בשבוע שעבר הזהירו 370 כלכלנים מובילים בארצות הברית, בהם שמונה זוכי פרסי נובל, שבחירת דונלד טראמפ כנשיא הנה מהלך מסוכן שיוביל את אמריקה לשפל כלכלי. דברי הכלכלנים מתכתבים עם גל אזהרות של אנליסטים בבתי השקעות, שמתרגמים את דבריהם למעשים. הם מחסלים תיקי השקעות וגוררים את השווקים הפיננסיים, הדולר והבורסות לירידות. אלה החריפו במיוחד לאחר שמסקרי הימים האחרונים עלה שטראמפ מצמצם את הפערים בינו לבין יריבתו הילרי קלינטון ובמקרים מסוימים גובר עליה.

היו שהרחיקו לכת וטענו שאם טראמפ ייבחר סופית, השווקים ייטלטלו והמדדים המובילים בבורסות בארצות הברית ובעולם יספגו מיני־מפולת של יותר מ־10%. מקור החששות הוא בהערכות שטראמפ יוביל מדיניות שמרנית, שהיא מעין המהדורה האמריקאית של הברקזיט הבריטי, שבמרכזו התנתקות מהגוש האירופי. מנאומי טראמפ בחודשים האחרונים השתמע שהוא תומך בסגירת גבולות, בצמצום הסחר עם העולם, במדיניות מוניטרית מצמצמת ובהתכנסות ארצות הברית לתוך עצמה. כלכלת המשק הסגור מנוגדת לאופי הדמוקרטיה האמריקאית במאה האחרונה. שינוי המדיניות ישפיע לרעה על הכלכלה, יפגע בתוצר, בצמיחה, בתעסוקה וביציבות.
חששות אלה יתפוגגו אם קלינטון תיבחר, שכן המדיניות הכלכלית לא תשתנה ואולי תפנה שמאלה יותר לכיוון הסוציאל־דמוקרטי. אלא שגם אם טראמפ ינצח, כלל לא ברור כיצד יצליח ליישם את הצהרותיו. אחרי הכל אינו מסוגל לחסל בהינף יד את מה שכבר זכה לכינוי “הכפר הגלובלי”. הכלכלה האמריקאית אינה מסוגלת סתם כך להתנתק מהעולם ולהוביל למדיניות של בדלנות מוחלטת. לאן יתנדפו משקיעים זרים שקנו איגרות חוב אמריקאיות ב־3.5 טריליון דולר ומימנו את הצריכה האמריקאית? האם טראמפ מסוגל למחוק את סין, המחזיקה באיגרות חוב אמריקאיות בשווי של 1.3 טריליון דולר, והנה המשקיעה הגדולה ביותר בשוק הנדל”ן האמריקאי? האם הממשל יכריז על שמיטת חובות?

טראמפ מצויד בניסיון כלכלי עשיר, ומבחינתו כל דבר בעולם הוא עניין של כסף. הוא אמנם מומחה לתספורות (פיננסיות), אבל לא יעז לשמש כספר למשקיעים זרים. אחרי הכל ארצות הברית אינה ונצואלה או ארגנטינה. עם כל הכבוד לערכיו הרפובליקניים, טראמפ מבין את המחיר שהמשק האמריקאי ישלם במקרה של התנתקות. ולכן האמרה שביל קלינטון טבע במסע הבחירות לנשיאותו, “זאת הכלכלה, טמבל”, תקפה גם כאן.
זה המקום להזכיר את שהתרחש ביוני 2016 לאחר שאזרחי בריטניה הצביעו על הברקזיט ועל יציאתם מהאיחוד האירופי. הבורסות הגיבו בטלטלה והלירה שטרלינג צנחה לעומת המטבעות המובילים. ימים ספורים לאחר מכן נרגעו השווקים וחזרו לעלות. השווקים, מתברר, מתאימים את עצמם למצבים משתנים, והשיקולים הכלכליים גוברים על האלמנטים הפוליטיים. לא במקרה בימים אלה כבר מדברים על הבאת החלטת הברקזיט לאישור בפרלמנט ואפשרות לביטולה.
מי שניצל את הפאניקה מיוני 2016 והשקיע במוצרים פיננסיים עשה עסקה מצוינת. אין סיבה שלא לנצל את היסטריית טראמפ כדי לשקול סיבוב פיננסי נוסף.