"בשביל מה זה טוב?", רתח מנהיג יהודי בניו יורק בשיחה טלפונית. מלים דומות ברמות שונות של כעס ותימהון נשמעו בתגובות של בכירים יהודים לפגישות שהתקיימו בניו יורק בין ראש הממשלה לדונלד טראמפ ולפגישה שאמורה להתקיים בינו לבין הילרי קלינטון. הרי ברור מראש שהיחידי שיצא ברווח וכמנצח מפגישה עם נתניהו הוא טראמפ. יהודי ארה"ב לא רק מתנגדים לו, אלא אזכור שמו בלבד מעורר בהם גועל נפש והתרחיש שהוא עוד עלול להיבחר לנשיא מעביר צמרמורת בגוום.



אחד ממנהיגי הקהילה היהודית אמר כי נעשתה פניה לנתניהו וביקשו ממנו לא להיפגש עם טראמפ. "איך זה שבסביבת נתניהו לא חשבו לרגע מה יהודים יאמרו ואיך יגיבו על פגישה בין ראש הממשלה עם טראמפ?, תמה הבכיר היהודי שמזוהה עם מחנה הימין בקהילה. "הפגישה הזאת היא סטירת לחי לקהילה".



בניו יורק שהו בשבוע שעבר לרגלי עצרת האו"ם השנתית עשרות מנהיגים עולמיים וראשי מדינות וממשלות. להוציא את נשיא מצרים אל-סיסי שחיפש קצת תשומת לב ונפגש עם המועמדים, שמרו כולם באופן מוקפד שלא להתערב בבחירות. "אחדים מהם דווקא רצו להיפגש עם קלינטון", הסביר שגריר מערבי בשיחה. "אבל הרעיון שמטעמי נימוס ואיזון יהיו צריכים להיפגש עם טראמפ שאותו הם רואים כאיום על העולם החופשי עורר בהם חלחלה".



רצו להיפגש אתה, אבל מטעמי נימוס ויתרו. קלינטון. צילום: רויטרס
רצו להיפגש אתה, אבל מטעמי נימוס ויתרו. קלינטון. צילום: רויטרס



אבל בנימין נתניהו, שבמרחק מאה יארדים מהבית הלבן נשא במושב משותף של בתי הקונגרס נאום ביקורתי בוטה נגד הנשיא אובמה, לא יכול היה להתאפק שלא להפגין נוכחות במערכת הבחירות ובאופן שרק ובלבד המועמד הרפובליקני יצא מרוצה וכל תאוותו בידו. נתניהו כבר נכווה ברותחין בעקבות התערבות במירוץ לנשיאות כאשר בבחירות 2012 נחשף כתומך במועמד הרפובליקני מיט רומני שהובס על ידי ברק אובמה. אבל בשביל מהלך שיוסיף משקל נוצה לאגו שלו כמנהיג מוערך מחוץ לגבולות ישראל נתניהו הסתכן בהליכה לקראת דונלד טראמפ.



היו ראשי ממשלות בישראל שמעדו בהבעת אהדה למועמד בעונת בחירות בארה"ב. אבל אז ואף פעם לא היה מועמד הזוי, גזען, שקרן כרוני אהוד ורצוי על כל גורם אנטישמי בארה"ב, כמו דונלד טראמפ.



שיעור ההיגיון והיקף המחשבה תחילה שהושקעו בשתי הפגישות של ראש הממשלה עם קלינטון וטראמפ הם כל כך נמוכים שזה לא משנה ולא חשוב מה נאמר בפגישות האלה. גם ואפילו הפטרון של נתניהו, המיליארדר היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון שומר מרחק מטראמפ וכפי שפורסם איננו מתכונן להעניק סנט כתרומה לקמפיין של המועמד הרפובליקני.



כל ההבהרות וההסברים שלשכת ראש הממשלה תפיץ ותשווק במאמץ להצדקת הפגישה עם טראמפ לא יעזרו ולא יאפילו על האבסורד שבפגישות האלה.