דיון סוער התנהל ביום חמישי האחרון בוועדת הכספים. על סדר היום הונחה רשימה של 76 עמותות שאותה התבקשו חברי הכנסת לאשר לצורך מתן זיכוי במס על תרומות. הדיון הסתיים אמנם באישורן של 75 עמותות, אך עם יוזמה של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ’ לחקיקה שעיקרה נועד לצמצם את פעילותה החופשית של החברה האזרחית ולהקשות על הגנתם של המיעוטים בישראל.



לפני כשנתיים וחצי התכנסה ועדה ציבורית שמטרתה הייתה לבחון את סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, ולהסדיר מחדש את כל הקשור במתן זיכוי מס לעמותות. גילוי נאות, אני הייתי חברה בוועדה זו. המלצות הוועדה התקבלו כלשונן על ידי שר האוצר דאז יאיר לפיד. הוועדה המליצה להרחיב את רשימת הפעילויות המהוות תבחינים להטבות מס ולהתאימה לזו המופיעה בחוק החברות. בצד ההרחבה שמרה הוועדה של שני קריטריונים הפוסלים עמותות מקבלת זיכוי במס.



האחד, פעילות הנוגדת את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. והשני, פעילות הפוגעת בביטחון הציבור והמדינה. בנוסף, קבעה הוועדה כי בדיקת בקשות של עמותות לצורך מתן זיכוי במס תבוצע באמצעות ועדה פנימית מקצועית ברשות המסים; ועדה שתכלול בנוסף לנציגיה גם נציגים ממשרד המשפטים ונציגי ציבור. חברי ועדת הכספים, כך הומלץ, יתבקשו לאשר את רשימת העמותות כמכלול ויוכלו לבקש דיון במקרים ספציפיים.



ח”כ סמוטריץ’ ביקש לקיים דיון בעניינו של ארגון אמנסטי על מנת להחריג אותו מקבלת זיכוי במס, זאת בטענה שהארגון פועל נגד מדינת ישראל וצה”ל. המוטיבציה הלאומנית של ח”כ סמוטריץ’ נחשפה עד מהרה: “האנאלפביתים שלכם תופסים מקומות באוניברסיטה, תראו לי ערבי אחד שעבר פסיכומטרי בכניסה לאקדמיה", הוא הטיח בחברי הכנסת הערבים. חשוב לציין שבקשת ההחרגה שלו זכתה לביקורת לא רק מנציגי האופוזיציה בוועדה, אלא אף מיו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, שסבר כי יש להימנע משיקולים פוליטיים. כאמור, הקריטריונים הנהוגים כיום מגנים היטב על האינטרסים של מדינת ישראל, ורשימת העמותות שאושרה והוגשה על ידי רשות המסים עמדה בכל הקריטריונים המקצועיים. ההחרגה שביקש ח”כ סמוטריץ’ נועדה אפוא לשמש אותו ככלי לניגוח פוליטי ולמימוש יחסו הגזעני כלפי ערביי ישראל, ובתוך כך כאמצעי להקשות על ארגונים הפועלים למען זכויות אדם ומבקרים את השלטון.



הטבת המס אושרה לבסוף לארגון אמנסטי לשנה בלבד. במהלך שנה זו צפוי ח"כ סמוטריץ' בגיבוי שרת המשפטים להוסיף תיקון לחוק מס הכנסה. בתיקון אמור להיכתב כי רק עמותות הפועלות לטובת  אזרחי ישראל ושאינן פועלות נגד מדינת ישראל בעולם יהיו זכאיות להטבת מס עבור התורמים של העמותה.



חברה אזרחית משגשגת ורבגונית הינה חלק מהותי מהמדינה הדמוקרטית המודרנית. היא מאפשרת לאזרחיה להשפיע על אורחות חייהם, להגביר את מעורבותם הציבורית, לפקח על השלטון ולבקרו וכן לקבל סיוע במקומות שהמדינה זנחה. ניסיונותיו של ח”כ סמוטריץ’ להצר את צעדיה ולהכפיפה לגחמות השלטון מהווים איום לא מבוטל על חירותה. יחד עם זאת, במקרה שלפנינו, יש מצב שהצעת החוק של ח”כ סמוטריץ’ תהפוך לחרב פיפיות. סעיף “טובת אזרחי ישראל” יכול לחסות בצלן של פרשנויות רבות שחופפות די בקלות את מטרותיהם של ארגונים כגון בצלם ושוברים שתיקה.