מבחן היחסים: על מה מדברים ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין? על מה הם מדווחים ומעדכנים אחד את השני? האם בשיחה האחרונה ביניהם שהתקיימה בשבוע שעבר פוטין "הסביר" לנתניהו מדוע רוסיה תמכה והצביעה בעד ההחלטה שאושרה באונסק"ו, לפיה לעם היהודי אין קשר היסטורי לכותל המערבי? פוטין, כידוע, שואף וחותר להעניק לרוסיה מעמד של מעצמה משפיעה ומובילה בזירה העולמית. אז איך זה, שבדרך למעמד כזה פוטין צירף את רוסיה לקבוצת המדינות שהצביעו בעד החלטה שהמופרכות שלה מביישת את האנטישמים לדורותיהם?



ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי התנצל על שארצו נמנעה מההצבעה באונסק"ו, מנכלי"ת אונסק'ו אירינה בוקובה מתביישת ומנסה לרכך את העיוות הנורא שבהחלטה, אבל ידידו של נתניהו ולדימיר פוטין, לא מתרגש ומרגיש מאוד בנוח עם תמיכת רוסיה בהחלטה אנטישמית.



ואולי בשיחה הטלפונית "הבהיר" נשיא רוסיה לראש ממשלת ישראל את הסיבה שבדיון הבלתי רשמי במועצת הביטחון על ההתנחלויות, שגרירו באו"ם וטילי צ'ורקין נשא את אחד הנאומים החריפים והבוטים נגד מדיניות ההתנחלויות של ישראל?



ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו. צילום: רויטרס



רוסיה היא מעצמה שנמצאת בבידוד בינלאומי ברמה ובהיקף שרק צפון קוריאה מתחרה בה, ופוטין הוא ראש מדינה מנודה שראשי מעצמות המערב נמנעים באופן מוצהר מכל מגע עמו. הנשיא הרוסי עצמו מודע היטב למוניטין המפוקפק שלו ולכן החליט כנראה שאין לו מה לעשות בעצרת השנתית של האו"ם בחודש שעבר וכי מוטב להיעדר מהאירוע העולמי שאליו הגיעו למעלה ממאה ראשי מדינות וממשלות.



ראש הממשלה, שמקיים עם פוטין יחסי ידידות, חושש ובצדק מיוזמת השלום הצרפתית במועצת הביטחון ופוחד כי ארצות הברית תטיל וטו לסיכול היוזמה, אבל גם לרוסיה זכות וטו במועצת הביטחון. השאלה שצריך לשאול היא מדוע ראש הממשלה איננו מנצל את יחסיו הטובים עם פוטין כדי לבקש ממנו שיורה לשגרירו באו"ם לסכל יוזמה נגד ישראל ע"י שימוש בזכות הווטו?



רוסיה שותפה ותומכת באופן אוטומטי בכל יוזמה ומהלך אנטי ישראל בזירת האו"ם, לא זכור מקרה בו רוסיה ניסתה לסכל או להשעות החלטות נגד ישראל. האם בשיחה עם ראש הממשלה פוטין הסביר את המניעים למדיניות האנטי ישראלית העקבית של רוסיה בזירת האו"ם?



אל לנו לשכוח כי המדינה הידידותית ביותר שיש לאיראן בעולם היא רוסיה. מבין שש המדינות החתומות על הסכם הגרעין (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) רוסיה מובילה את במאמצים ובמשאבים לשיקום מעמדה של איראן בעולם. כפיצוי למדיניות הפיוס כלפי איראן, נשיא ארצות הברית ברק אובמה העניק לישראל הסכם סיוע לעשור הבא בהיקף של 38 מיליארד דולרים. בביקורו הצפוי בישראל בחודש הבא, ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב ידון עם נתניהו על הידוק היחסים בין שתי המדינות, נותר רק לקוות כי אולי במסגרת תגמול זה רוסיה תחליש את תמיכתה באיראן, שלדברי נתניהו היא האויבת הגדולה והמסוכנת המאיימת על ישראל.