תוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית מנפיקות אוקיינוס של פרשנויות ביממה האחרונה, שמרביתן מנסות במאמץ גדול להסביר את כישלון התחזיות. חלקן התבססו על משאלות לב וחלקן על ניתוח מוטעה של נתונים ופילוח עמדות של נסקרים שאינם משיבים (בדומה למה שקורה אצלנו). בבחירות ישנה תמיד מפלגה (הדמוקרטים בארצות הברית ומפלגת העבודה אצלנו) שמאמינה בעקרון "הקפיצה על העגלה" (BAND WAGON) ועושה כל מאמץ להציג עצמה כמנצחת כי זה יביא להצטרפותם של אחרים לצד המנצח. לעומתה, יש מפלגה (הרפובליקנים בארצות הברית והליכוד בישראל) שדוגלת בעיקרון ההפוך (UNDERDOG), ולפיו סכנת תבוסה ממריצה את המצביעים ומשפיעה על המתלבטים.



היו מערכות בחירות שבהן הגישה הראשונה השפיעה והתוצאות היו הפוכות. בוודאי שאין אקסיומה בנושא זה. ברור שקיימת אפשרות שהייתה לכך השפעה על התוצאות. אפשר גם להניח כי ישנם אמריקאים רבים (אני מעריך שגם ישראלים) שאינם מסוגלים לעכל אישה כמפקדת העליונה של הכוחות המזוינים (בעיקר לנוכח הטענות שהיא אינה בריאה לחלוטין). אלמנט זה השפיע בפריימריז שבהם התמודדו ברק אובמה והילרי קלינטון ומן הסתם גם בבחירות אלו.



תמיד יש מי שיסבירו שחל שינוי דרמטי אצל המצביעים ביממה האחרונה


יש מי שיגידו שהקלינטונים מסמלים את הממסד הוושינגטוני הרקוב; זה שמתעשר באופן מוגזם מהקריירה הציבורית ותומך במדיניות חברתית שמדברת בעד החלשים, אבל בסוף דופקת אותם; התנהלות שהביאה לאובדן מקצת מצביעי הצווארון הכחול שמסורתית הצביעו לדמוקרטים.



יש מי שיאמרו שלפרשת המיילים הייתה השפעה, ויש שיחשבו שהתמוטטותה של קלינטון קבעה את התוצאה. גם יהיו מי שיפרשנו את הבחירות כניצחון המדיה החדשה (הרשתות החברתיות) על התקשורת הקלאסית. גם זו אפשרות סבירה. התקשורת הממוסדת הוותיקה איבדה מזמן חלק גדול מקוראיה, מאזיניה וצופיה, והשפעתה על כוונות הצבעה הפכה לשולית בלבד.



ותמיד יהיו מי שיסבירו את התוצאה בארגון יום הבחירות, וכמובן סוקרים שתחזיתם התבדתה יעסקו בשינוי הדרמטי שחל אצל המצביעים ביממה האחרונה ולא ניתן היה לאתרו.



בסופו של דבר, בבחירות כמו בבחירות. פעם, לפני שנים רבות, משנכשל עדלי סטיבנסון בבחירות לנשיאות ארצות הברית, הגיב במילים ספורות על ספר עב־כרס שניתח את הסיבות והגורמים להפסדו: "הסיבה להפסדי פשוטה – לא קיבלתי מספיק קולות". זה היה נכון אז, זה היה נכון אצלנו, וזה נכון היום: הילרי קלינטון הפסידה כי קיבלה פחות קולות אלקטורים מטראמפ. וכל היתר הם שעשועי מילים.



הכותב הוא יועץ לטקטיקה פוליטית