מי שלא נזקקו לידיעה על חידוש חקירת תכתובת המיילים של הילרי קלינטון כדי לאשש את אהדתם לדונלד טראמפ ולצהול על החלטתם להצביע בעדו הם יהודים דתיים וחרדים תושבי ברוקלין וקווינס. משיחות שמנהלים אותם יהודים בבתי כנסת, מהתבטאויות בוויכוחים בקרב משתתפי השיעורים בדף היומי בבתי המדרש, מהערות שמחליפים יהודים ויהודיות בפגישות אקראיות בתורים הארוכים במרכולים הכשרים למהדרין, מהקשבה לדעות שמביעים דתיים תוך המתנה לרכבת התחתית הנוסעת בין שכונת בורו פארק החרדית בברוקלין למנהטן, מכל אלה עולים ומתבררים שיעורי אהדה גורפים לדונלד טראמפ והצהרות מחויבות להצביע בעדו.



"אם טראמפ מנצח, אני עושה קידוש גדול בבית הכנסת", אמר לי יהודי מכובד, תושב בורו פארק. "אין לי בכלל ספק שאני מצביע בעד טראמפ", הצהיר בגאווה רב ליטאי, מגיד שיעור ידוע. אישה שיצאה מתפילת יזכור בחג סוכות, הזכירה לחברותיה להצביע בעד טראמפ. אבל יש גם חריגים. "אל תדבר על זה", לחש לי עסקן קהילתי חרדי, "אבל הבנתי משיחה עם הרב שלי שהוא דווקא יצביע בעד קלינטון".



מה שעולה מהשיחות, זאת לא רק תמיכה בלתי מסויגת בטראמפ בקרב דתיים וחרדים, אלא סירוב עיקש אפילו להקשיב לטיעונים ולנימוקים נגד הצבעה למועמד הרפובליקני.



לא מאמינים לקלינטון


לא נעים להזכיר בנשימה אחת, אבל קיימים עוד גורמים שהצהירו כבר על תמיכתם הבלתי מסויגת בדונלד טראמפ והתחייבו להצביע בעדו. "כל הארגונים האנטישמיים בארה"ב, כולל הקו-קלוקס-קלאן וארגון פרו-נאצי ידוע אוהדים את טראמפ, תומכים בו ומעודדים אמריקאים להצביע בעדו", אמר בשיחה אברהם פוקסמן, שכיהן ארבעה עשורים כמנכ"ל הליגה נגד השמצה. "אני לא אומר שטראמפ הוא אנטישמי", הוא מסייג, "אבל במלים אחרות, יהודים דתיים, חרדים וחסידים, וארגונים אנטישמיים שותפים בתמיכתם באותו מועמד. יהודים שומרי מצוות, עטורי זקנים ופאות במעילים שחורים, יצביעו בעד אותו מועמד רפובליקני לנשיאות, שמובטחים לו קולותיהם של חברי קבוצות וגורמים אנטישמיים".



אפשר להבין את הסיבות שבגללן הגורמים האנטישמיים תומכים בטראמפ, אבל ניסיונות לקבל הסבר הגיוני מיהודים ומיהודיות חרדים בברוקלין על אהדתם הנלהבת לטראמפ עלו בתוהו. חלק מהם הודו שהם לא מקשיבים לנאומיו ולא מודעים להתבטאויות הגזעניות שלו. אבל היו גם שהשיבו במשיכת כתף. "כן, אנו יודעים שהוא גזעני. כן, שמענו על ההתנהגות שלו כלפי נשים, אז מה?", היא תשובה רווחת. הרי אחרי הכל, "הוא (טראמפ) נגד קלינטון".



הקו קלוקס קלאן. צילום: רויטרס
הקו קלוקס קלאן. צילום: רויטרס



אבל גם את השנאה לקלינטון, הבוערת בעצמותיהם, מתקשים הדתיים והחרדים בברוקלין להסביר. "אני לא יודע", אמר לי דוב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק מטעם רובע בורו פארק, כאשר נשאל במי הוא תומך. "אבל אני לא מאמין לקלינטון", מיהר להוסיף. מהשיחות עם דתיים בברוקלין מתברר מין קיבעון לא בריא, שניתק אותם מהמציאות בכל הנוגע לבחירות. וכך, יהודים דתיים, חרדים וחסידים, רוקדים באותה חתונה עם אמריקאים גזענים, שונאי זרים ואנטישמים. עוד אבסורד מטורף ברשימה הבלתי נגמרת של אבסורדים במרוץ הנוכחי לנשיאות.