את המבוכה, הבלבול וטירוף המערכות שהשתלטו על האמריקאים ערב הבחירות לנשיאות, מגדירה תורת הקבלה כ"הסתר פנים": כינוי לעונש משמיים שמתבטא באובדן עצות ובחוסר ידיעה כיצד להגיב או איך להיחלץ מהתפתחות מעיקה ומעצבנת שנוצרה ברגע הכי פחות מתאים וצפוי.

שבוע לפני הבחירות, לאחר כמעט שנה של מרוץ שייזכר כמופרע ביותר בהיסטוריה המודרנית ולאחר קמפיין של המועמד הרפובליקני, שרמס כל מוסכמה, פגע בכל נוהל מקובל וחיסל כל סימן של שפיות, מגלים האמריקאים לתדהמתם כי הטירוף רק מתחיל. 
 
"אני לא מבינה", אמרה אישה אפרו־ אמריקאית לעיתונאי שפגש בה לאחר שיצאה מהצבעה מוקדמת בעיר קטנה בטקסס, "אמרו לנו שלדונלד טראמפ אין סיכוי. אז איך זה שפתאום מדברים עליו כעל מועמד שיכול להביס את הילרי קלינטון?". ואכן, לפי דיווח שהתפרסם השבוע ב"ניו יורק טיימס", גורמים בקמפיין של קלינטון חוששים משיעור השתתפות נמוך מאוד בקרב המצביעים האפרו־אמריקאים, שנחשבים למעוז התמיכה בה. 


תומכי טראמפ, היום. צילום: רויטרס
על פי הערכה מוקדמת, שיעורי הצבעה גדולים בקרב אפרו־אמריקאים יבטיחו את ניצחונה של קלינטון בבחירות, אולם לפי נתונים מהצבעות מוקדמות, שהפעם היו בהיקף גדול מבעבר, מורגשת ירידה בהשתתפותם בהצבעות. בקרוליינה הצפונית, למשל, שיעור השתתפותם בהצבעה המוקדמת ירד ב־16%. בפלורידה, מדינת מפתח, היקף ההצבעה ירד ב־15%. בתגובה, הנשיא ברק אובמה מתכונן לקיים אסיפות בחירות בפלורידה ובאוהיו, במטרה לעודד הצבעה.
מה שמדאיג את ראשי הקמפיין של קלינטון הוא שהצניחה בשיעורי ההצבעה של אפרו־אמריקאים היא לא בגלל חידוש חקירת הבולשת הפדרלית בעניין תכתובת האי־מיילים שלה, אלא בגין חוסר התלהבות כללי מהמועמדת. זאת בניגוד להתרגשות שהמריצה את המצביעים לקלפיות ב־2008 וב־2012, כשהמועמד הדמוקרטי היה אובמה.

אובססיה תקשורתית

"הקמפיין של טראמפ הוא הכי מבולגן, הכי פגום והכי עלוב בהיסטוריה המודרנית", כתב הפרשן פרד זכריה במאמר שפרסם באתר החדשות "ניוזמקס". זכריה מנה את היתרונות שהיו לטראמפ בתחילת המרוץ ואת המגרעות והמחדלים של הקמפיין, והבהיר את הירידה המתמשכת בסיכוייו של טראמפ לנצח. 
אלא שהמאמר הזה התפרסם באותו יום שבו דווח על חידוש חקירת ה־FBI בנושא תכתובת האי־מיילים של קלינטון. הדיווח גרם לכמה אמצעי תקשורת אמריקאיים להגדיר אותו בתואר "רעידת אדמה", ולהבהיר שמדובר במכה קשה שתפגע בסיכוייה של קלינטון לנצח. ואז אותו מועמד רפובליקני - שהגיע לשפל לאחר שנחשף כסוטה וכמתעלל בנשים, שהתנהל בצורה פרועה וחסרת מעצורים בעימותים הטלוויזיוניים מול קלינטון, ששחרר הצהרות הזויות ומנותקות כמו "הבחירות הן זיוף והונאה" ו"לא אכיר בתוצאות הבחירות" - הפך בן לילה למועמד שיכול לנצח בבחירות. 
הנשיא אובמה כינה השבוע את המהומה שהתעוררה בעקבות הדיווח על החקירה "טעות תמימה שנופחה למשהו מטורף". על המונח "טעות תמימה" אפשר אולי להתווכח, אבל על הקביעה "מטורף" ניתן לחתום בשתי ידיים. הטיפול האובססיבי של אמצעי התקשורת, במיוחד ערוצי הטלוויזיה, בעניין חקירת הבולשת הפדרלית היה ועודנו מוגזם וחסר פרופורציות. 
בתחילת המרוץ לנשיאות חיזרה התקשורת האמריקאית כאחוזת תזזית אחר טראמפ, והעניקה לו עשרות שעות של חשיפה תקשורתית חינמית. היא דיווחה בכובד ראש וברצינות תהומית על כל הצהרה ואמירה מגוחכת שיצאה מפיו ולמעשה יצרה והעצימה את מעמדו. כעת היא דנה באותו כובד ראש בנושא המעורפל של החקירה, וגורמת לו להפוך להיבט שעשוי להכריע את הבחירות. 

אנתוני ווינר והומה אבדין. צילום: רויטרס
על פי הודעת ראש ה־FBI ג'יימס קומי, מדובר בחקירת התכתובת של אנתוני ווינר, בעלה בנפרד של הומה אבדין, היועצת הקרובה של המועמדת הדמוקרטית, שנחשד בכך ששלח הודעות בעלות אופי מיני לקטינה. אומנם אין שום בסיס לחשדות להתנהלות בלתי חוקית של קלינטון, אבל מי שמקשיב לגל הדיווחים בתקשורת יכול לקבל את הרושם כי ההחלטה לחקור את האי־מיילים הפכה את קלינטון לבלתי ראויה לכהונת הנשיאה ואת טראמפ למתאים ביותר לאכלס את הבית הלבן.
כבר כמעט לא מדברים יותר על התנהגותו של טראמפ כלפי נשים, שכחו להזכיר שהמיליארדר שרץ לנשיאות לא פרסם עדיין את דוחות ההכנסה שלו, מתעלמים מהדיווח שפורסם ב"ניו יורק טיימס" ולפיו הוא חמק במשך שנים מתשלום מס הכנסה, באופן שהוביל את עורכי דינו להזהירו מפני הפרת החוק, פסקו מלהזכיר את היוזמות שהוא הציע להגבלת כניסת מהגרים לארה"ב, ולא מדברים יותר על התוכנית ההזויה שלו להקים חומה בגבול ארה"ב ומקסיקו. וכעת קשה להאמין, אבל עתידה של ארה"ב כולה תלוי בתוצאות חקירת האי־מיילים של מי שכבר הסתבך פעם אחר פעם בשערוריות מין. 
"יש שישה מיליון סיבות שמפריכות כל השוואה בין טראמפ להיטלר", כתב הפרשן פרנק ריץ' במאמר ב"ניו יורק טיימס". "אבל מהשוואה אחת קשה להימנע: השתיקה, האטימות והאדישות שאישי ציבור גילו בגרמניה בימים שבהם היטלר השתלט על המדינה וביצר את שלטונו".