהן, בגין מעשה מגונה והטרדה מינית של עובדת בית המשפט. בעניין תלונות אחרות נגדו חלה התיישנות. מיד לאחר חשיפת הפרשה והתחלת החקירה, הגיש כהן את התפטרותו.



השופט יצחק כהן. צילום: דוברות בית המשפט
השופט יצחק כהן. צילום: דוברות בית המשפט



ביום שלישי על הבוקר נפלה החלטה מרעישה בבית המשפט המחוזי בירושלים. אילן שמואל (54), ששימש בעבר נהג במשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הורשע באונס ובביצוע מעשים מגונים בשבע ילדות ונערות. המעשים החלו ב–1988 ונמשכו 20 שנה. שמואל כפר באשמה, מה שאילץ את המתלוננות להעיד בבית המשפט, דבר שגרם להן לחיות בסיוט מתמשך ולהזדקק לטיפולים פסיכולוגיים.



ובעיר הקודש תל אביב, יחידת התביעות של מרחב ירקון הכינה כתב אישום נגד אסף רז, מאמן כדור-עף מוכר, החשוד בניהול מערכת יחסים אסורה עם קטין בן 15 שאותו אימן לפני שנתיים. בעבר הוגשו תלונות נגד המאמן, אך הוא עזב את הקבוצות שבהן הורי חניכיו התלוננו נגדו, והתלונות נגנזו.



ועוד בשלישי, על הדרך נעצר צעיר נתנייתי החשוד בבעילת קטינה מתחת לגיל 14, ובתל אביב התלוננה צעירה בת 17 על שנאנסה על ידי דמות מוכרת בחוגי הסלברדרעקס.



אפשר להביא רשימה שאורכה כאורך הגלות על כל אותם אירועים, אבל זה עלול ליצור שם רע למדינת ישראל, שנחשבת למדינה מוסרית שבניה הם בני העם הנבחר ויש להם המון פרסי נובל והמון סטארטאפיסטים מוצלחים, ומי אנחנו שנקלקל את שמה הטוב של המדינה ותושביה? טפו טפו טפו.



נורא רציתי לשמוע את חוות דעת המומחה, הרב מאיר מאזוז, על דבריו האינפנטיליים בקשר למקרה הנורא של הקריסה ברמת החייל והתפוצצות העמוס 6, וגם להשחיל לו שאלה על התופעה הנוראה של תקיפות מיניות במגזר החרדי. עוזרו, עובדיה, השיב נחרצות שהרב אינו מתראיין לאמצעי התקשורת. כמה חבל. רציתי לומר לרב, העוסק במשחקי מילים וראשי תיבות, שבדקתי את הגימטריה שלו ויצאו דברים נוראים: מאיר מאזוז = 312 = מוסלמי סוני = סקס אנאלי = חרא נוזלי. געוואלד, ישמרני השם, זה לא אני אמרתי, זה הגימטריה.




3. קצב האירועים בשבוע האחרון היה מהיר, והכותרות התחלפו כל כמה שעות. כותרת שנשארה יומיים-שלושה נגעה בקריסה של הילרי קלינטון, בשיעול הנורא שמנע ממנה לסיים משפטים שהחלה והצריך אותה להתנצל, למצוץ סוכריות תוך כדי נאום ולבקש סליחה כשכל כמה שניות לגמה מים, מתוך תקווה שהשיעול ייפסק. באירוע לזכר אסון התאומים חלה הידרדרות במצבה הבריאותי, ומשיעולים וחרחורים היא עברה לרעידות וחוסר יכולת לעמוד יציבה על רגליה, מה שהצריך פינוי בהול שלה מהאירוע, כשהמצלמות קולטות אותה חסרת יציבות, ואלמלא עוזריה ואנשי הביטחון, הייתה נופלת על הרצפה.



חיפשתי לצורך תוכנית הרדיו שלי שיר שילווה את הסיפור של הילרי, שאגב אף רב עוד לא טען שבריאותה הרופפת היא בגלל חילול שבת. יואב חנני, שנחשב אלוף במציאת שירים לכל נושא, הביא לי תוך שניות שיר של דני סנדרסון, שאותו הקדשתי להילרי קלינטון עם איחולי הבראה כמובן. את השיר כתבו סנדרסון ומנחם זילברמן:



כואב לה קצת הראש
קשה לה להירדם
נאנחת עד שלוש
בעצב מתקדם
שוכבת, חושבת
מניין הישועה
היא חולה, היא חולה
רק אני אציל אותה

לקחה שני ויטמין
לקחה שני אקמול
בלעה שש אופטלגין
ניסתה כבר את הכל
בבית המרקחת
ישנו מדף על שמה
היא חולה, היא חולה
רק אני אציל אותה
בזרועותי תמצא את התרופה

פתחה ילקוט כזבים
לא העלתה חיוך
שמעה ת'גששים
הגיבה בדכדוך
שוכבת, חושבת
מניין הישועה
היא חולה היא חולה
רק אני אציל אותה
בזרועותי תמצא את התרופה

ארבעה עשר רופאים
ושבע אחיות
בדקו אותה מומחים
מכל הארצות
למדו באיטליה שנים של רפואה
ואני מנתניה
ויש לי ת'תשובה
היא חולה היא חולה



הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון. צילום: רויטרס




4. המצב הכלכלי המחורבן, שגורם להרבה התמרמרות בשכבות החלשות, יוצר גם בדיחות משעשעות, בעיקר בנושא הדיור. אחת מהן הועברה אלי על ידי מר ניסים פנדו מחולון, וזו לשונה: בחור יוצא עם בחורה והיא שואלת אותו “למה אתה לא גר אצל ההורים שלך כדי לחסוך כסף?". משיב לה הבחור: “אני לא גר אצל ההורים שלי כי הם עדיין גרים אצל ההורים שלהם".