אם נדרשה עוד הוכחה לבורות הגורפת של דונלד טראמפ בתחום מדיניות החוץ הוא סיפק אותה בנאומו בפלורידה היום (שני). מה שחמור יותר שטראמפ נחשף גם כמי שאין לו שבריר של מושג בתחום יחסי ארה"ב וישראל - עובדה שמגבירה את הערכה המקובלת בקרב מנהיגים ובכירים יהודים בקהילה שטראמפ, אם ייבחר, יהיה מסוכן לישראל ואיום על בטחונה.



לומר על הנשיא אובמה ש"היה האסון הגדול של ישראל" מעלה על הדעת את הדימוי של מי שטוען כי השמש זורחת ועולה ממערב. יש בהאשמה הזאת נגד אובמה לא רק שקר גס אלא עיוורון מוחלט ואטימות מובנת ומולדת - ואם תכונות אלה מאפיינות אדם הנמצא בטווח השגה של נשיאות ארה"ב - לא רק אמריקה, אלא העולם החופשי בצרות וישראל זקוקה לרחמי שמים.



אפשר לטעון שמדיניות החוץ של הנשיא ברק אובמה בנושאים מזרח תיכוניים היתה כישלון. התגובה האמריקאית לעלייתו לשלטון במצרים של סיסי היתה טעות חמורה. התנהלות אמריקאית הססנית ומקרטעת מול מלחמת אזרחים מתמשכת בסוריה שגרמה למותם של כחצי מיליון בני אדם היא יותר מכישלון.



אבל בכל הנוגע לצורכיה הצבאיים והביטחוניים של ישראל לא היה בכל שנות קיומה של המדינה נשיא אמריקאי יותר אוהד, יותר תומך ויותר נדיב מאשר ברק אובמה. זאת לא הערכה ולא ספקולציה. מזכיר המדינה ג'ון קרי אמר זאת בהזדמנויות פומביות שונות. בכירים במערכת הביטחון של ישראל יאשרו זאת בשיחות שלא לייחוס.



זה נס שההסכם עם ארה"ב על סיוע לעשור הבא בסך 38 מיליארד דולר הושג ונחתם בחודשים האחרונים של ממשל הנשיא אובמה. הסכם כזה לא היה לעולם מושג בממשל בראשות דונלד טראמפ. המועמד הרפובליקני הוא לאומני קנאי ובדלן קיצוני הטוען כי נאט"ו מיותרת וחוזר וטוען שמדינות ידידותיות לארה"ב צריכות וחייבות לדאוג לעצמן ולא להסתמך על סיוע אמריקאי.



לא היה לישראל ממשל אמריקאי ששומר על האינטרסים שלה בזירת האו"ם באופן כה גורף, עקבי ונחרץ כמו ממשל הנשיא ברק אובמה. מאז ממשל הנשיא רונלד רייגן נקבע במדיניות ארה"ב שההתנחלויות הן בלתי חוקיות. אבל בכל פעם שנושא ההתנחלויות עלה במועצת הביטחון ארה"ב סיכלה מראש ומנעה כל יוזמה ומהלך אופרטיבי נגד ישראל. ארה"ב מעכבת ומשעה מזה למעלה משנה דיון במועצת הביטחון על היוזמה הצרפתית. ולמדיניות כזאת קורא דונלד טראמפ "אסון לישראל".



אברהם פוקסמן, שעמד ארבעה עשורים בראש הליגה למניעת השמצה והיה מקורב לבית הלבן יותר מרבים מהמנהיגים היהודים בארה"ב אמר כי "דונלד טראמפ הוא אדם בלתי צפוי. משום כך הוא אסון לארה"ב, לעולם ולישראל".