לאחרונה אני שומע מפי אישים בכירים שאין שום סכנה קיומית לישראל. זה מבהיל אותי. בין אלה שהצהירו כך היה ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו. בצילומי טלוויזיה סמוך לפרישתו הוא הצהיר שאין על ישראל איום קיומי מבחוץ, ופחד טמיר מעט חלחל בלבי לשמע ההצהרה הזאת. פרדו המשיך לדבר על איומים אחרים, גדולים יותר לדעתו, איומים פנימיים הנובעים משסעים בחברה.



אכן כבר בשנים הראשונות למדינה נשמעה הקריאה לשמור על אחדות כי המחלוקת היא אסון, וזה נכון. אין ספק שצריך לעסוק בקידום אחדותנו וליכודנו, וכן בלימודי ליבה ושפות זרות ואף בצביעת חזיתות הבתים, אבל מה לעשות שאותי מחרידה דווקא הקביעה של ראש המוסד ושל בכירי ביטחון אחרים, כגון אהוד ברק, שהסביר לעולם בימים אלה במאמר שאין סכנה קיומית המאיימת על ישראל? מדוע האנשים האלה מבהילים אותי ככה?



אני מניח שהם מודעים לסודות ביטחוניים שאיני מכיר. אולי סוד כזה הוא שכל מנהיגי ערב ואיראן הם בעצם סוכנים נאמנים ואמינים של המוסד. אופס, אולי גיליתי בכתיבה דמיונית פרועה עובדה אמיתית וחשפתי סודות ביטחוניים. זאת לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. לאחרונה עסקתי הרבה בספרות מדע בדיוני ובאסימוב, ועלה שמו של סופר מדע בדיוני שסוכני הביון האמריקאי הגיעו אליו בבהלה, כי הוא כתב סיפור ובו תוארה די במדויק פצצת אטום, בתקופה שבה היה קיומה סוד מסווג חמור. כשהם גילו שמדובר רק בסופר ובקוראי מדע בדיוני, הם הניחו לנושא.



אולי מי שהחליט שאין סכנה קיומית מרחפת על ישראל - סומך על נשק אדיר שיש לנו. גם אני מקווה שיש כזה, והרבה. אף פעם לא יספיק לי. אבל אסור לשכוח שישראל היא המדינה היחידה בעולם, שיש עליה איום השמדה. זה לא רק רעיון לעתיד לבוא, שבו כאשר יהודי יסתתר מאחורי אבן או עץ, האבן והעץ עצמם יגלו למשמידים החרוצים שיהודי מסתתר מאחוריהם ויקראו לבוא להרוג אותו.



גם את קו מז'ינו הצליחו לחדור


מדובר בתוכניות פעולה מעשיות עכשוויות איך להשמיד אותנו, בתקציבי ענק המופנים למימוש תוכניות ההשמדה האלה ובחינוך שלא להיכנע גם כאשר נדמה שאין סיכוי, ולהמשיך ללחום למען חיסול ישראל. זה מספיק כדי להבין שיש על ישראל סכנה קיומית.



צרפת הייתה בטוחה שהיא אינה בסכנה קיומית בתקופת מלחמת העולם השנייה. ככה דיברו מנהיגיה והגנרלים שלה. מנקודת מבטם, הם ידעו שיש לצרפת קו הגנה בלתי חדיר - קו מז'ינו. אבל היטלר בכל זאת רצה לכבוש את צרפת, והצליח לעשות זאת בזמן קצר. הגנרלים שאמרו שצרפת אינה בסכנה קיומית נמצאו עכשיו בעצמם בסכנה קיומית, או שיתפו פעולה עם הנאצים.



רבים מיהודי ורשה היו בטוחים שהם אינם בסכנה קיומית. רווחה בוורשה ההנחה ההגיונית שבמזרח הנאצים אמנם משמידים את היהודים, אבל בוורשה, עיר גדולה באירופה, הם לא יעלו על דעתם לעשות זאת.



אפילו באותן עיירות קטנות במזרח אירופה שבהן הושמדו היהודים היו מי שניתחו לעצמם את המצב והגיעו למסקנה שהם עצמם אינם בסכנה קיומית. תמיד נגע ללבי סיפורה התמים של עיירה יהודית נידחת, לָאחְוָוה שמה, שיהודיה לא דאגו, כיוון שהייתה להם מסורת שלאחווה היא עיירה שלא רואה אף פעם טובה גדולה, אבל גם לא תדע אסון גדול. היהודים הושמדו (לאחר מרד, לא ידוע מספיק).



נחמד לעודד את תושבי ישראל ולהרגיע אותם שישראל אינה בסכנה קיומית. רע לפחד, ואני לא פוחד ואפילו נהנה מהחיים, ומאמין שנצליח להתגונן. עם זאת, עדיף שנזכור ונאמר את האמת.