מי שמקשיב לחדשות המשודרות בערוצי הטלוויזיה בארה"ב מיום שישי האחרון צריך לצבוט את עצמו כדי להיות בטוח שהוא אכן באמריקה – במעצמת העל שנחשבת מודל לחיקוי למשטר דמוקרטי, סמל לקדמה ומופת לחדשנות.  אם לשפוט על סמך ההיקף והתוכן המבהיל של הדיווחים וגל הפרשנויות השוטף את התקשורת האמריקאית על חידוש חקירת המיילים של קלינטון, נדמה לצופה התמים כי הוא נחת בטעות במדינה אפריקאית נחשלת או בארץ שהיא תחת משטר רודני או שמא הגיע למדינה נידחת, שקיבלה לא מכבר את עצמאותה.



פתאום, ימים ספורים לפני יום הבחירות, מתוודעים האמריקאים לעובדה העצובה כי שיאי הטירוף שאפיינו עד לאחרונה את המרוץ לנשיאות הם כאין וכאפס לעומת מחול השדים הבלתי מרוסן המשתולל כעת לנגד עיניהם. 



מי היה מאמין שדונלד טראמפ, שהפך את המרוץ למחזה עוועים, למפגן של וולגריות חולנית מתמשכת וחסרת תקדים בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב, יצליח להישמע פתאום הגיוני ורציני כשהוא מתייחס בכובד ראש, וכמובן עם שמחה לאיד, להודעה על חידוש חקירת התכתובת האלקטרונית של יריבתו הילרי קלינטון. עד פרסום חידוש החקירה, טראמפ לא החמיץ הזדמנות אחת לגדף, להעליב ולהשפיל את ראש ה-FBI. ולפתע - ג'יימס קומיי הפך לאליל חייו ולבן יקירו.



קומיי עבר על החוק


קומיי עשה מעשה נואל כשהודיע, דווקא עכשיו, ימים אחדים לפני הבחירות, על חידוש החקירה נגד קלינטון. זה חוסר אחריות ציבורית משווע להודיע על החקירה, כאשר 22 מיליון אזרחים כבר הצביעו במדינות אחדות. משפטנים שהתבטאו בראיונות שונים היו תמימי דעים כי ראש ה-FBI עבר על החוק, (חוק האטץ) - שאוסר על סוכני הבולשת להודיע על חקירות בסמוך ליום בחירות. אבל צריך לומר: לא התנהלותו של קומיי, שגויה ככל שתהיה, היא זו החשובה והמרכזית ערב בחירות שנחשבות לגורליות עבור עתידה של ארה"ב.



התערב בבחירות באופן לא חוקי, ג'יימס קומיי. צילום: רויטרס
התערב בבחירות באופן לא חוקי, ג'יימס קומיי. צילום: רויטרס



הלו, אמריקה, אנא ממך, התעוררי. ההכרעה ביום הבחירות הקרוב איננה על עתידו של ראש ה-FBI, ג'יימס קומיי, וגם לא על גורלו של אנתוני ווינר, סוטה מין ופדופיל מורשע, ואפילו לא על עתיד הקריירה של גרושתו, הומא אבדין, היועצת הקרובה של הילרי קלינטון. 



למען השם, יש לכם, בעלי זכות ההצבעה, עוד כמה ימים לחשוב. אנא מכם - אל תשכחו, אמריקה לא לבדה בעולם. בזירה הגלובלית מתחוללים כעת משברים בסדר גודל שלא זכור מאז תום מלחמת העולם השנייה. מלחמות פנימיות, סכסוכים מזוינים, שגרמו למותם של מאות אלפי בני אדם וממשיכים לגרום לסבל נוראי לאוכלוסיות ענק.



בעולם, ממש עכשיו, מחפשים עשרות מיליוני פליטים ועקורים מקלט. העוינות בין ארה"ב לרוסיה הגיעה, לדברי שגרירים ודיפלומטים במרכז האו"ם, להיקף המזכיר את שיאה של המלחמה הקרה ואף לאיום לפרוץ מלחמה בין שתי המעצמות. ללא מעורבות פעילה מצד ארה"ב - בהנהגת אישיות בעלת ניסיון וידע מדיניים - העולם ימשיך להידרדר.