לחץ על ישראל כאמצעי לשבירת הקיפאון בתהליך אינו קיים, לא כרעיון, לא כאיום ולא כיעד בסדר העדיפויות של הנשיא ברק אובמה. כך טוענים גורמים דיפלומטיים בניו יורק. להערכת הגורמים, שאחדים מהם מקיימים קשרי עבודה עם המשלחת האמריקאית, בפגישה הצפויה הערב בין הנשיא אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו אין שום כוונה מצד הנשיא ליצור רושם אפילו מרומז כי בדעתו להפעיל לחצים על ישראל במטרה לאכוף על ראש הממשלה יוזמה או מהלך במטרה לחדש את המו"מ.



"מדיניות של לחצים על ישראל בעת שהנשיא אובמה מתחיל לארוז מזוודות לקראת עזיבתו את הבית הלבן אינה באה בחשבון מבחינתו", אומרים גורמים בניו יורק.



היחסים בין שני המנהיגים טעונים והפגישה לא תבשר עידן של ידידות ואמון ביניהם. אבל הנשיא אובמה יגלה פנים של פיוס כלפי נתניהו. בעיני אובמה וחוג מקורביו הפנימי, לפגישה עם ראש ממשלת ישראל, המתקיימת פחות מחודשיים לפני יום הבחירות לנשיאות, גם אינטרס פוליטי פנימי. האיבה והמיאוס שאובמה חש כלפי המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הגיעו לאחרונה לשיאים. הנשיא גם מתכונן לגלות ולהגביר בשבועות הקרובים מעורבות פעילה ואינטנסיבית במטרה להבטיח את בחירתה של הילרי קלינטון.



מהלך, או אפילו התבטאות, שירמזו על כוונה מצד הבית הלבן להפעיל לחצים על ישראל יעוררו מורת רוח וכעס בקרב יהודים שברובם הגדול תומכים בקלינטון ולפי סקרים מעודכנים צפויים להצביע בעדה.



הדבר האחרון שאובמה מעוניין בו זה לעשות משהו בשנת בחירות שירגיז את היהודים, האוהדים המסורתיים של המפלגה הדמוקרטית. להערכת דיפלומטיים בניו יורק, גם ההשערות שבשבועות שבין למחרת יום הבחירות לפרישת הנשיא מהבית הלבן אובמה יזום דיון והצבעה במועצת הביטחון על הצעת החלטה שתתבע מהצדדים להתחיל לאלתר במו"מ ותכלול לוח זמנים לתוצאות מעשיות - גם השערות אלה יתגלו כמופרכות. אם הילרי קלינטון תנצח ותיבחר כנשיאה, אובמה לא ירצה שהיא תתחיל את כהונתה בצלו של מהלך אמריקאי אנטי ישראלי באו"ם שבקהילה היהודית יתפרש כסטירת לחי וכפיות טובה על תמיכתה בבחירת הילרי קלינטון.