בפרוס השנה החדשה, אם הייתי צריך לבחור מהו הנושא הבולט ביותר, המזעזע ביותר, הבלתי נתפס בסיפור של האנושות בשנה החולפת - הייתי בלא היסוס מצביע על חאלב - העיר עצמה והעיר כמשל. דומני שבעולם לא מבינים, ואולי בכלל לא רוצים להבין, כי משהו חדש, משהו שיש בו רוע שטני, מתרחש בימים אלו. מהו? משטר אסד יחד עם הרוסים חדלו למעשה להילחם נגד המורדים. הם עברו להילחם נגד האזרחים. גם בעבר פגעו המטוסים באזרחים, ועוד איך, אך זה היה לפחות במסגרת של לחימה נגד המורדים.



עכשיו המטרה היא להרוס בחאלב המזרחית (הנתונה לשליטת המורדים) רובע אזרחי אחרי רובע אזרחי. דהיינו, מפציצים ללא הרף את הבתים, את השווקים, את בתי החולים, את המבנים הציבוריים, את תשתיות המים והחשמל. היעד הוא לגרום לאוכלוסייה לעזוב את הרובע. כלומר, טיהור אתני למהדרין. זה נעשה גם בערים אחרות כמו בחומס וחמה.



הרוסים עשו משהו דומה במלחמתם בצ'צ'נים, כאשר הפכו את הבירה גרוזני לעיי חורבות עם פגרי כלבים וחתולים. כאן, בחאלב, הטירוף השטני מגיע לשיא: המשטר רוצה להרוג כמה שיותר אזרחים מבני עמו ולהחריב כמה שיותר מנכסי עמו. קשה לי להיזכר במאה ה־20, ובוודאי במאה ה־21, ברצח כזה שמתבצע במלחמת אזרחים בתוך אותו עם. ואנחנו בעשור השני של המאה־21, המתהדרת בזכויות אדם, המתקוממת נגד כל מילה בלתי ראויה נגד נשים, הרוויה אלפי עמותות הנשבעות למלחמה בגזענות וברמיסת כבוד האדם.



והעולם הזה שותק. סליחה, הוא מדבר. הוא מכנה את מעשי הרוסים ברבריים, קורא לקרקע מטוסים, ומדבר ומדבר ולא עושה כלום. זה תו ההיכר של העולם המתקרא נאור. תקפו שיירה של האו"ם שנשאה ציוד לתושבי חאלב. הרוסים אמרו: לא אנחנו. הסורים אמרו: לא אנחנו. אז מה העולם עושה? מצייץ ולא עושה כלום. והרוצחים הרוסים והבשארים כל כך מבינים את זה. הפודלים ינבחו, וטייסות המטוסים ימשיכו בשלהן.



באים ואומרים: מה אתה רוצה שארצות הברית והמערב יעשו? אובמה לא ישלח חיילים אמריקאים ולא יתערב. הוא לא ישתגע. נכון. אבל לארצות הברית ולמערב יש עוצמה "רכה", ועוצמה זאת לא מופעלת. היכן הסנקציות הקשות? לא צריך בשביל זה את מועצת הביטחון. היכן הפעלת הארגונים האזרחיים בהפגנות, במחאות נגד כל מתקן רוסי? לא חסרים כלים של עוצמה "רכה". אבל כלום לא נעשה. איך נאמר: כאשר הרוע מתחיל להשתולל, והאנשים הטובים שותקים, אזי הרוע מנצח ומשתלט. זאת המציאות כעת. צריך להפנים זאת היטב.



ומהו הדבר המצחיק? האמריקאים אכן נלחמים בראש קואליציה עולמית נגד ארגון שנקרא דאעש. הם כבר מפציצים אותו יותר משנתיים. וזאת לדעתי המלחמה הכי מטופשת. הארגון אינו מהווה שום איום על ארצות הברית, לא פחות ולא יותר מכל ארגון טרור אחר, וחרף אכזריותו המוחצנת הוא דומה לתינוק מול השטניות של אסד והרוסים. אז ככה זה בעולמנו הנאור: יש שעיר לעזאזל לכל הצרות. שמו דאעש. הוא בסך הכל חלש ועליו ממטירים אש, בעוד על ענקי הרשעים ממטירים מילים. איך כבר אמרו: אוי לחלשים.