לאורך שנות המדינה, כך קובע העיתונאי וחוקר השׁוּ-שׁוּ ד"ר רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות", שימשו נבחרי ושליחי ציבור, דיפלומטים ואנשי ביטחון כסוכנים סובייטיים, כלומר כמרגלים מטעם שלטון האופל הקומוניסטי של ברית המועצות. כמה נתפסו ונשפטו. שמותיהם של אחרים מופיעים ברשימת הסוכנים המגויסים מכל העולם, שסיפק בזמנו לארצות הברית בכיר במודיעין הסובייטי. ייתכן שבמלחמה הקרה בין מזרח ומערב, לפני שנות דור, היה כל שליח קג"ב חייב להביא כמה שיותר קרקפות של סוכנים שצד על חגורתו. חלק מהשמות נרשמו כנראה להעצמת ההישג, בלי שה"סוכנים" ידעו בכלל שהם כאלה.



הגילוי, ובכלל חזרת המלחמה הקרה, מודה כתבנו לענייני הַאשׁ-הַאשׁ, הם השראה לפרנואידים בעלי דמיון כמוני, שחיים בסרט והוזים שהמגמה נמשכת. היום, שליט רוסיה, השואף לחדש את ברית המועצות, הפך לאימפרטור קפיטליסטי בשיטות בולשביסטיות, זוכה לפופולריות רבה בארצו ועושה מה שבראש שלו: מנטרל את כל יריביו ויורשיו האפשריים, משתק או משעבד את התקשורת, מעבֶּה את פמליית נרצעיו ושליחיו לדברים שהשתיקה יפה או כעורה להם, מחיה את המלחמה הקרה נגד ארצות הברית, אירופה המערבית ונאט"ו, ממלא כל חלל אסטרטגי שאובמה, שנזהר מלהיות שוטר העולם, ויתר עליו, ומתבוסס ומתבַּסס בו במלחמות דמים והרס.



עכשיו, הפעילו את דמיונכם ותארו לכם שיש אי שם על הגלובוס שליטים פרנואידים, השואבים השראה מהשליט הרוסי הכל יכול, חולמים על שלטון בלעדי כשלו ומנסים בכל דרך להגשים זאת. עכשיו, וזה לגמרי קולנועי, דמיינו שליט במדינה בדויה, קטנה אך חזקה, שמוחזקת בעיני העולם ככובשת השולטת בעם אחר ומסרבת להסדיר את ענייניה; שליט שסביבו יש רחש-בחש בלתי פוסק של חקירות וחשדות מכאן ועד להודעה חדשה, שהוא מצליח איכשהו להחליק מהן. דמו שהשליט הזה תוחב אצבע של "נא!" בעין נשיא המעצמה החזקה בעולם, וגם מחליט לשנות דרך ולשתף פעולה, כולל מודיעינית, עם יריבתה הגדולה של המעצמה התומכת שלו, רק כדי להמשיך לעצבן את נשיאה, והוא גורר את כל עמו למהפך הגלובלי הסהרורי והמסוכן הזה.



שינוי אסטרטגי בשביל לעצבן את אובמה. צילום: רויטרס
שינוי אסטרטגי בשביל לעצבן את אובמה. צילום: רויטרס



סרט גרוע?


לא. הכל דמיון ותעתוע. במציאות, למשל אצלנו (אף שמעולם לא שמענו מראש הממשלה מילת ביקורת על שליט רוסיה ומדיניותו וחרף הנסיעות הרבות ל"תיאומים" במוסקבה), הרי שמנהיגנו כידוע אחראי, נטול אובססיות ורציונלי מלקשור את עצמו ואותנו למעצמה כוחנית ורודנית, הפולשת למדינות שכנות ועושה עסקים גרעיניים ושותפויות צבאיות עם שונאינו המבקשים לכלותנו, מפציצה באכזריות את ערי סוריה ושומרת על מנהיגה, רוצח העם. הרי ברור שראש הממשלה למד לקח מכל מניפולציות העבר הקלוקלות של עצמו. ואיזה רווח מדיני, ביטחוני ואסטרטגי תביא חבירה לשליט כזה, שמציב על גבולנו (למרות התיאום האסטרטגי עמנו) מערכות טילים מתקדמות, שבוודאי ימנעו מחיל האוויר שלנו להשמיד שיירות חימוש של חיזבאללה בשטח סוריה? וחוץ מזה, הרי כל מעייני ראש הממשלה נתונים עכשיו לחיסול האיום הקיומי של תאגיד השידור, לא?



אה. סתם דמיון פרוע. לא היה כלום ולא יהיה כלום. מקסימום סרט גרוע.